Rzecznik prasowy Amazona poinformował portal The Verge, że blokowanie marek to wynik szeroko zakrojonej akcji, która trwała pięć miesięcy. Jej efekt to blokady marek, które świadomie i notorycznie manipulują recenzjami na portalu, naruszając zasady Amazona.

Amazon podjął śledztwo po tym jak „The Wall Street Journal” napisał, że niektóre chińskie firmy jak RavPower, oferują karty upominkowe w zamian za pozytywne recenzje ich towarów. Wśród niespodziewanie usuniętych marek są także: Aukey, Mpow, Vava, TaoTronics i Choetech.

Amazon zakazał praktyki zachęcania do pisania recenzji w 2016 roku, ale trudno firmy złapać „na gorącym uczynku” ponieważ często ta praktyka jest zamaskowana jako program testowania VIP lub rozszerzona gwarancja. Inne firmy oferują zachęty w postaci kart upominkowych tylko po wystawieniu przez klienta złej recenzji — oferują darmowy produkt lub oferują „zwrot” pieniędzy, ale bez konieczności zwrotu kupionego przedmiotu, o ile klient usunie negatywną recenzję.

Czytaj więcej

Oszustwo na Amazonie. 100 dolarów za naklejki chroniące przed promieniowaniem

Według The Verge blokada Amazona może nie być do końca skuteczna, ponieważ część marek nadal jest dostępna na platformie, ale pod zmieniona nazwą i u innych sprzedawców. To jednak dokładnie te same produkty w tych samych cenach.

Na początku lipca firma Shenzhen Youkeshu Technology (znana jako YKS) poinformowała, że Amazon zamknął 340 sklepów internetowych YKS i zamroził jej aktywa o wartości ponad 20 milionów dolarów. Dziennik South China Morning Post pisze, że YKS to jeden z największych chińskich sprzedawców platformy.

Chiński dziennik cytuje też wypowiedź Cindy Tai, wiceprezes Amazon ds. Asia Global Selling, która powiedziała w chińskiej telewizji państwowej, że kampania nie jest skierowana przeciwko Chinom, a blokady nie wpłynęły negatywnie na ogólny wzrost chińskich sprzedawców internetowych na Amazonie.