USA muszą kupić rosyjskie silniki do rakiet. A nałożyli sankcje

Amerykanie wciąż nie mają swojego silnika zdolnego wynosić w kosmos ciężkie rakiety nośne. Dlatego kupią kolejną partię rosyjskich silników, pomimo obowiązujących własnych sankcji.

Publikacja: 22.07.2021 09:33

Prototyp statku kosmicznego SpaceX, który może ruszyć w kierunku Marsa

Prototyp statku kosmicznego SpaceX, który może ruszyć w kierunku Marsa

Foto: Bloomberg

Roskosmos poinformował, że dostał zgodę Kremla na eksport do USA rosyjskich silników rakietowych. Tym samym Moskwa zaakceptowała wyniki negocjacji między NPO Energomasz (część Roskosmosu) a amerykańską firmą Orbital Science LLS w sprawie kontraktu na wykorzystanie nowego silnika RD-181M w rakiecie nośnej Antares. Rakiety te dostarczają ładunki na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz satelity badawcze i komercyjne do orbitę.

CZYTAJ TAKŻE: W Amazonie wrze po locie Bezosa w kosmos. „Fanaberie”

Amerykanie musieli zobowiązać się, że będą chronić rosyjską technologię oraz zagwarantować, że rakiety Antares z rosyjskimi silnikami nie będą wykorzystywane do startów wojskowych. Umowa została zawarta pomimo obowiązujących amerykańskich sankcji.

W grudniu 2014 roku została podpisana pierwsza umowa pomiędzy Orbital Sciences Corporation i NPO Energomasz o wartości 224,5 mln dolarów na dostawę 20 silników RD-181 z opcją zakupu dodatkowych silników do 31 grudnia 2021 roku.

Jednak w grudniu 2020 roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na 45 rosyjskich firm rosyjskiego sektora zbrojeniowego. Po raz pierwszy na czarnej liście znalazły się struktury Roskosmosu i Rosatomu, w tym centrum rakietowo-kosmiczne Progress (producent rakiet Sojuz) oraz naczelny instytut naukowy Roskosmosu.

Nowy silnik RD-181M, na który Roscosmos otrzymał zezwolenie na eksport, stanowi kolejny etap rozwoju RD-181. Jego analogowy RD-191M, używany w rosyjskich rakietach nośnych, zostanie zainstalowany na pilotażowej wersji ciężkiej rakiety kosmicznej Angara-A5P.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja porzuca stację kosmiczną ze względu na „lawinę awarii”

NASA wciąż nie ma własnego silnika rakietowego zdolnego wynosić w kosmos (na dalekie orbity), rakiety nośne. Taki silnik musi powstać do końca 2022 r, kiedy to kończy się prawna możliwość zakupu silników w Rosji. Od 2023 r USA mają być tu samowystarczalne.

Roskosmos poinformował, że dostał zgodę Kremla na eksport do USA rosyjskich silników rakietowych. Tym samym Moskwa zaakceptowała wyniki negocjacji między NPO Energomasz (część Roskosmosu) a amerykańską firmą Orbital Science LLS w sprawie kontraktu na wykorzystanie nowego silnika RD-181M w rakiecie nośnej Antares. Rakiety te dostarczają ładunki na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz satelity badawcze i komercyjne do orbitę.

CZYTAJ TAKŻE: W Amazonie wrze po locie Bezosa w kosmos. „Fanaberie”

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny