Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA

Rozwijany w Dolinie Krzemowej od niespełna trzech miesięcy start-up Macieja Szymczyka trafił pod skrzydła Y Combinator. Ten student UC Berkeley zamierza namieszać w amerykańskim sektorze obronnym.

Publikacja: 17.12.2024 00:40

Start-up SalesPatriot chce stworzyć system operacyjny dla firm zbrojeniowych w USA. Rozwijana w Doli

Start-up SalesPatriot chce stworzyć system operacyjny dla firm zbrojeniowych w USA. Rozwijana w Dolinie Krzemowej spółka, za którą stoi Maciej Szymczyk, pozyskała właśnie inwestorów

Foto: SalesPatriot

Maciej Szymczyk i Nelson Ray z UC Berkeley oraz Ben Rhodes-Kropf z MIT założyli SalesPatriot, start-up, który ma pomóc amerykańskim producentom zbrojeniowym i zwiększyć efektywność przetargów w sektorze obronnym. Spółka, za pomocą tzw. agentów sztucznej inteligencji, zamierza pomagać producentom z tej branży szybciej znajdować przetargi publikowane przez Departament Obrony. Platforma ma również zwiększać efektywność procesów wewnętrznych w firmach zbrojeniowych i poprawiać ich zdolności produkcyjne. A na tym nie koniec, bo SalesPatriot ma ambicję, by stać się docelowym systemem operacyjnym dla sektora zbrojeniowego w USA.

Start-up Polaka dostał wsparcie

Projekt kierowany przez Polaka, choć dopiero stawia pierwsze kroki, wpadł już w oko inwestorom. Spółka została właśnie objęta opieką jednego z najbardziej prestiżowych akceleratorów – Y Combinator (w przeszłości YC wyinkubował m.in. takie firmy, jak AirBnB, Dropbox czy Reddit). SalesPatriot uzyskał też od YC finansowanie na poziomie 500 tys. dol. W rozwijanym w Dolinie Krzemowej start-upie podkreślają, że – jeśli uwzględnić fundusze pozyskane od innych akceleratorów czy aniołów biznesu – łączna kwota finansowania na etapie pre-seed zbliża się już do 1 mln dol.

Czytaj więcej

Maszyny zastąpią ludzi w armii USA. Bullfrog jest szybki i bezwzględny

Sukces 18-latka z Polski z pewnością robi spore wrażenie. Maciej Szymczyk to uczestnik funduszu stypendialnego Fundacji Rafała Brzoski, dzięki któremu podjął studia w ramach ultraselektywnego programu Management, Entrepreneurship & Technology (MET) na UC Berkeley. Ukończył liceum z maksymalnym wynikiem na maturze międzynarodowej IB (45/45), zdobywał doświadczenie w dziedzinie sztucznej inteligencji podczas praktyk w start-upie ubezpieczeniowym Climatica, firmie biotechnologicznej Proteon Pharmaceuticals czy też w grupie InPost. Współpracował także z Gazetą Giełdy „Parkiet” (pisał m.in. o komputerach kwantowych oraz sztucznej inteligencji). Ponadto Maciej był najmłodszym stażystą w historii Human Brain Project, największego w Europie neurologicznego projektu badawczego powołanego przez UE. Co więcej, został przyjęty do Y Combinatora dwa dni po swoich 18. urodzinach, co czyni go jednym z najmłodszych uczestników w historii programu i najmłodszym Polakiem, który kiedykolwiek wziął udział w YC.

Szymczyk, w ramach grupy badawczej Tensor Cell, pracuje nad zastosowaniami AI w sterowaniu ruchem miejskim. Od stycznie pójdzie zaś na urlop dziekański na UC Berkeley, aby poświęcić się pracy nad swoją firmą.

– Na razie bardzo mocno skupiamy się na rynku amerykańskim, ale oczywiście rozwiązania, które tworzymy, mogą zostać wyskalowane dla reszty krajów NATO – mówi nam Maciej Szymczyk. I podkreśla, że start-upowi zależy na dołożeniu cegiełki w zwiększaniu efektywności sektora zbrojeniowego całego paktu północnoatlantyckiego.

