Elektryczne samoloty zamiast autobusów? Nowatorski pomysł

Amerykańska linia lotnicza United Airlines chce dowozić swoich pasażerów na i z lotniska za pomocą małych samolotów elektrycznych pionowego startu. W ten sposób ominą drogowe korki.

Publikacja: 14.08.2022 12:39

Elektryczne samoloty zamiast autobusów? Nowatorski pomysł

Foto: Archer

Pojazdy typu eVTOL dostarczyć ma startup Archer. Linie lotnicze zainwestowały właśnie 10 mln dol. w projekt tej młodej, innowacyjnej spółki.

Elektryczne taksówki powietrzne od Archer, pomysł na ekologiczny transport z pominięciem korków, mają zabierać na pokład czterech pasażerów i mieć zasięg 100 km. Samolot będzie poruszał się z prędkością do 90 km/h i będzie startował i lądował pionowo, jak śmigłowiec. Przedstawiciele startupu twierdzą, że eVTOL będą jednak cichsze niż tradycyjne helikoptery, osiągając 45 dBA.

Czytaj więcej

Hotel z atomowym napędem. "Flytanic" może lecieć kilka lat

Działająca od 2018 r. firma Archer na swój pojazd od inwestorów zebrała już w sumie niemal 1 mld dol. Pierwsze „elektryki” mają wzbić się w powietrze w 2024 r. W rozmowie z CNN dyrektor generalny spółki Adam Goldstein zapewnił, że do tego czasu eVTOL będzie miał już wszelkie niezbędne zgody i dopuszczenia ze strony Federalnej Administracji Lotnictwa.

Na razie prowadzone są cotygodniowe loty testowe. United zobowiązał się do inwestycji rzędu 1 mld dol. w ten projekt. Archer w ramach umowy dostarczy 100 samolotów. Linia lotnicza liczy, że dzięki tej innowacji zredukuje emisje CO2 o 47 proc. podczas standardowych podróży między Hollywood a międzynarodowym lotniskiem w Los Angeles.

United już wcześniej zapowiedziało, że do 2050 r. będzie firmą całkowicie neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

Pojazdy typu eVTOL dostarczyć ma startup Archer. Linie lotnicze zainwestowały właśnie 10 mln dol. w projekt tej młodej, innowacyjnej spółki.

Elektryczne taksówki powietrzne od Archer, pomysł na ekologiczny transport z pominięciem korków, mają zabierać na pokład czterech pasażerów i mieć zasięg 100 km. Samolot będzie poruszał się z prędkością do 90 km/h i będzie startował i lądował pionowo, jak śmigłowiec. Przedstawiciele startupu twierdzą, że eVTOL będą jednak cichsze niż tradycyjne helikoptery, osiągając 45 dBA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drony
Podniebne elektryczne taksówki na horyzoncie. Mają być w cenie Ubera
Drony
Robot na kołach wystrzeli drony. Mordercza broń
Drony
Zmora samolotów i lotnisk. Drony znów zagrożeniem
Drony
Chiny mają nową broń. To może być przełom na morzu
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Drony
Poczty w dronowej awangardzie. Paczka prosto z nieba
Drony
Snap stworzył autonomicznego drona. Mieści się na dłoni i robi selfie