Reklama

Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat

System AI od Saventic Health pracuje dla 11 spośród 30 największych graczy w branży farmaceutycznej na trzech kontynentach. Firma zapowiada ekspansję w USA.

Publikacja: 17.12.2024 00:30

Toruński start-up sięgnął po AI, by diagnozować choroby rzadkie. Algorytmy od Saventic Health już wy

Toruński start-up sięgnął po AI, by diagnozować choroby rzadkie. Algorytmy od Saventic Health już wykryły schorzenia u ponad 200 pacjentów. Tradycyjne postawienie diagnozy trwa nawet 12 lat

Foto: AdobeStock

Opracowane przez polską firmę algorytmy sztucznej inteligencji w ciągu ostatniego roku pomogły zdiagnozować ponad 200 osób w zakresie występowania u nich chorób rzadkich. Swoje rozwiązania spółka już teraz oferuje globalnym firmom farmaceutycznym oraz klinikom na trzech kontynentach. Nic dziwnego, że przykuła uwagę inwestorów – do start-upu popłynęło 8,6 mln zł od 4growth VC w koinwestycji z NCBR Investment Fund oraz amerykańskim TNI Fund. Pieniądze mają pomóc w rozwoju nowatorskiego biznesu w Europie, Kanadzie oraz Ameryce Południowej.

Błyskawiczna diagnoza

Saventic Health, założony przez Szymona Piątkowskiego oraz profesora nauk medycznych Grzegorza Basaka, opracował do tej pory 50 algorytmów AI, które wykrywają najczęściej występujące choroby rzadkie. Takie choroby dotykają 450 mln ludzi na całym świecie – szacuje się, iż obecnie istnieje około 8 tys. takich schorzeń, z czego 800 jest w miarę dobrze rozpoznanych i opisanych. Niestety, efektywność dotychczasowych, tradycyjnych metod diagnostycznych – opierających się wyłącznie na wiedzy oraz doświadczeniu lekarzy czy kosztownych badaniach klinicznych – wynosi 2–4 proc. Według ekspertów postawienie właściwej diagnozy trwa średnio 7–12 lat. Tymczasem rozwiązania polskiego start-upu – jak podkreślają w Saventic Health – robią to szybciej i skuteczniej.

Czytaj więcej

Polska firma rusza z ekspansją za oceanem. Jej AI wykrywa raka z wielką skutecznością

Projekt rozwija blisko 40-osobowy zespół – to głównie lekarze, specjaliści od inżynierii danych oraz data science. Opracowywane przez nich algorytmy sztucznej inteligencji, przygotowane na podstawie kompleksowej wiedzy medycznej na temat danej jednostki chorobowej, kompleksowo analizują dokumentację medyczną pacjenta i dostarczają lekarzom sugestii co do dalszego sposobu postępowania. Piątkowski przekonuje, że efektywność takiego rozwiązania jest wielokrotnie wyższa od obecnych, a cały proces jest dużo szybszy i tańszy.

Inwestorzy z projektem rozwijanym przez Saventic Health wiążą spore oczekiwania. Start-up, który z działalnością ruszył pięć lat temu, już w 2022 r. uzyskał spore finansowanie (10 mln zł). A teraz do firmy trafiły kolejne pieniądze.

Reklama
Reklama

– Obserwujemy dynamiczny rozwój spółki, co utwierdza nas w przekonaniu o dobrej inwestycji. Dotychczasowa jej ekspansja i plany przekonały nas do zwiększenia zaangażowania kapitałowego – komentuje Ksenia Wójcik-Karasiewicz, prezes NCBR Investment Fund.

Tomasz Biłous, partner zarządzający 4growth VC, wskazuje przy tym, iż dołączenie amerykańskiego funduszu do grona inwestorów potwierdza globalny potencjał Saventic Health. Toruńska spółka ma umowy z największymi graczami na rynku farmaceutycznym, prowadzi projekty dla 11 spośród 30 największych graczy z tego sektora na świecie.

– Dzięki w pełni cyfrowym procesom spółka może realizować projekty dla klientów i diagnozować pacjentów tam, gdzie jest to potrzebne. Pozwala to na dynamiczny wzrost na arenie międzynarodowej – dodaje Biłous.

Cel? Kolumbia i Peru

Start-up współpracuje z ponad 30 klinikami i szpitalami w Polsce, we Francji, w Niemczech i Brazylii. W Kanadzie kooperuje z operatorem kilkunastu szpitali i ośrodków medycznych połączonych w jeden scentralizowany system elektronicznej dokumentacji medycznej. Jak zaznacza Szymon Piątkowski, to pokazuje, że opracowane przez spółkę algorytmy są skuteczne i zostały dobrze przyjęte przez partnerów. – Sektor ochrony zdrowia, biotechnologiczny oraz firmy wdrażające innowacje dzięki rewolucji AI tworzą obecnie od podstaw zupełnie nowy rynek – wyjaśnia. – Koncentrujemy się teraz na wejściu na rynek austriacki, szwedzki, hiszpański i włoski, w czym pomaga nam fakt, że nasze algorytmy są zarejestrowane jako produkt medyczny na terenie całej UE. Pracujemy też nad rozszerzaniem obecności w Ameryce Płd., gdzie nasze rozwiązania są certyfikowane jako produkt medyczny - kontynuuje założyciel Saventic Health. I podkreśla, że poza Brazylią spółka rozpoczyna działania m.in. w Kolumbii oraz Peru.

Czytaj więcej

Przełomowa technologia z Polski nadzieją dla chorych na raka. Głośno o niej za oceanem

– Nasz plan na 2025 r. zakłada dalszą dywersyfikację geograficzną. Planujemy kolejną, znacznie większą rundę finansowania serii A. Kolejnym celem będą Stany Zjednoczone – zapowiada Piątkowski.

Reklama
Reklama

Do grona inwestorów polskiego start-upu dołączył zresztą TNI Fund z grupy funduszy Kluz Ventures z siedzibą w Waszyngtonie. TNI Fund inwestuje w przełomowe technologie na etapach venture i growth, wykorzystujące właśnie AI i dane medyczne.

– Nasz fundusz skupia się na przełomowych technologiach w ochronie zdrowia. Saventic Health dostarcza nowoczesnych rozwiązań w ramach diagnostyki pacjentów, co w naszej ocenie jest przyszłością opieki zdrowotnej – ocenia Artur Kluz, generalny partner w TNI Fund.

Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
HackNation 2025, czyli technologie, które nie skończą w szufladzie
Materiał Promocyjny
INEA partnerem Digital Excellence Awards - współpraca na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce
Biznes Ludzie Startupy
Huawei Startup Challenge wesprze rolnicze innowacje
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes Ludzie Startupy
Jeff Bezos znów u steru. Poprowadzi rewolucyjny start-up AI
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama