Alexa, w co mam się ubrać?

Amazon integruje swoje inteligentne głośniki z kamerą 
i sztuczną inteligencją, by doradzać w zakupach.

Publikacja: 24.07.2019 20:40

Alexa, w co mam się ubrać?

Foto: Bloomberg

""

cyfrowa.rp.pl

Wirtualni asystenci głosowi, zamknięci w tzw. inteligentnych głośnikach, cieszą się na świecie rosnącą popularnością. Dziś możemy rozmawiać już z Alexą od Amazona, Siri od Apple’a, Bixby od Samsunga czy asystentem Google’a. Teraz oprócz „uszu” tacy cyfrowi doradcy dostają też „oczy”, a pierwszym, który chce zrobić na tym biznes, jest Jeff Bezos. Twórca Amazona wprowadził na rynek urządzenie Echo Look, które – połączone z Alexą – pomoże w doborze garderoby. Skłoni przy okazji fanów mody do zakupów na swojej platformie e-commerce.

Algorytm stylista

W USA Echo Look dostępny jest już za niecałe 100 dol. Urządzenie ma wbudowany aparat, którym fotografuje stroje użytkowników lub nagrywa krótkie filmy. Cały proces odbywa się przy wykorzystaniu komend głosowych. Zapisane w ten sposób kreacje trafiają do aplikacji Echo Look. Użytkownik tworzy własne albumy stylizacji, dostając w czasie rzeczywistym informacje zwrotne i sugestie ubioru. Kamera zainstalowana np. w garderobie może zastąpić równocześnie lustro i stylistę modowego. Alexa obserwuje nasz ubiór i doradza najlepsze – jej zdaniem – opcje stylizacji.

Czytaj także: Alexa powie jak się leczyć. Możesz pytać o wszystko

Oceną naszego wyglądu zajmuje się sztuczna inteligencja (AI). Zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego poznają nasze upodobania i wskazują – korzystając z porad dostarczonych przez ekspertów modowych (Amazon nawiązał współpracę z wieloma modowymi influencerami) – czy dana stylizacja jest zgodna z trendami. AI dopasowuje kolory, kroje i dodatki. System umie identyfikować barwy, kształty, a także wzory i materiały.

Jedną z ciekawszych funkcji Echo Look jest możliwość sprawdzenia, czy odzież dopasowana jest do pogody. Prognozy meteorologiczne są jedną ze zmiennych, którymi system kieruje się w generowaniu kreacji. To, czy dane ubrania i dodatki pasują do pogody, sprawdza m.in. w opisach produktów. Echo Look nie tylko zaproponuje nam, co powinniśmy włożyć danego dnia, ale także powie, w co ubrać się w pozostałe dni tygodnia, biorąc pod uwagę nasz harmonogram i planowane położenie geograficzne.

Czytaj także: Zegarek Amazona oceni nasz nastrój. I to wykorzysta

– Aby zaproponować odpowiedni ubiór, system Amazona bierze pod uwagę: modele promieniowania słonecznego, model komfortu cieplnego, dane pogodowe oraz ocenę izolacji termicznej odzieży. Mało tego – jest w stanie zaproponować stylizację w kontekście okazji, na którą się ubieramy. A to już wyższa szkoła jazdy – tłumaczy Sascha Stockem, prezes Nethansy, rodzimego startupu, który pomaga wprowadzać polskie firmy na platformę Amazona.

Stockem wie, co mówi, bo biznes zaczynał właśnie od mody. Przed stworzeniem Nethansy przez kilka lat rozwijał własną sieć detaliczną. Zajmował się też handlem hurtowym, m.in. z TK Maxx.

Stockem uważa, że Echo Look może być okazją do wejścia polskich firm modowych na globalny rynek.

Era v-commerce

Echo Look nie tylko doradza, wybierając elementy posiadanej przez użytkownika garderoby, ale też zachęca go do kupna produktów z asortymentu Amazona. I w dużej mierze o to koncernowi chodzi. Urządzenie jest kolejnym potężnym narzędziem w stajni Bezosa do generowania przychodów ze sprzedaży online.

Dzięki Echo Look gigant e-commerce chce zyskać jeszcze więcej internetowych klientów. I tak np. gdy kobieta szykująca się na oficjalne spotkanie zapyta Alexę o ocenę jej kreacji, a ta podpowie, że warto byłoby do tej stylizacji dokupić najmodniejszą apaszkę, będzie mogła dzięki głośnikom Amazona błyskawicznie ją kupić. I to wydając tylko komendy głosowe. Nowy rodzaj e-handlu za pośrednictwem głosu to tzw. v-commerce (z ang. voice commerce). Na razie raczkuje, ale jego potencjał jest gigantyczny.

Czytaj także: Amazon to już Wielki Brat. Wie o klientach prawie wszystko

Patrick Gauthier, kierujący Amazon Pay, w czerwcu na konferencji Money 20/20 w Amsterdamie, mówił wprost: płatności głosowe to nowa era w handlu. Jak prognozują analitycy Juniper Research, do 2023 r. wartość zakupów v-commerce sięgnie 80 mld dol.

W Polsce zakupy za pomocą głosu to nowość. Od kwietnia br. możemy tak kupować za pomocą Asystenta Google’a. Oferty v-commerce mają np. FlixBus i Pyszne.pl.

Głos będzie przyszłością interakcji z internetem

Rosnąca popularność inteligentnych głośników Amazona 
czy głosowych asystentów instalowanych w komputerach 
(np. Cortana od Microsoftu) i smartfonach (np. Asystent Google) sprawia, że zmienia się sposób naszej interakcji z internetem. Wyszukiwanie informacji czy wydawanie poleceń za pomocą kliknięć myszką czy dotyku palcem w ekran zastępują komendy głosowe. Szacuje się, że już w przyszłym roku w USA aż 50 proc. haseł 
w wyszukiwarkach internetowych będzie generowanych głosem (obecnie to ok. 30 proc.). W ten sposób będziemy też robić e-zakupy (w USA do 2020 r. internauci wydadzą w ten sposób 40 mld dol.). To dlatego od września Frisco.pl wprowadzi we współpracy z Google’em możliwość głosowego zamówienia zakupów z dostawą do domu.

Czytaj także: Pracownicy Amazona słyszą więcej niż myślisz

Badania firmy Voicebot.ai wskazują, że 66,4 mln dorosłych Amerykanów posiada już inteligentny głośnik. To o 40 proc. więcej niż w 2017 r. Według PwC na 20 kluczowych rynkach dla tej technologii w ub.r. 
w użyciu było 88 mln takich urządzeń. Eksperci twierdzą, że rynek ten będzie rósł w tempie 38 proc. rocznie. IDC podaje, że w Europie tylko w br. sprzedaż inteligentnych głośników przekroczy 23 mln sztuk.

Wirtualni asystenci głosowi, zamknięci w tzw. inteligentnych głośnikach, cieszą się na świecie rosnącą popularnością. Dziś możemy rozmawiać już z Alexą od Amazona, Siri od Apple’a, Bixby od Samsunga czy asystentem Google’a. Teraz oprócz „uszu” tacy cyfrowi doradcy dostają też „oczy”, a pierwszym, który chce zrobić na tym biznes, jest Jeff Bezos. Twórca Amazona wprowadził na rynek urządzenie Echo Look, które – połączone z Alexą – pomoże w doborze garderoby. Skłoni przy okazji fanów mody do zakupów na swojej platformie e-commerce.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA