Polacy chcą być niczym Ikea. Francuzi mówią o rewolucji

mat. pras.

Jeden z bardziej obiecujących startupów ma wynieść rynek mebli na nowy, innowacyjny poziom.

Mała rewolucja – tak właśnie koncepcję biznesową Polaków nazwał francuski dziennik „Le Monde”. Startup Tylko, za którym stoi rodzima spółka Custom, zaprzągł nowe technologie do projektowania mebli. W praktyce aplikacja, strona WWW oraz systemy rozszerzonej rzeczywistości i tzw. modelowanie parametryczne mają pomóc w samodzielnym konfigurowaniu, zamawianiu, płaceniu i zarządzaniu procesem dostawy mebli „szytych na miarę”. Wszystko naturalnie online.

10 mln euro od inwestorów.

Koncepcja stworzenia Tylko narodziła się w 2012 r., po festiwalu Przemiany. Troje z czworga obecnych założycieli zaangażowanych było w rozwijanie zajmującej się tworzeniem projektów na styku technologii i designu firmy Bridge. Jeden z takich projektów, realizowany podczas festiwalu, polegający na udostępnieniu konfiguratora do samodzielnego projektowania części scenografii, uświadomił polskim przedsiębiorcom możliwości zastosowania rozszerzonej rzeczywistości. To pozwoliło im stworzyć koncepcję użycia nowych technologii w jednej z branż, których nie dotknęła jeszcze cyfryzacja – w branży mebli. Od początku szefowie Tylko chcieli budować przewagę konkurencyjną na bazie tzw. customizacji. Kluczem stała się więc personalizacja i wygoda.

– Po raz pierwszy od dziesiątków lat klient na rynku meblarskim miał w pełni decydować o procesie zakupowym: od etapu projektowania do składania – wspominają twórcy startupu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie startupy wreszcie rozpychają się na świecie

Założyciele to Hanna Kokczyńska, Jacek Majewski, Mikołaj Molenda i Benjamin Kuna, wybuchowa mieszanka talentu designerskiego i przedsiębiorczości. Designerka po ASP, marketer, architekt oraz specjalista od finansów połączyli siły i rzucili wyzwanie tradycyjnej, jeśli nie powiedzieć zachowawczej branży. – Cel był jeden: dostarczyć konsumentom narzędzie, dzięki któremu poczują prawdziwą podmiotowość w procesie projektowania i zakupu mebli. Byliśmy mocno zdeterminowani, by dokonać skutecznej transformacji branży i wprowadzić w niej nową jakość obsługi klienta, by w miejsce standaryzacji i masowej produkcji pojawiła się personalizacja produktu i uproszczenie procesu zakupowego – tłumaczą założyciele.

Dziś produkty startupu trafiają już do 28 krajów. Dotąd skorzystało z nich 20 tys. klientów

I podkreślają, że w niespełna cztery lata od startu biznesu firma jest na dobrej drodze, by rozsławić Polskę jako ojczyznę branży meblarskiej nowej generacji. – Podobnie jak skutecznie swój kraj rozsławiła szwedzka Ikea – przekonują w Tylko.

CZYTAJ TAKŻE: Polski startup stworzył zdrową alternatywę dla antybiotyków

Początki są obiecujące. Firma szybka przekonała do siebie inwestorów, w tym zagranicznych, którzy wyłożyli na jej rozwój 10 mln euro. Dziś produkty startupu trafiają już do 28 krajów. Dotąd skorzystało z nich 20 tys. klientów. Najchętniej Niemcy, Brytyjczycy, Francuzi i Szwajcarzy. – Ponad 98 proc. naszej sprzedaży pochodzi spoza Polski – mówi Benjamin Kuna.

Świat w DNA

Eksperci o spółce Custom mówią, że to jeden z bardziej obiecujących polskich startupów. Wojciech Fedorowicz, partner zarządzający TDJ Pitango Ventures, funduszu, który w styczniu 2019 r. zainwestował w projekt Tylko aż 15 mln zł, nie ma wątpliwości, że firma ta niesie przełom na rynku wartym globalnie 330 mld dol. – Spółka była na naszym inwestycyjnym radarze od dłuższego czasu. Obserwowaliśmy z bliska, w jaki sposób twórcy tej marki myślą o jej rozwoju, od początku stawiając na rynki międzynarodowe. Takie podejście mają w DNA. Tylko to unikalny produkt z wyjątkowym procesem sprzedaży, dostawy oraz niepowtarzalnym designem. Ta marka wkrótce ma szansę stać się jedną z czołowych marek e-commerce w swoim segmencie – przekonuje Fedorowicz.

CZYTAJ TAKŻE: Niedobory w aptekach? Startup świetnie na tym zarabia

Startup – po sukcesie swoich personalizowanych regałów – pracuje nad szafami. W planach ma rozbudowanie linii produktowej o kolejne meble. Wyniki spółki napawają optymizmem. – Sprzedaż w 2018 r. wyniosła 8,5 mln euro, a w br. realne jest jej podwojenie – twierdzi Jacek Majewski.

Jak dodaje Mikołaj Molenda, lipiec był rekordowym miesiącem sprzedaży w spółce. Rośnie również zespół Tylko. – Do końca roku dobijemy do 100 osób – zapowiada Hanna Kokczyńska.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Airbnb ugięło się. Rozjaśni swoje ceny

Wspólne działanie Komisji Europejskiej i krajowych urzędów ochrony konsumenta zmusiło amerykańską platformę rezerwacyjną Airbnb ...

Nokia wraca przez Dubaj

W środę znów będzie głośno o smartfonach niezwykle popularnej niegdyś marki. W Dubaju odbędzie ...

Rekruter-robot wybierze pracownika. Jak go zainteresować?

Sztuczna inteligencja skraca czas szukania pracy, ale trudno jej pokazać swoją osobowość. Na szczęście ...

Na ryby czy safari ze sztuczną inteligencją

Systemy komputerowe uczą się już rozpoznawać nowe gatunki zwierząt, pomagając w ten sposób naukowcom. ...

Jubileusz mobilnej rewolucji Apple’a i standardu wi-fi

Dwie dekady temu koncern 
z logo nadgryzionego jabłka wszedł na rynek przenośnych komputerów. I ...