Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA

Rozwijany w Dolinie Krzemowej od niespełna trzech miesięcy start-up Macieja Szymczyka trafił pod skrzydła Y Combinator. Ten student UC Berkeley zamierza namieszać w amerykańskim sektorze obronnym.

Publikacja: 17.12.2024 00:40

Start-up SalesPatriot chce stworzyć system operacyjny dla firm zbrojeniowych w USA. Rozwijana w Doli

Start-up SalesPatriot chce stworzyć system operacyjny dla firm zbrojeniowych w USA. Rozwijana w Dolinie Krzemowej spółka, za którą stoi Maciej Szymczyk, pozyskała właśnie inwestorów

Foto: SalesPatriot

Maciej Szymczyk i Nelson Ray z UC Berkeley oraz Ben Rhodes-Kropf z MIT założyli SalesPatriot, start-up, który ma pomóc amerykańskim producentom zbrojeniowym i zwiększyć efektywność przetargów w sektorze obronnym. Spółka, za pomocą tzw. agentów sztucznej inteligencji, zamierza pomagać producentom z tej branży szybciej znajdować przetargi publikowane przez Departament Obrony. Platforma ma również zwiększać efektywność procesów wewnętrznych w firmach zbrojeniowych i poprawiać ich zdolności produkcyjne. A na tym nie koniec, bo SalesPatriot ma ambicję, by stać się docelowym systemem operacyjnym dla sektora zbrojeniowego w USA.

Start-up Polaka dostał wsparcie

Projekt kierowany przez Polaka, choć dopiero stawia pierwsze kroki, wpadł już w oko inwestorom. Spółka została właśnie objęta opieką jednego z najbardziej prestiżowych akceleratorów – Y Combinator (w przeszłości YC wyinkubował m.in. takie firmy, jak AirBnB, Dropbox czy Reddit). SalesPatriot uzyskał też od YC finansowanie na poziomie 500 tys. dol. W rozwijanym w Dolinie Krzemowej start-upie podkreślają, że – jeśli uwzględnić fundusze pozyskane od innych akceleratorów czy aniołów biznesu – łączna kwota finansowania na etapie pre-seed zbliża się już do 1 mln dol.

Czytaj więcej

Maszyny zastąpią ludzi w armii USA. Bullfrog jest szybki i bezwzględny

Sukces 18-latka z Polski z pewnością robi spore wrażenie. Maciej Szymczyk to uczestnik funduszu stypendialnego Fundacji Rafała Brzoski, dzięki któremu podjął studia w ramach ultraselektywnego programu Management, Entrepreneurship & Technology (MET) na UC Berkeley. Ukończył liceum z maksymalnym wynikiem na maturze międzynarodowej IB (45/45), zdobywał doświadczenie w dziedzinie sztucznej inteligencji podczas praktyk w start-upie ubezpieczeniowym Climatica, firmie biotechnologicznej Proteon Pharmaceuticals czy też w grupie InPost. Współpracował także z Gazetą Giełdy „Parkiet” (pisał m.in. o komputerach kwantowych oraz sztucznej inteligencji). Ponadto Maciej był najmłodszym stażystą w historii Human Brain Project, największego w Europie neurologicznego projektu badawczego powołanego przez UE. Co więcej, został przyjęty do Y Combinatora dwa dni po swoich 18. urodzinach, co czyni go jednym z najmłodszych uczestników w historii programu i najmłodszym Polakiem, który kiedykolwiek wziął udział w YC.

Szymczyk, w ramach grupy badawczej Tensor Cell, pracuje nad zastosowaniami AI w sterowaniu ruchem miejskim. Od stycznie pójdzie zaś na urlop dziekański na UC Berkeley, aby poświęcić się pracy nad swoją firmą.

– Na razie bardzo mocno skupiamy się na rynku amerykańskim, ale oczywiście rozwiązania, które tworzymy, mogą zostać wyskalowane dla reszty krajów NATO – mówi nam Maciej Szymczyk. I podkreśla, że start-upowi zależy na dołożeniu cegiełki w zwiększaniu efektywności sektora zbrojeniowego całego paktu północnoatlantyckiego.

– Niemniej jednak obecnie cały nasz wysiłek skupia się na USA – zastrzega.

Jak powstał biznes SalesPatriot?

