Właściciel Aliexpress zadebiutuje wkrótce w Hongkongu

Chiński gigant handlu internetowego Alibaba, do którego należy m.in. serwis zakupowy AliExpress, zadebiutuje 26 listopada na giełdzie w Hongkongu. Będzie to póki co największy debiut w tym roku, o wartości 13,4 mld dol.

Publikacja: 14.11.2019 13:23

Właściciel Aliexpress zadebiutuje wkrótce w Hongkongu

Foto: Bloomberg

Spółka jest już notowana na giełdzie w Nowym Jorku, gdzie w 2014 r. przeprowadziła IPO o wartości 25 mld dol., do tej pory największe na świecie. Spółka zdecydowała się teraz na giełdowy debiut w centrum finansowym Azji, aby pozyskać finansowanie na rozwój internetowej platformy podróżniczej Fliggy i cyfrowej platformy wideo Youku. Według nieoficjalnych informacji jednym z powodów jest również wojna handlowa Chin z USA, która może negatywnie wpływać na wycenę Alibaby na Wall Street.

CZYTAJ TAKŻE: Największy debiut giełdowy opóźniony przez protesty w Hongkongu

Jak wynika z danych firmy analitycznej Dealogic, debiut Alibaby w Hongkongu będzie największą wtórną ofertą połączoną z debiutem na kolejnej giełdzie na świecie oraz największym debiutem w tym mieście od dziewięciu lat.

Debiut w Hongkongu to bardzo ważny znak dla inwestorów, którzy są zaniepokojeni sytuacją w mieście. Od kilku miesięcy trwają tam protesty, przez które wcześniejsze plany o debiucie Alibaby musiały zostać przełożone. Obecnie spółka jest przekonana, że przezwycięży negatywne nastroje panujące na giełdzie w Hongkongu. Do podjęcia decyzji o IPO przyczyniło się również rosnące prawdopodobieństwo zawarcia umowy handlowej między USA a Chinami.

CZYTAJ TAKŻE: Słaby debiut Ubera. Czy stanie się drugim Amazonem?

Jak wynika z informacji zawartych w prospekcie emisyjnym, serwisy Alibaby mają w sumie 960 mln użytkowników, z których większość to klienci serwisu zakupowego AliExpress. Na koniec 2018 r. z chińskiego serwisu korzystało 5 mln polskich użytkowników.

Będzie to również największy debiut w tym roku. Dotychczasowy lider – Uber przeprowadził w maju IPO o wartości 8,1 mld dol. Alibaba nie będzie jednak długo na pierwszym miejscu w tym zestawieniu. W grudniu planowane jest IPO Saudi Aramco, którego wartość oferty może wynieść około 40 mld dol.

Spółka jest już notowana na giełdzie w Nowym Jorku, gdzie w 2014 r. przeprowadziła IPO o wartości 25 mld dol., do tej pory największe na świecie. Spółka zdecydowała się teraz na giełdowy debiut w centrum finansowym Azji, aby pozyskać finansowanie na rozwój internetowej platformy podróżniczej Fliggy i cyfrowej platformy wideo Youku. Według nieoficjalnych informacji jednym z powodów jest również wojna handlowa Chin z USA, która może negatywnie wpływać na wycenę Alibaby na Wall Street.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny