Po lockdownie Polacy odwrócili się od e-commerce

Adobe Stock

Mimo dynamicznych wzrostów sprzedaży w internecie w trakcie pierwszych miesięcy trwania pandemii, nie udało się utrzymać trendu. Handel online wyraźnie słabnie.

Czytaj także: Koronawirus napompował gigantów e-commerce. Niebywałe wyceny

Z danych GUS za czerwiec wynika, że konsumpcja się rozkręca. Sprzedaż detaliczna wzrosła miesiąc do miesiąca o 8,4 proc. Ale – jak można wnioskować z najnowszych statystyk – kupujemy głównie w sklepach stacjonarnych, a nie jak podczas lockdownu w internecie. – Zauważamy spadek zainteresowania zakupami online. Te powracają na starą ścieżkę. Bez niespodzianki, konsumenci rezygnują przede wszystkim z zakupów tą drogą żywności oraz farmaceutyków, przy czym warto podkreślić, że to relatywnie słabe kategorie w całości sprzedaży – wskazuje dr Sonia Buchholtz, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Najbardziej rozpowszechnione kategorie nabywane w sieci wracają jednak do poziomów z 2019 r.

– Stąd wnioskujemy, że pandemia nie zmieniła znacząco przyzwyczajeń zakupowych Polaków – twierdzi Buchholtz.

Czytaj także: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Wedle GUS udział e-commerce w całym handlu spadł względem maja i wynosi 7,7 proc. Zdaniem Grzegorza Rudno-Rudzińskiego, partnera zarządzającego w Unity Group, spadek udziału obrotów e-commerce w całym handlu nie jest zaskoczeniem. Według niego to odreagowanie tradycyjnej sprzedaży po wielu tygodniach obowiązywania ograniczeń. – Przyczyniło się do tego m.in. odmrożenie ruchu w galeriach i centrach handlowych, co widać w rosnącej sprzedaży detalicznej w kanale offline takich kategorii jak tekstylia i obuwie czy meble oraz RTV i AGD. Wygląda na to, że udział e-commerce w całej sprzedaży na stałe zbliżył się do około 10 proc., choć jeszcze w lutym wynosił 5,6 proc – komentuje Rudno-Rudziński.

Według niego e-commerce stał się bardzo ważną częścią e‑gospodarki i jego wartość może przekroczyć w br. 100 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Człowiek pokonał wreszcie sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja (AI) od kilku lat pokazuje ludziom swoje imponujące możliwości, wygrywając z przedstawicielami ...

Kim są programiści? Wielkie badanie i niespodzianki

Stereotypy o świecie IT niestety nie biorą się znikąd: ok. 90 proc. z nich ...

Niemka wygrała z polskim e-sklepem. Zwrot mimo pomyłki w adresie

Mała pomyłka w adresowaniu przesyłki doprowadziła do bólu głowy niemiecką klientkę polskiego sklepu internetowego. ...

Czy starczy papieru toaletowego podczas pandemii? Powstał kalkulator

Nie wiesz, czy starczy ci papieru toaletowego do końca pandemii? Nie ma sprawy, jest ...

Miało być ograniczanie możliwości działania Ubera w Polsce, zamiast tego Jamie Heywood, szef tej ...

Rosja szykuje kaganiec na internetowych gigantów

Kreml chce podporządkować sobie w Rosji m.in. Google i Facebooka. Kary mogą być wysokie. ...