– Niemniej jednak obecnie cały nasz wysiłek skupia się na USA – zastrzega.

Jak powstał biznes SalesPatriot?

Jak wspomina, pomysł na biznes narodził się w październiku. – Nelson Ray ostatni rok spędził, pracując dla producenta zbrojeniowego Aurora Defense Group. Był on tam świadkiem ogromnych braków wydajności w procesie znajdowania i oceniania przetargów Departamentu Obrony. Nelson stworzył dla Aurory pierwszy prototyp platformy SalesPatriot, ale jako narzędzie wewnętrzne. Pomógł firmie wypracować pierwszy zyskowny rok od 2018 r. – tłumaczy Maciej Szymczyk. – Nasz zespół poznał się w kwietniu br. podczas wydarzenia zorganizowanego dla osób przyjętych do programu MET. Następnie w październiku, po rozpoczęciu studiów, nasza trójka wpadła na pomysł rozbudowania prostego narzędzia wewnętrznego stworzonego przez Nelsona i przekształcenia go w start-up. Ja i Ben wnieśliśmy do zespołu doświadczenie w dziedzinie AI i w kilka tygodni stworzyliśmy pierwszą wersję produktu gotową do komercjalizacji – kontynuuje.

Czytaj więcej

Roboty, drony czy radary. Niezwykłe projekty polskich start-upów wesprą armię

Aurora została pierwszym klientem młodej spółki. – Znaleźliśmy też kilka firm, w których obecnie przeprowadzamy pilot – wyjaśnia nasz rozmówca. I zaznacza, że to jeszcze nie są długoterminowe projekty i kontrakty, więc na razie woli nie ujawniać nazw konkretnych przedsiębiorstw.

SalesPatriot ma zapewnione pieniądze na rozwój. – Domykamy rundę pre-seed, gdzie głównym inwestorem jest Y Combinator. Razem z nimi inwestuje Pear VC (chodzi o 375 tys. dol. – red.) oraz aniołowie biznesu. To będą naprawdę duże nazwiska – zapowiada Szymczyk.

Według niego docelowo rozmiar tej rundy może przekroczyć 1,2 mln dol.

SalesPatriot ma ambitne plany na rok 2025. Przez pierwsze trzy miesiące spółka skupi się na akceleracji w ramach Y Combinatora, szczególnie na rozwoju funkcji AI do analizy konkurencji oraz na sprzedaży. – Na finiszu akceleratora chcemy przejść do momentu skalowania, gdy przyspieszamy sprzedaż, podpisujemy kontrakty z dużymi graczami i powiększamy zespół celem budowania kolejnych funkcji – wylicza młody Polak, który chce podbić Dolinę Krzemową.

Jego zdaniem firma jest na takim etapie, że dziś trudno wskazać bardziej odległe cele.

– Dalsze kroki ciężko przewidzieć, ale kluczowym punktem naszej misji jest stanie się docelowym oprogramowaniem dla producentów zbrojeniowych w Stanach Zjednoczonych – deklaruje Maciej Szymczyk.

Future Market Insights podaje, że globalny rynek technologii AI w sektorze militarnym wart jest ponad 8,3 mld dol., a w ciągu dekady urośnie do prawie 27,9 mld dol.

Maciej Szymczyk i Nelson Ray z UC Berkeley oraz Ben Rhodes-Kropf z MIT założyli SalesPatriot, start-up, który ma pomóc amerykańskim producentom zbrojeniowym i zwiększyć efektywność przetargów w sektorze obronnym. Spółka, za pomocą tzw. agentów sztucznej inteligencji, zamierza pomagać producentom z tej branży szybciej znajdować przetargi publikowane przez Departament Obrony. Platforma ma również zwiększać efektywność procesów wewnętrznych w firmach zbrojeniowych i poprawiać ich zdolności produkcyjne. A na tym nie koniec, bo SalesPatriot ma ambicję, by stać się docelowym systemem operacyjnym dla sektora zbrojeniowego w USA.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Bot wystawi fakturę. Wystarczy go o to poprosić
Materiał Promocyjny
Mamy olbrzymi problem dziury w budżecie NFZ. Tymczasem system prywatny gwarantuje pacjentom coraz lepszą dostępność