Jak wspomina, pomysł na biznes narodził się w październiku. – Nelson Ray ostatni rok spędził, pracując dla producenta zbrojeniowego Aurora Defense Group. Był on tam świadkiem ogromnych braków wydajności w procesie znajdowania i oceniania przetargów Departamentu Obrony. Nelson stworzył dla Aurory pierwszy prototyp platformy SalesPatriot, ale jako narzędzie wewnętrzne. Pomógł firmie wypracować pierwszy zyskowny rok od 2018 r. – tłumaczy Maciej Szymczyk. – Nasz zespół poznał się w kwietniu br. podczas wydarzenia zorganizowanego dla osób przyjętych do programu MET. Następnie w październiku, po rozpoczęciu studiów, nasza trójka wpadła na pomysł rozbudowania prostego narzędzia wewnętrznego stworzonego przez Nelsona i przekształcenia go w start-up. Ja i Ben wnieśliśmy do zespołu doświadczenie w dziedzinie AI i w kilka tygodni stworzyliśmy pierwszą wersję produktu gotową do komercjalizacji – kontynuuje.

Czytaj więcej

Roboty, drony czy radary. Niezwykłe projekty polskich start-upów wesprą armię

Aurora została pierwszym klientem młodej spółki. – Znaleźliśmy też kilka firm, w których obecnie przeprowadzamy pilot – wyjaśnia nasz rozmówca. I zaznacza, że to jeszcze nie są długoterminowe projekty i kontrakty, więc na razie woli nie ujawniać nazw konkretnych przedsiębiorstw.

SalesPatriot ma zapewnione pieniądze na rozwój. – Domykamy rundę pre-seed, gdzie głównym inwestorem jest Y Combinator. Razem z nimi inwestuje Pear VC (chodzi o 375 tys. dol. – red.) oraz aniołowie biznesu. To będą naprawdę duże nazwiska – zapowiada Szymczyk.

Według niego docelowo rozmiar tej rundy może przekroczyć 1,2 mln dol.

SalesPatriot ma ambitne plany na rok 2025. Przez pierwsze trzy miesiące spółka skupi się na akceleracji w ramach Y Combinatora, szczególnie na rozwoju funkcji AI do analizy konkurencji oraz na sprzedaży. – Na finiszu akceleratora chcemy przejść do momentu skalowania, gdy przyspieszamy sprzedaż, podpisujemy kontrakty z dużymi graczami i powiększamy zespół celem budowania kolejnych funkcji – wylicza młody Polak, który chce podbić Dolinę Krzemową.

Jego zdaniem firma jest na takim etapie, że dziś trudno wskazać bardziej odległe cele.

– Dalsze kroki ciężko przewidzieć, ale kluczowym punktem naszej misji jest stanie się docelowym oprogramowaniem dla producentów zbrojeniowych w Stanach Zjednoczonych – deklaruje Maciej Szymczyk.

Future Market Insights podaje, że globalny rynek technologii AI w sektorze militarnym wart jest ponad 8,3 mld dol., a w ciągu dekady urośnie do prawie 27,9 mld dol.

Maciej Szymczyk i Nelson Ray z UC Berkeley oraz Ben Rhodes-Kropf z MIT założyli SalesPatriot, start-up, który ma pomóc amerykańskim producentom zbrojeniowym i zwiększyć efektywność przetargów w sektorze obronnym. Spółka, za pomocą tzw. agentów sztucznej inteligencji, zamierza pomagać producentom z tej branży szybciej znajdować przetargi publikowane przez Departament Obrony. Platforma ma również zwiększać efektywność procesów wewnętrznych w firmach zbrojeniowych i poprawiać ich zdolności produkcyjne. A na tym nie koniec, bo SalesPatriot ma ambicję, by stać się docelowym systemem operacyjnym dla sektora zbrojeniowego w USA.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polskie e-translatory robią furorę na CES 2025. Ta technologia odmieni komunikację
Biznes Ludzie Startupy
Polskie drony podbiją Europę? Ten start-up wybiera się na giełdę i w... kosmos
Biznes Ludzie Startupy
Zagadka polskich start-upów. Świetne pomysły, ale kiedy zaczną podbijać świat?
Biznes Ludzie Startupy
Start-upy 2025. O tych polskich projektach może być wkrótce głośno
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego