Facebook „epicentrum dezinformacji”. Sprząta go 35 tys. osób

Bloomberg

Facebook zabrał się na poważnie do sprzątania platformy. Tylko od października do końca grudnia usunął aż 1,3 mld fałszywych kont. Według agencji Reuters ponad 35 tysięcy osób pracuje w koncernie, tropiąc dezinformację publikowaną na Facebooku.

Pracownicy Facebooka usunęli z portalu także ponad 12 mln postów na temat Covid-19 oraz szczepień, które zostały oznaczone jako nieprawdziwe wiadomości, które wprowadzają w błąd internautów.

Fałszywe informacje oraz teorie spiskowe pojawiły się na platformach społecznościowych, w tym na Twitterze i na Facebooku już na samym początku pandemii.

Opublikowanie przez Facebooka danych na temat dezinformacji wyprzedziło kontrolę prowadzoną przez komisję Izby Reprezentantów USA ds. Energii i Handlu, sprawdzającą, jak platformy technologiczne, w tym Facebook i Twitter, radzą sobie z dezinformacją, a konkretnie z jej usuwaniem i blokowaniem.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook ocenzurował jedzenie. W trosce o osoby homoseksualne

Szefowie mediów społecznościowych twierdzą, że walkę z dezinformacją na temat Covid-19 traktują bardzo poważnie. Na początku marca tego roku Facebook we współpracy z WHO i europejskimi partnerami uruchomił kampanię informacyjną „Razem przeciwko dezinformacji na temat szczepionki Covid-19”. Ma ona pomóc zweryfikować najczęściej pojawiające się informacje na temat pandemii i szczepionek. Kampania jest skierowana do mieszkańców Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii, Turcji, ale także regionu Bliskiego Wschodu i Afryki.

Ponadto Facebook uruchomił specjalną stronę internetową w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim, polskim i tureckim. Ma ona informować o bieżących działaniach w obszarze walki z dezinformacją. Także na Instagramie powstanie centrum informacji na temat Covid-19 analogicznie do tego działającego na Facebooku. Portal będzie promował posty z informacjami pochodzącymi ze sprawdzonych źródeł i ograniczał zasięg treści uznanych za dezinformujące.

W kwietniu zeszłego roku Avaaz, ogólnoświatowa organizacja obywatelska, opracowała raport na temat dezinformacji covidowej na Facebooku i okazało się, że 40 proc. treści oznaczonych jako nieprawdziwe, nie zostało usuniętych z portalu. Nadal można je było lajkować i publikować na stronach facebookowych. Z raportu Avaaz wynika, że fałszywe posty w mediach społecznościowych – od porad na temat rzekomych leków przeciw wirusowi twierdzenia, że grupy mniejszości etnicznych są mniej podatne na infekcje – zostały udostępnione łącznie 1,7 miliona razy na Facebooku w aż sześciu językach. Fadi Quran, dyrektor ds. kampanii w Avaaz powiedział magazynowi „Politico”, że można śmiało powiedzieć, iż „Facebook jest epicentrum dezinformacji” o pandemii i koronawirusie.

Nic dziwnego, że Mark Zuckerberg stara się pokazać, że Facebook promuje rzetelną wiedzę naukową na temat Covid-19 i szczepień. Na początku marca tego roku Zuckerberg poinformował, że portal zyska nowe narzędzie, które będzie pokazywać, gdzie i kiedy można zaszczepić się przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2. Dodatkowo wygeneruje link, który pomoże w umówieniu wizyty. Z nowej funkcji może skorzystać ok. 50 mln ludzi. Narzędzie jest dostępne w zakładce Centrum informacji o koronawirusie (COVID-19), które jest także w języku polskim.

CZYTAJ TAKŻE: Teorie o szczepionkach na koronawirusa coraz bardziej szalone

Facebook zapowiedział też na początku tego roku, że będzie bezwzględnie blokował konta z których publikowane są nieprawdziwe informacje i usuwał same posty. Będzie to też dotyczyło grup, na których podawane są informacje jak obejść przepisy i lockdowny w konkretnych krajach, czy też zachęcające do organizowania imprez i gromadzenia się w dużych skupiskach. Jeśli moderatorzy tych grup nie będą działać zgodnie z wytycznymi serwisu, to administracja będzie odgórnie usuwać nieodpowiednie treści, podobnie jak to jest w wypadku innych materiałów uznanych za szkodliwe czy namawiające do nienawiści.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polski Uber w San Francisco

RydeOn, platforma łączącą hotele i firmy specjalizujące się w przewozie limuzynami, podbija Dolinę Krzemową. ...

Facebook prześwietlał Sorosa

Sheryl Sandberg, dyrektor operacyjna Facebooka podejrzewała, że Soros finansowo korzysta z publicznego atakowania serwisu. ...

Amazon.pl już wystartował. Kusi darmowymi wysyłkami

Z zaskoczenia i bez oficjalnego ogłoszenia amerykański gigant uruchomił polski e-sklep. Zgodnie z naszymi ...

4Fun Media poślizgnęły się na e-commerce

E-commerce może być perspektywicznym biznesem, ale z prognozami trzeba uważać. Taki wniosek można wyciągnąć ...

Tiry-widma wyjada na drogi. Kierowcy nie będą potrzebni

Startup Peloton Technology prowadzi testy rewolucyjnego rozwiązania dla transportu drogowego. Już niedługo na drogach ...

Największa na świecie sieć kin planuje powrót w lipcu

AMC Theatres ma tysiąc kin na świecie. Planuje ponownie otworzyć je w lipcu. Największa ...