Algorytmy wchodzą do polskiej gastronomii. Ambitne plany Słoweńców

Platforma Proky.io, łącząca m.in. restauracje oraz hotele z dostawcami żywności, sięga po technologię AI. Ta pomoże szefom kuchni oszczędzić czas i pieniądze.

Publikacja: 02.05.2023 01:40

Słoweński start-up chce namieszać w polskiej branży HoReCa. Na celowniku mu m.in. Kraków i Łódź

Słoweński start-up chce namieszać w polskiej branży HoReCa. Na celowniku mu m.in. Kraków i Łódź

Foto: shutterstock

Słoweński start-up ma ambicję namieszać w polskiej branży HoReCa. Działająca od 2021 r. spółka Valentiny Metez rozwija innowacyjną platformę łączącą restauracje, hotele, sklepy, a nawet szkoły z lokalnymi rolnikami i dystrybutorami żywności. Do tej pory firma rozwijała się głównie na rynku słoweńskim, gdzie w szybkim tempie pozyskała ponad 300 klientów, stając się liderem w automatyzacji tamtejszej gastronomii. Potem siedzibę przeniosła do W. Brytanii, by stamtąd rozwijać biznes w Europie. Teraz, dzięki wsparciu inwestorów, firma szykuje ekspansję nad Wisłą.

Platforma Proky.io, cyfryzująca gastronomię, działa już we Wrocławiu i Warszawie, a na koncie ma współpracę m.in. ze sklepami sieci Żabka, Happy Fish i Meet & Eat. Teraz rozszerza ofertę o kolejne lokalizacje w naszym kraju: Kraków, Łódź oraz Katowice.

Koniec marnotrawienia

– Polska to jeden z największych rynków spożywczych w Europie. Foodtech szybko się tu rozwija, Warszawa uważana jest wręcz za technologiczny hub dla branży. Potencjał dostrzegamy nie tylko w klientach – restauracjach, hotelach i dostawcach. Jest tu dużo podmiotów zajmujących się dowozem posiłków i redukcją odpadów. Widzimy w nich nie konkurencję, ale potencjalnych partnerów. Naszym celem jest usprawnienie branży HoReCa, zwłaszcza w tak trudnych dla niej czasach – mówi Valentina Metez. I dodaje, że pomóc w tym ma sztuczna inteligencja.

Czytaj więcej

Wirtualna kuchnia na pełnym gazie. Czy uratuje branżę gastronomiczną?

Proky.io cyfryzuje łańcuchy dostaw i automatyzuje procesy za pomocą AI. Klientom zapewnia analitykę rynku i sprzedaży. Jak wskazuje Metez, restauratorzy i hotelarze mogą śledzić zamówienia na platformie, a składają je zbiorczo za pomocą kilku kliknięć. Swoich dostawców oraz poszczególne produkty mogą wybierać w wyszukiwarce, również spośród niezarejestrowanych jeszcze użytkowników. Z kolei zaopatrzeniowcom słoweńska platforma ma pomagać w usprawnieniu procesu sprzedaży.

Start-up daje użytkownikom na platformie możliwość chatów, historię zakupów do ich łatwego powtórzenia czy bieżące powiadomienia dotyczące zamówień. Dostawcom z kolei własny sklep B2B. Ale Proky ma też misję, by walczyć z marnotrawieniem żywności. Spółka pracuje już nad funkcjami, które mają promować produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia.

Woda na młyn

Spółka Valentiny liczy na pozyskanie inwestorów. Dotąd pieniądze na rozwój biznesu wyłożyli sami założyciele (200 tys. euro), pomocny okazał się również grant od Slovenian Enterprise Fund. Start-up przeszedł akcelerację w ramach Google for Startups, a teraz znalazł się na celowniku polskiego funduszu venture capital – w ub.r. wrocławski Unfold.vc objął obligacje zamienne na udziały o wartości blisko 1 mln zł. Proky.io planuje przeprowadzić rundę inwestycyjną, z której środki trafiłyby na rozbudowę aplikacji mobilnej, a także opracowanie nowych funkcjonalności platformy i powiększenie zespołu sprzedażowego w Polsce.

Valentina Metez jest przekonana, że jej projekt wpisuje się w potrzeby rynkowe. Ostatnie lata nie były dla branży HoReCa łaskawe (efekt pandemii), a sytuacja wciąż dynamicznie się zmienia. Dziś restauratorzy i hotelarze na bieżąco monitorują zmieniające się ceny energii, surowców, żywności, wiele lokali szuka oszczędności na etapie zaopatrzenia. To woda na młyn słoweńskiej spółki. – Poprzez niedostatecznie zdigitalizowane i wciąż przestarzałe procesy sprzedaży i zakupów HoReCa traci olbrzymie pieniądze i cenny czas – podkreśla Metez.

Proky liczy, że w najbliższym czasie zanotuje dwukrotny wzrost w grupie nowych, aktywnych kupujących. Grudzień 2022 r. firma zamknęła z łączną wartością zamówień na poziomie ok. 450 tys. euro. Teraz spodziewa się, że motorem napędowym wzrostów będą zamówienia od polskich szefów kuchni.

Słoweński start-up ma ambicję namieszać w polskiej branży HoReCa. Działająca od 2021 r. spółka Valentiny Metez rozwija innowacyjną platformę łączącą restauracje, hotele, sklepy, a nawet szkoły z lokalnymi rolnikami i dystrybutorami żywności. Do tej pory firma rozwijała się głównie na rynku słoweńskim, gdzie w szybkim tempie pozyskała ponad 300 klientów, stając się liderem w automatyzacji tamtejszej gastronomii. Potem siedzibę przeniosła do W. Brytanii, by stamtąd rozwijać biznes w Europie. Teraz, dzięki wsparciu inwestorów, firma szykuje ekspansję nad Wisłą.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów