Reklama

Organy na zamówienie. Oni chcą przeprowadzić rewolucję w medycynie

Litewski Vital3D potrafi już tworzyć na specjalnych biodrukarkach samoregenerującą się skórę dla psów, a w przyszłości planuje w ten sposób produkować całe narządy na zamówienie.

Publikacja: 01.06.2025 15:20

Pierwsza na świecie wydrukowana „łata" na rany dla zwierząt, jaką stworzyli Litwini, to milowy krok

Pierwsza na świecie wydrukowana „łata" na rany dla zwierząt, jaką stworzyli Litwini, to milowy krok w biotechnologii

Foto: Adobe Stock

Biodrukowane organy miałyby być wykorzystywane w przeszczepach. Specjaliści sądzą, że taki scenariusz będzie możliwy już w ciągu najbliższych 10-15 lat.

Pierwsza na świecie wydrukowana „łata" na rany dla zwierząt, jaką stworzyli Litwini, to milowy krok w biotechnologii. Start-up z Wilna tworzy w taki sposób funkcjonalne struktury tkankowe. Do tego celu wykorzystano autorski system laserowy, który pozwala precyzyjnie rozmieszczać żywe komórki i biomateriały w trójwymiarowych strukturach. Technologia ta imituje naturalne układy biologiczne, a w przyszłości może pozwolić na tworzenie całych organów, idealnie dopasowanych do anatomicznych potrzeb pacjentów.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes Ludzie Startupy
Studia za granicą? Polski start-up otworzył do nich drzwi tysiącom
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes Ludzie Startupy
Projekt AE-001. Polacy chcą zrewolucjonizować leczenie alergii
Biznes Ludzie Startupy
Nadchodzą szybsze i precyzyjne diagnozy. Polacy zaprzęgają AI do medycyny
Biznes Ludzie Startupy
Potężny inwestor z USA stawia na polskie roje dronów. AI sercem projektu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy laureatów e-Commerce Polska Awards 2025!
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama