Wydarzeniem ostatnich dni w polskim handlu jest ogłoszenie przez Amazona, że Polacy mogą skorzystać z pakietu Prime za jedynie 49 zł na rok. Daje to dostęp do serwisu streamingowego, ale też darmowych dostaw oznaczonych produktów czy serwisu z grami. Podziałało to elektryzująco i w dzień podania informacji akcje Allegro straciły niemal 6 proc.
Pokazało to, że poziom konkurencji o polskiego klienta się zaostrza i to, co w innych krajach europejskich uważane jest obecnie za usługę premium, jak dostawa następnego dnia po zakupie, u nas jest standardem i klient oczekuje coraz więcej.
Jest się czego bać?
– Propozycja Amazon Prime okazała się atrakcyjna dla osób korzystających z serwisów streamingowych. Znacząca obniżka ceny w tym zakresie z praktycznie 300 zł rocznie do 49 zł z możliwością korzystania z dodatkowych opcji (gry, bezpłatna dostawa) jest bardzo konkurencyjna na tle innych graczy, jak Netflix czy HBO GO – mówi Dagmara Plata-Alf z Akademii Leona Koźmińskiego. – Warto jednakże zwrócić uwagę, iż i w tym przypadku na jakość oferty Amazona na rynku polskim możemy trochę ponarzekać ze względu na brak filmów z polską ścieżką dźwiękową, tak istotną dla wielu konsumentów w naszym kraju, oraz ograniczony wybór seriali i produkcji filmowych w stosunku do oferty dostępnej za granicą – dodaje.
Z nieoficjalnych wyników badań konsumenckich, jakie krążą po rynku, wynika, że Polacy postrzegają Prime jako ofertę streamingową i niekoniecznie łączą ją z festiwalami zakupowymi czy darmową dostawą. Branża jednak docenia, że oferta Amazona rośnie. – Widać to choćby po kategorii spożywczej, która w zasadzie nie istniała, gdy polska wersja ruszała w marcu, a teraz jest to mocno rozbudowany segment – mówi jeden z nich. Widać to po wielu sektorach, co pokazuje, że Amazon na poważnie walczy o Polaków. Nie jest tu jednak sam. AliExpress zapowiedział start w Polsce magazynu, z którego będą trafiały paczki do konsumentów w regionie. Choć liczba przesyłek z Azji spadła o 20 proc. w lipcu, to firma twierdzi, iż zyskuje nowych użytkowników.
Czytaj więcej
Oferta, w ramach której są darmowe i szybkie dostawy oraz dodatkowe promocje, rusza od dzisiaj. Kosztuje 49 zł rocznie. Amazon Prime to jeden z kluczy do sukcesu oferty internetowego giganta.