Polskie start-upy inwestują w elektromobilność. To szansa na nadgonienie zapóźnień

Nowe technologie napędzają zieloną rewolucję, a polskie firmy coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność w branży magazynowania energii czy e-transportu.

Publikacja: 26.02.2024 10:01

Już 3 proc. polskich start-upów działa w branży e-mobility. Ten perspektywiczny rynek staje się magn

Już 3 proc. polskich start-upów działa w branży e-mobility. Ten perspektywiczny rynek staje się magnesem dla innowatorów, a teraz wyszukiwać chce ich nowy inkubator w Zielonej Górze

Foto: AdobeStock

Szeroko rozumiana dekarbonizacja, magazyny energii, które zapewniają bilansowanie produkcji energii z OZE, czy nowe technologie w fotowoltaice (m.in. perowskity) to tematy, nad którymi start-upy nad Wisłą pochylają się coraz częściej. W ostatnim czasie szczególnie przyciąga je niezwykle perspektywiczna branża elektromobilności.

Polska fabryka baterii

McKinsey szacuje, ze światowy rynek baterii w 2030 r. sięgnie 4700 GWh, co oznacza, że wzrośnie aż niemal sześciokrotnie. Większość ogniw zostanie zagospodarowana przez sektor e-mobility. Na tej fali chce płynąć High Yield Battery Fab.

– Nasz start-up postawił sobie za cel budowę polskiej fabryki ogniw Li-ion, które będą stosowane zarówno w sektorze automotive, jak i magazynowania energii. Lepsze parametry techniczne oraz wyższa wydajność produkcji pozwolą na dostarczenie na rynek nowych ogniw – tłumaczy Rafał Biszcz, założyciel HYB FAB.

Czytaj więcej

Rewolucyjna bateria załaduje się w 5 minut. To może być przełom w motoryzacji

Baterie, w postaci magazynów energii, są obecnie wykorzystywane w domach, obiektach komercyjnych, takich jak centra logistyczne i fabryki, w szczególności tam, gdzie instalowane są również źródła wytwórcze, czyli panele PV, poprawiając efektywność energetyczną. Coraz częściej będą wykorzystywane także przy budowie infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych. Maciej Tomaszewski, prezes Ekoenergetyki PV, zaznacza, że – aby efektywnie wykorzystać połączone technologie – należy pamiętać również o zarządzaniu energią, czyli oprogramowaniu, które z roku na rok daje nam coraz więcej możliwości.

– To już nie tylko proste połączenie różnych źródeł wytwarzania i magazynowania, ale także, kiedy energetyka umożliwi korzystanie z taryf dynamicznych, oprogramowanie, które pozwoli nam na korzystanie z najtańszej możliwej energii w naszych firmach i domach. Narzędzia AI są w stanie przewidywać, z wyprzedzeniem, jaki będzie profil cenowy energii – wyjaśnia.

Rodzimi innowatorzy mają ambicję pomóc w rozwoju elektryfikacji transportu (z raportu fundacji Startup Poland wynika, że rozwiązania dla tej branży opracowuje 3 proc. polskich start-upów). Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), zwraca szczególnie uwagę na infrastrukturę ładowania. – To kolejne wyzwanie dla rozwijającego się rynku elektromobilności – podkreśla. – W kwietniu br. zaczną obowiązywać nowe unijne regulacje (AFIR) dla budowy infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Otwiera nam się przestrzeń dla stacji ładowania o wysokich mocach, które sprostają technologii MCS – Megawatt Charging System przeznaczony dla pojazdów ciężkich. Sprawia to, że potrzebujemy nowych modułów mocy, wtyczek, skutecznego chłodzenia oraz zarządzania energią w hubie ładowania – wylicza.

Poszukiwane start-upy z branży e-mobility

Właśnie dla tego typu projektów z zakresu elektromobilności, energetyki, OZE i magazynowania energii PIRE uruchomiło specjalny inkubator technologiczny – E-Mobility Innovation HUB. Rozwijana w Zielonej Górze inicjatywa ma za cel wspierać start-upy w rozwoju i dostarczaniu technologii służących dekarbonizacji. Jak zauważa Krzysztof Burda, start-upy w e-mobility odgrywają kluczową rolę w przyspieszaniu przejścia na zrównoważony system transportu poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które zwiększają dostępność i atrakcyjność pojazdów elektrycznych.

Czytaj więcej

Zbliża się koniec ładowarek? Atomowa bateria smartfona starczy na 50 lat

Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek młodych, innowacyjnych spółek w branży e-mobility będzie rozwijał się dynamicznie, a wzrost popularności pojazdów elektrycznych będzie sprzyjał powstawaniu nowych firm, które będą skupiać się na różnych aspektach technologicznych tego sektora. Przykładem może być m.in. Swobbee – firma mającego polskie korzenie Thomasa Duschy. Start-up, w który w ub.r. zainwestował SpeedUp Group, buduje nowatorskie stacje zasilające e-jednoślady (dzięki tej innowacji będzie można wymienić baterię zamiast ładowania).

Szeroko rozumiana dekarbonizacja, magazyny energii, które zapewniają bilansowanie produkcji energii z OZE, czy nowe technologie w fotowoltaice (m.in. perowskity) to tematy, nad którymi start-upy nad Wisłą pochylają się coraz częściej. W ostatnim czasie szczególnie przyciąga je niezwykle perspektywiczna branża elektromobilności.

Polska fabryka baterii

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie