Facebook nie chce płacić za treści. Czy to już szantaż?

Mark Zuckerberg wchodzi na zupełnie nowy rynek
Getty Images, Andrew Harrer

Społecznościowy gigant podał, że prędzej zablokuje użytkownikom możliwość dzielenia się informacjami z mediów niż dostosuje się do nowego prawa zakładającego płacenie za ich wykorzystywanie.

Batalia, jaka już przetoczyła się przez Europę, teraz przeniosła do Australii, gdzie rząd także pracuje nad ustawą, zgodnie z którą korporacje internetowe mają dzielić się z mediami przychodami od reklam generowanych przez treści pochodzące z ich serwisów. Wcześniej takie rozwiązanie ostro skrytykował Google, a teraz nieoczekiwanie mocno przeciwko pomysłowi opowiedział się także Facebook.

CZYTAJ TAKŻE: Google nie chce płacić. Grozi Australii

Serwis podał, ze użytkownicy Facebooka czy Instagrama prędzej stracą możliwość udostępniania treści medialnych niż firma zacznie za nie płacić. Firma podkreśla, że nie będzie to miało wpływu na udostępnianie osobistych treści między rodziną i przyjaciółmi, podobnie jak udostępnianie wiadomości przez użytkowników Facebooka poza Australią,

– Zakładając, że ten projekt kodeksu stanie się prawem, niechętnie przestaniemy zezwalać wydawcom i ludziom w Australii na dzielenie się lokalnymi i międzynarodowymi wiadomościami na Facebooku i Instagramie – powiedział Will Easton, dyrektor zarządzający Facebook Australia i Nowa Zelandia.

Minister skarbu Josh Frydenberg powiedział, że rząd będzie kontynuował prace nad ustawą i nie będzie reagował na „przymus lub groźby”.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook zapłaci francuskiemu fiskusowi zaległe podatki

Podobne mechanizmy przewiduje europejska dyrektywa o prawach autorskich, którą jako pierwsza zaczęła wdrażać Francja. Spotkało się to z ostrą krytyką Google, który również zapowiedział nakładanie blokad na treści dla europejskich użytkowników, aby nie musiał płacić za treści z mediów. Polska jako jedyny kraj UE nie pracuje nad wdrożeniem dyrektywy, którą zaskarżyła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Airbus Maveric. Rewolucyjny samolot z latającym skrzydłem

Airbus pokazał na salonie lotniczym w Singapurze mały model samolotu z latającym skrzydłem o ...

Sam pojedzie w pole i zbierze tylko dojrzałe rośliny

Nobliwy producent sprzętu rolniczego przedstawił nowy pomysł na wykorzystanie technologii w rolnictwie z wykorzystaniem ...

Bunt reklamodawców? Facebook może stracić mnóstwo pieniędzy

The North Face, znany producent odzieży sportowej, poinformował, że rezygnuje z umieszczania reklam na ...

Startupy 2019. Studenci nauczą się zaglądać do brzucha

Laparo stworzył pierwszy na świecie symulator laparoskopowy, który może zrewolucjonizować obszar tzw. chirurgii minimalnie ...

Najlepsze 2020. Pandemia przyniosła zaskakujące odkrycia archeologiczne

Starożytne drogi i ślady rzymskich osad – to znaleziska, jakie podczas lockdownu udało się ...

Apple stracił 450 mld dol. wartości w trzy miesiące, a w Polsce ma rekordowe wyniki

Koncern Apple obniżył swoje prognozy wyników na pierwszy kwartał. Reakcją inwestorów była wyprzedaż akcji ...