Reklama

Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie

Start-up XTPL, rozwijający technologię nanodruku, planuje w Bostonie otworzyć centrum sprzedaży i laboratorium. Polacy liczą na dziesięciokrotny wzrost globalnej sprzedaży.

Publikacja: 08.04.2024 08:07

Boston stanie się sercem polskiego start-upu. XTPL uruchomi na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczony

Boston stanie się sercem polskiego start-upu. XTPL uruchomi na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych centrum sprzedażowe oraz laboratorium

Foto: AdobeStock

Notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na OpenMarket we Frankfurcie polski start-up XTPL wzmacnia swoją pozycję w USA. Firma z branży deep tech, która dostarcza rozwiązania precyzyjnego druku dla globalnego rynku mikroelektroniki, zdobyła właśnie dużego klienta w Kalifornii. Sama planuje się zaś zadomowić na drugim wybrzeżu, w Bostonie.

Zaawansowane chipy

Branża, w której działa XTPL, jest niezwykle perspektywiczna – opracowywana przez Polaków technologia może zostać bowiem wykorzystana m.in. przy połączeniach elektronicznych w zaawansowanych układach scalonych, rozwiązaniach internetu rzeczy, a także elektronice drukowanej przestrzennie czy hybrydowej giętkiej elektronice.

Firma jeszcze w I półroczu br. dostarczy urządzenie Delta Printing System (DPS) do nowego klienta w Kalifornii, które będzie wykorzystywane w pracach nad mikromontażem w zintegrowanych urządzeniach mikroelektronicznych. To już czwarta sprzedaż tego zaawansowanego urządzenia w USA – poprzednim nabywcą była m.in. notowana na Nasdaq firma z tzw. Wielkiej Piątki globalnych przedsiębiorstw branży ICT.

Czytaj więcej

To będzie przełom w leczeniu grzybicy. Wielkie osiągnięcie polskich naukowców

W XTPL podkreślają, że to dopiero początek ekspansji za oceanem, a pomóc w niej ma nowy menedżer – Urs Berger. Został on dyrektorem sprzedaży na Amerykę Płn. Wcześniej przez 16 lat pełnił kluczowe funkcje kierownicze w firmie Optomec. Ale nie tylko Berger pomoże wzmocnić pozycję spółki na tym wymagającym rynku – w II półroczu uruchomione zostanie bowiem pierwsze centrum sprzedażowe firmy. Zlokalizowane będzie w Bostonie. Znajdzie się tam również laboratorium, w którym potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z działaniem technologii XTPL oraz ofertą produktową w postaci modułów do wdrożeń przemysłowych.

Reklama
Reklama

– Budujemy organizację cechującą się najwyższym poziomem innowacji i globalnym zasięgiem. Jesteśmy jednym z kilku podmiotów na świecie z zaawansowaną i co najważniejsze, potwierdzoną komercyjnie technologią druku – mówi Filip Granek, prezes XTPL.

I zapowiada, że w br. firma znacząco wzmocni obecność w USA. – To element strategii na lata 2023–2026, która ma przełożyć się na 10-krotny wzrost sprzedaży produktów i usług – podkreśla.

Urs Berger zaznacza z kolei, że polska spółka może odegrać ważną rolę. – Technologia Ultra Precise Dispensing będzie napędzać następną generację zaawansowanej elektroniki, bazującą na trendzie miniaturyzacji i najwyższym możliwym poziomie precyzji, którą wyróżnia się właśnie XTPL – komentuje Berger.

Świetlane perspektywy

W XTPL liczą, że ich technologia znajdzie się w laboratoriach wielu kolejnych instytucji naukowych oraz działów R&D firm komercyjnych, a docelowo na liniach produkcyjnych wiodących producentów elektroniki nowej generacji. – Kolejna sprzedaż urządzenia DPS w USA, do uznanego podmiotu z Kalifornii, utwierdza nas w decyzji co do otwarcia dedykowanego centrum sprzedażowego w tym rejonie geograficznym – tłumaczy Jacek Olszański, członek zarządu XTPL.

Czytaj więcej

Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję

Jak wyjaśnia, model biznesowy spółki opiera się na trzech komplementarnych liniach biznesowych. Stanowią je moduły do wdrożeń przemysłowych na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki, urządzenia prototypujące DPS oraz High Performance Materials (HPM, nanotusze). Polska firma posiada łącznie dziewięć projektów nakierowanych na przemysłowe wdrożenia swojej technologii, z czego na zaawansowanych etapach rozwoju znajdują się cztery (obejmują trzy strategiczne dla start-upu obszary: półprzewodniki, wyświetlacze oraz zaawansowane płytki PCB). W XTPL zauważają, iż łączny potencjał wszystkich rozwijanych obecnie projektów przemysłowych, oczywiście przy założeniu ich pozytywnej walidacji, jest w stanie generować średnioroczne przychody na poziomie nawet około 400 mln zł.

Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
HackNation 2025, czyli technologie, które nie skończą w szufladzie
Materiał Promocyjny
INEA partnerem Digital Excellence Awards - współpraca na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce
Biznes Ludzie Startupy
Huawei Startup Challenge wesprze rolnicze innowacje
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes Ludzie Startupy
Jeff Bezos znów u steru. Poprowadzi rewolucyjny start-up AI
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama