Wielki powrót komunikatorów

To nie tylko szybka forma komunikacji, ale i dobry sposób na drogie połączenia międzynarodowe czy kupno biletu do kina.

Publikacja: 03.12.2018 20:08

Wielki powrót komunikatorów

Foto: Chris Ratcliffe/Bloomberg

W Polsce komunikatory mają już kilkanaście milionów użytkowników i wciąż powstają nowe. Mogą zagrozić innym formom komunikacji, takim jak np. SMS. Pierwszy komunikator został stworzony już w 1996 r. przez izraelską firmę ICQ. Jego nazwa nawiązywała do angielskiej gry słów – „I seek you”, czyli: szukam cię.

Zamiast telefonu

ICQ wyglądał oczywiście dość prymitywnie, ale późniejsi fani polskich rozwiązań Gadu-Gadu czy Tlenu doskonale pamiętają te klimaty z kolorowymi ikonkami i tekstem. Numer Gadu-Gadu był swoistym dowodem tożsamości. Raper Taco Hemingway śpiewa nawet, że wciąż go pamięta, choć czasy świetności tego komunikatora dawno minęły. Swego czasu była to jedna z najcenniejszych marek w polskim internecie, należała do grupy Naspers obok np. Allegro. Jednak Gadu-Gadu systematycznie traciło zainteresowanie na rzecz np. mediów społecznościowych.

""

cyfrowa.rp.pl

Dziś komunikatory wracają, ale liderem jest Facebook Messenger, który w październiku miał przez aplikację mobilną ponad 9 mln użytkowników. 5,3 mln w ten sam sposób korzystało z komunikatora WhatsApp, też należącego do Facebooka.

Na całym świecie ta forma komunikacji przeżywa zdecydowany renesans. Każdego miesiąca 2,6 mld ludzi korzysta z Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsAppa. Z kolei z badań firmy Nielsen wynika, że 64 proc. osób woli użycie komunikatora zamiast telefonu czy e-maila. – Messenger to nie tylko narzędzie komunikacji ze znajomymi i rodziną, ale też nowa droga prowadzenia i rozwoju biznesu. Potwierdza to fakt, że 10 mld wiadomości miesięcznie to tylko te przesyłane pomiędzy firmami a ich obecnymi lub potencjalnymi klientami. Ta możliwość bezpośredniej komunikacji z marką wpływa na budowanie zaufania do niej, co przyznaje 69 proc. amerykańskich i 66 proc. brytyjskich użytkowników – mówi Robert Bednarski, dyrektor regionalny w Facebooku. – Obserwujemy, że ludzie oczekują od firm kontaktu za pomocą narzędzi, których używają i które lubią. Ten zwrot w stronę kanału mobilnego jest w świecie reklamy równie istotny jak upowszechnienie się telewizji 60 lat temu – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Pogłoski o śmierci SMS są mocno przesadzone

Użytkowników zachęca łatwość komunikacji – tekst, głos czy transmisja wideo, wystarczy tylko dostęp do internetu. Korzystanie z komunikatorów za granicą pozwala też na oszczędności na drogich międzykontynentalnych rozmowach w roamingu. W miarę wprowadzania nowych komunikatorów pojawiały się kolejne funkcje i z dobrodziejstw komunikacji w tym kanale zaczęły korzystać także firmy.

Wycieki danych

Co za tym idzie, pojawiły się problemy np. z bezpieczeństwem danych, na co odpowiedzią jest choćby mocniej szyfrowany Signal, który ma dodatkowo otoczkę projektu spoza rynku wielkich korporacji, ponieważ powstaje w ramach open source. Z kolei aplikacja mobilna do darmowych rozmów tekstowych i wideo Imo odnotowała już ponad 500 mln pobrań na urządzenia z systemem Android.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy też stawiają na komunikatory

To, do czego może dojść, doskonale widać po chińskim komunikatorze WeChat, który ma ponad 1 mld użytkowników miesięcznie. To już nie tylko komunikator, ale też dzięki nowym funkcjonalnościom można za jego pośrednictwem kupić bilety do kina czy na pociąg, zamówić zakupy internetowe i od razu uregulować płatność czy zarezerwować taksówkę. Ruszył już projekt wykorzystania WeChat jako urzędowego systemu identyfikacji obywateli zamiast np. papierowych dowodów tożsamości.

W Polsce komunikatory mają już kilkanaście milionów użytkowników i wciąż powstają nowe. Mogą zagrozić innym formom komunikacji, takim jak np. SMS. Pierwszy komunikator został stworzony już w 1996 r. przez izraelską firmę ICQ. Jego nazwa nawiązywała do angielskiej gry słów – „I seek you”, czyli: szukam cię.

Zamiast telefonu

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Spóźniony Apple gra ostro. Podbiera pracowników konkurencji i buduje własną AI
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił