Na ten projekt otrzymała już wsparcie od inwestora – firmy Supernal (wcześniej był to oddział koncernu Hyundai, odpowiadający za rozwój „miejskich pojazdów powietrznych”). W sumie w ramach szykowanego projektu w ciągu pięciu lat takie innowacyjne obiekty miałyby powstać w aż 65 miejscowościach na całym świecie. Pierwszy taki vertiport ma powstać na Wyspach już w tym roku. Port o nazwie Air-One, który zwiedzającym udostępniony będzie już w kwietniu, zlokalizowany zostanie w Coventry City Center. Wartość inwestycji nie została ujawniona.

Czytaj więcej

„To zupełnie coś nowego”. Latające auto o polskich korzeniach

UAP wskazuje, iż ledwie 3 proc. globalnych inwestycji w branżę eVTOL kierowanych jest w stronę projektów infrastrukturalnych. Tymczasem NASA ostrzegała niedawno, że jej brak to dziś kluczowa przeszkoda tego dopiero stawiającego pierwsze kroki sektora. Szacuje się, że rynek miejskiej mobilności lotniczej do 2027 r. ma być wart 12,7 mld dol. Zdominować mają go pojazdy dla służb ratunkowych i porządkowych oraz tzw. latające taksówki. W kolejnym etapie przyjdzie pora na prywatne urządzenia eVTOL.

Rewolucja właśnie się zaczyna. Niemiecki Volocopter planuje ruszyć z usługami przewozowymi już w 2023 r. Na razie jednak nie w Europie – celem jest inteligentne miasto Neom w Arabii Saudyjskiej. Tam ma powstać cały system transportu publicznego oparty na pojazdach eVTOL. Swoją sieć lotnisk dla latających taksówek szykuje też Lilium. Niemiecki start-up planuje budowę dziesięciu modułowych vertiportów.