Aktualizacja: 16.03.2025 10:24 Publikacja: 26.02.2024 10:01
Już 3 proc. polskich start-upów działa w branży e-mobility. Ten perspektywiczny rynek staje się magnesem dla innowatorów, a teraz wyszukiwać chce ich nowy inkubator w Zielonej Górze
Foto: AdobeStock
Szeroko rozumiana dekarbonizacja, magazyny energii, które zapewniają bilansowanie produkcji energii z OZE, czy nowe technologie w fotowoltaice (m.in. perowskity) to tematy, nad którymi start-upy nad Wisłą pochylają się coraz częściej. W ostatnim czasie szczególnie przyciąga je niezwykle perspektywiczna branża elektromobilności.
Mati Staniszewski, założyciel ElevenLabs, czy Sebastian Siemiątkowski, twórca Klarny, to tylko część tuzów europejskiej branży start-upów, którzy – w ramach nowego projektu – chcą tworzyć kolejne jednorożce i gonić USA.
Sztuczna inteligencja bierze się za księgowych. Rodzima spółka Spice Solutions stworzyła narzędzie, które ma weryfikować standard jakości ich usług. A robi to w imponującym tempie. AI w 13 sekund sprawdza 4 tys. plików.
Start-up Ataraxis, zajmujący się medycyną precyzyjną wspieraną przez AI, pozyskał od inwestorów ponad 20 mln dol. Pieniądze wyłożyli m.in. Peter Thiel, guru Doliny Krzemowej, twórca PayPala, oraz czołowi badacze z OpenAI i DeepMind.
Innowatorzy z Polski mają coraz więcej zastosowań dla sztucznej inteligencji, a niektóre z projektów rodzimych start-upów stanowią prawdziwą rewolucję.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Mające polskie korzenie spółka inżynieryjno-biotechnologiczna uFraction8 opracowała nowe metody produkcji mięsa komórkowego, czyli takiego, które nie było częścią żywego, kompletnego zwierzęcia. Ma to poprawić słabą opłacalność wytwarzania alternatywnej żywności.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Luty 2025 roku przyniósł zastopowanie długotrwałego, trwającego nieprzerwanie przez 19 miesięcy wzrostu importu używanych samochodów.
Grupa Stellantis złożyła w USA zaskakujący wniosek patentowy. Chodzi o układ wydechowy do samochodów elektrycznych.
Mati Staniszewski, założyciel ElevenLabs, czy Sebastian Siemiątkowski, twórca Klarny, to tylko część tuzów europejskiej branży start-upów, którzy – w ramach nowego projektu – chcą tworzyć kolejne jednorożce i gonić USA.
Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność, zwłaszcza wobec Chin. Największe ugrupowanie w europarlamencie domaga się cofnięcia zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r.
Elektryfikacja transportu wymaga sporych inwestycji. Producenci sięgają do kieszeni przewoźników.
Państwo dofinansowuje budowę ładowarek, sieci zasilających oraz zakup elektrycznych ciężarówek.
Operatorzy po raz kolejny dokonują korekt swoich cenników. W lutym najlepszym tego przykładem był Lidl czy Polenergia eMobility. Sprawdzamy ile aktualnie kosztuje ładowanie auta elektrycznego.
Polski rynek motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany, a liczba rejestracji pojazdów niskoemisyjnych bije kolejne rekordy. W 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych wzrosła o 34,63%, osiągając 197 951 sztuk, podczas gdy rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły 23 445 sztuk, notując niewielki spadek o 1,69% względem 2023 roku.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas