To pierwsza duża i znana marka, która postanowiła zbojkotować reklamy na Facebooku. Firma poinformowała, że przestaje zamieszczać na nim reklamy w solidarności z organizacjami praw obywatelskich, w tym NAACP. Organizacje zajmujące się obroną praw człowieka w USA opublikowały na całej stronie w „The Los Angeles Times” list z żądaniem od Facebooka usunięcia nienawistnej retoryki oraz wiadomości, które mogą podżegać do przemocy wobec grup mniejszości.

CZYTAJ TAKŻE: To już totalna wojna z Trumpem. Teraz Twitter wyprowadza cios

„The North Face wstrzymuje wszystkie płatne reklamy na Facebooku w USA, dopóki nie zostaną wprowadzone bardziej rygorystyczne zasady mające powstrzymać rozpowszechnianie na platformie treści rasistowskich, agresywnych lub nienawistnych oraz dezinformacji” – poinformowała rzeczniczka prasowa firmy. Post informujący o bojkocie został zamieszczony na konkurencyjnej platformie – Twitterze oraz opatrzony hasztagiem #StopHateforProfit”.

Twitter, w przeciwieństwie do Facebooka, zaczął oznaczać posty zawierające nieprawdziwe i nienawistne informacje, nawet jeśli publikuje je lub podaje dalej prezydent Donald Trump.

The North Face poinformowała też, że nie będzie kupować miejsc reklamowych na Instagramie, który należy do Facebooka.

Facebook nie reaguje na publikacje nieprawdziwych informacji na platformie, nie oznacza ich, tłumacząc, że każdy ma prawo do własnej oceny danej informacji. Jednak po niedawnym poście Trumpa, który zamieścił na FB i na TT wpis sugerujący strzelanie do demonstrantów na ulicach („gdy rozpoczyna się grabież, rozpoczyna się strzelanie”) wielu komentatorów uznało, że granica została przekroczona. Do akcji wkroczyły tez organizacje takie jak NAACP.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook zwolnił pracownika po dyskusji o Black Lives Matter

Do reklamowego bojkotu Facebooka i Instagrama dołączyła także Patagonia, producent odzieży sportowej, a nowojorska cyfrowa agencja reklamowa 360i postanowiła zachęcić swoich klientów, by w lipcu nie wykupywali żadnych reklam na Facebooku i Instagramie, by nikt nie korzystał finansowo na „mowie nienawiści”. Wśród klientów 360i są m.in. Ben & Jerry’s, Oreo oraz United Airlines.

Facebook jest drugim co do wielkości graczem na amerykańskim rynku reklamy internetowej, za raz po Google. W zeszłym roku zarobił na całym świecie na reklamach 69,7 miliarda dolarów.