Zdanych firmy GfK wynika, że w okresie od października 2017 r. do końca kwietnia 2018 r. sprzedaż kategorii IT spadła 2,3 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Ta informacja nie oddaje jednak wszystkich zmian w popycie, a tych jest całkiem sporo. Sprzedaż komputerów przenośnych spadła bowiem 4,7 proc., tablety straciły aż niemal 11 proc. Zatem kategorie, które miały dyktować rynkowe trendy, są w odwrocie, a w przypadku tabletów to już raczej zdecydowana droga w dół.
Desktopy na fali
Dość zaskakująco, bo o 3,5 proc., rośnie z kolei sprzedaż komputerów stacjonarnych. – Rynek tzw. desktopów od lat skazywany jest na zapomnienie i wyparcie go przez komputery przenośne lub też rozwiązania serwerowo-terminalowe. Jednak nasze analizy oraz osiągane wyniki sprzedażowe wskazują, że zainteresowanie sprzętem stacjonarnym nie spada i trend ten powinien się utrzymać w najbliższym czasie – mówi Zbigniew Mądry, członek zarządu, dyrektor ds. handlowych AB SA.
– Generalnie zauważalny jest wzrost zainteresowania komputerami osobistymi w ich całej kategorii. Można spotkać się z analizami rynkowymi, które zakładają, że w 2018 r. nastąpi wzrost sprzedaży na rynku komputerów osobistych. Ma być on wynikiem zmieniających się wymagań użytkowników, rosnącego zainteresowania nowymi aplikacjami i narzędziami biznesowymi, a także planowanych wcześniej projektów modernizacyjnych – dodaje.
– W ostatnich miesiącach notujemy większe zainteresowanie klientów końcowych kategorią komputerów stacjonarnych All-in-One, które charakteryzują się kompaktową budową, w której jednostka centralna komputera jest zintegrowana z monitorem. Rośnie również popyt na komputery stacjonarne, ale głównie z mocnymi konfiguracjami gamingowymi – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert.