Francja na wojnie z Google. Wydawcy górą

Cyril Marcilhacy/Bloomberg

Krajowy urząd antymonopolowy FCA polecił największej wyszukiwarce, aby dzieliła się z wydawcami i agencjami informacyjnymi przychodami z reklam.

Francja jako pierwsza wprowadziła unijną dyrektywę o prawach autorskich, która zawiera mechanizmy dzielenia się przychodami z reklam internetowych z dostarczycielami treści jak wydawcy gazet. Art. 15 unijnej dyrektywy ma umożliwić prasie pobieranie pieniędzy od platform takich jak Google czy sieci społecznościowe np. Facebook. Google już we wrześniu 2019 r. zapowiedział, że nie zamierza płacić za to, że dany artykuł pojawia się na wyszukiwarce. – Sprzedajemy reklamy, a nie wyniki wyszukiwania, a każda reklama w Google jest wyraźnie oznaczona – napisał na blogu wiceprezes Richard Gingras.

CZYTAJ TAKŻE: Google: Nie zapłacimy wydawcom we Francji

Teraz jednak francuski FCA (odpowiednik polskiego UOKiK) zobowiązał Google do negocjowania płatności z wydawcami, aby pokryć ich straty związane z korzystania wielu podmiotów z ich treści w internecie. Urząd podkreśla, ze praktyki Google na rynku mają znamiona nadużycia pozycji dominującej i powodują wyraźne straty dla rynku prasowego.

Jak donosił dziennik „Le Monde”, utrata przychodów wydawców w samej Francji na skutek działań Google`a i Facebook’a wynosi od 250 do 320 mln euro rocznie.

Google zmienił ton i w stanowisku wysłanym do mediów podkreśla, ze dostosuje się do urzędowej decyzji. – Odkąd unijne prawo w zakresie praw autorskich weszło w życie w Francji w 2019 r. rozmawiamy z wydawcami o zwiększeniu naszego wsparcia dla sektora prasowego – podała firma podkreślając, że jest także w stałym kontakcie z FCA w ej sprawie i będzie kontynuował negocjacje.

CZYTAJ TAKŻE: Google ukarane we Francji za nadużywanie pozycji rynkowej

Wcześniej firma przekazywała, że raczej usunie z wyników wyszukiwania artykuły i inne treści wydawców prasowych i w ten sposób będzie stosować się do nowego francuskiego prawa. Oznaczałoby to dla wydawców drastyczny spadek ruchu na ich stronach, ponieważ Google jest zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarką internetową w całej Europie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Google przed sądem. Wielka szansa na powrót do gry Binga

Postępowanie antymonopolowe przeciwko Google’owi oznacza wielką szansę dla mniejszych wyszukiwarek na czele z produktem ...

Twitter ma zaskakujący pomysł na walkę z dezinformacją

Użytkownicy Twittera często podawali dalej tweety, których zawartości nawet nie czytali. Serwis chce to ...

„100 innowacji stulecia”. Medycyna w nowej odsłonie

Opieka zdrowotna stanowi już 25 proc. rynku internetu rzeczy. Dalszy rozwój e-medycyny jest nieunikniony. ...

Chiny zablokowały wyszukiwarkę Microsoftu

Bing był jedyną większą niechińską wyszukiwarką dostępną za cyfrowym Wielkim Murem. Państwo Środka od ...

Półroczny „urlop na startup”? Grozi exodus specjalistów

Zaangażowanie rodzimych przedsiębiorstw w tworzenie innowacji kuleje, a pomysł rządu na pobudzenie środowiska startupów ...

Restauracje wracają, także do internetu. Rekordy Uber Eats w Polsce

UberEats zanotował wzrost liczby dostępnych w swojej ofercie restauracji aż o 188 proc. Uber ...