Polski bot stoi za pytaniami na egzaminy i quizami wiedzy w wielu krajach

Testportal to platforma wykorzystująca generatywną AI do szkoleń. Algorytmy – na bazie dowolnego tekstu – w kilka sekund opracowują testy. Rozwiązanie stworzyli Polacy.

Publikacja: 08.05.2023 01:56

Kartkówka, zadanie domowe dla ucznia, szkolenie BHP czy test rekrutacyjny dla pracowników firmy – wł

Kartkówka, zadanie domowe dla ucznia, szkolenie BHP czy test rekrutacyjny dla pracowników firmy – właśnie ich stworzeniem i oceną, dzięki polskiemu start-upowi, zajmie się teraz sztuczna inteligencja

Foto: shutterstock

Testportal opracował narzędzie dla biznesu, które ma w szczególności wspomóc branżę szkoleniową. Forma umożliwia każdemu użytkownikowi skorzystanie z algorytmów AI, które, na podstawie przesłanej treści, potrafią tworzyć mniej lub bardziej szczegółowe pytania. Za oryginalnym projektem stoi start-up z Babiegomostu, miasta w woj. lubuskim, położonego 40 km od Zielonej Góry. Krystian Dąbrowski, współzałożyciel spółki, nie ukrywa, że liczy, iż jego system zmieni w ten sposób podejście do treningu biznesowego oraz całej branży LMS (z ang. learning management system – aplikacja wspierająca proces nauczania w sposób zdalny, pomocna w zarządzaniu aktywnością szkoleniową i kompetencjami w organizacji).

– Nasze algorytmy tworzą dokładne, wnikliwe pytania w zaledwie kilka sekund, co oszczędza czas trenerów – podkreśla Dąbrowski.

Wystarczy dostarczyć treść w postaci materiału w Wordzie lub PDF-a.

Rekrutuje i ocenia

W Tesportal przekonują, że nowatorskie narzędzie AI jest w stanie skrócić czas potrzebny na przygotowywania quizów i testów aż dziesięciokrotnie. A – jak dodaje prezes firmy – to nie koniec zalet tego rozwiązania. System bazujący na sztucznej inteligencji, który zamienia treści szkoleniowe w biznesowe quizy, działa bowiem w dowolnym języku, a do tego łatwo go zintegrować z praktycznie każdym oprogramowaniem.

Założony w 2014 r. start-up zamierza wykroić sobie kawałek rynku LMS. Globalnie wart jest on ponad 16 mld dol. (boom w tej branży nakręciła pandemia) i – jak szacuje „Fortune Business” – rośnie w tempie ponad 14 proc. rocznie. Analitycy MarketsandMarkets prognozują, iż – w optymistycznym scenariuszu – do 2027 r. przychody w tym sektorze skoczyć mogą aż do niemal 44 mld dol.

Czytaj więcej

Oni celują w miliard dolarów. Kto wejdzie do stadka polskich jednorożców?

Firma z Babiegomostu zaznacza, że z jej innowacyjnego portalu na świecie korzysta już 2,5 mln użytkowników. I to nie tylko chodzi o klientów biznesowych, ale także tych z sektora edukacyjnego. Wśród partnerów, z którymi start-up współpracował, są m.in. tak różne podmioty, jak Sega, Techland, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, a także Hard Rock Cafe, eSky czy DB Schenker, DHL i Electrolux.

Tesportal ma pomagać w rekrutacji. Dzięki ocenianiu online przez sito pytań mają bowiem przechodzić tylko najbardziej dopasowani pracownicy selekcji kandydatów. Ale platforma nie tylko wspiera przy selekcji kandydatów do pracy, ale także ocenie już tych pracujących. Poza tym AI tworzy programy szkoleniowe (m.in. dla działów sprzedaży czy obsługi klienta), a także testy BHP i różnego rodzaju quizy wiedzy. Stosuje przy tym zarówno pytania wyboru, jak i pytania otwarte, opisowe czy system mieszany.

Co więcej, egzaminowanie na odległość, za pomocą narzędzia polskiego start-upu, to także rozwiązanie przydatne dla sektora edukacji. W ten sposób można generować kartkówki czy zadania domowe, a także różnego rodzaju konkursy.

Testportal jest w stanie wydawać ponadto certyfikaty ukończenia szkolenia czy np. egzaminu kompetencyjnego.

Statystyki „na tacy”

Główna zaleta portalu to wykorzystanie AI zarówno do tworzenia pytań, jak i do oceniania. Algorytmy (zachowując wymogi ochrony danych osobowych – RODO, a także stosując szyfrowanie) zbierają dane i porównują. Zautomatyzowany proces analizy wyników i tworzenia statystyk „na tacy” podaje użytkownikom informacje np. o odsetku poprawnych odpowiedzi, czasie poświęconym na test oraz wynikach w poszczególnych kategoriach pytań (możliwość otrzymania ocen cząstkowych i całkowitych) czy tzw. wskaźniku zdawalności. Jednocześnie AI jest w stanie nadzorować testy nawet ponad 1 tys. uczestników.

Część serwisu jest otwarta, ale narzędzie – jako takie – jest płatne. Pakiety zaczynają się od 99 zł miesięcznie, ale np. opcja Max dla biznesu kosztuje już 399 zł. Z kolei dla nauczycieli przygotowano darmowy plan (cennik dla samorządów i szkół wyższych ustalany jest indywidualnie).

Testportal opracował narzędzie dla biznesu, które ma w szczególności wspomóc branżę szkoleniową. Forma umożliwia każdemu użytkownikowi skorzystanie z algorytmów AI, które, na podstawie przesłanej treści, potrafią tworzyć mniej lub bardziej szczegółowe pytania. Za oryginalnym projektem stoi start-up z Babiegomostu, miasta w woj. lubuskim, położonego 40 km od Zielonej Góry. Krystian Dąbrowski, współzałożyciel spółki, nie ukrywa, że liczy, iż jego system zmieni w ten sposób podejście do treningu biznesowego oraz całej branży LMS (z ang. learning management system – aplikacja wspierająca proces nauczania w sposób zdalny, pomocna w zarządzaniu aktywnością szkoleniową i kompetencjami w organizacji).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowy pomysł Szwajcarów. Auta z tkaniny mają być lżejsze i ograniczyć emisję
Biznes Ludzie Startupy
Meble z konopi. Polacy stworzyli alternatywę dla wycinki drzew
Biznes Ludzie Startupy
Stworzyli nowy sposób wykrywania chorób. Firma ze Stalowej Woli wyciśnie łzy