Na koniec 2025 r. globalna flota w pełni autonomicznych taksówek – poruszających się po drogach bez kierowcy – przekroczyła 12 tys. sztuk. Choć pod względem przychodów i zaawansowania operacyjnego światowy prym wiedzie amerykańskie Waymo, to pod względem liczebności floty dominują Chiny z Baidu na czele (usługa Apollo Go). Zgodnie z analizami rynkowymi TrendForce i zapowiedziami operatorów nadchodzący rok 2026 ma przynieść gwałtowne przyspieszenie wzrostu – globalna liczba robotaxi może sięgnąć nawet 35 tys. pojazdów. Ale już w 2030 r. – jak prognozują Goldman Sachs i UBS – takich pojazdów ma być od 3 do 5 mln.
Biznes, który zaczął zarabiać
– Robotaxi osiągnęło punkt zwrotny, zarówno w Chinach, jak i w USA – mówi dyrektor generalny Baidu Robin Li, cytowany przez CNBC. Jego słowa znajdują twarde potwierdzenie w liczbach: w trzecim kwartale 2025 r. należąca do Baidu flota Apollo Go zrealizowała aż 3,1 mln przejazdów, a usługa staje się codziennością w największych metropoliach. Li podkreśla tym samym, że technologia wyszła z fazy eksperymentalnej.
To, co jeszcze rok temu było „przepalaniem gotówki”, dziś staje się rentownym modelem. Baidu ogłosiło, że w Wuhanie i kolejnych chińskich miastach udało się uzyskać zyski. Stało się tak, mimo że stawki za przejazd pozostają konkurencyjne (często o 30 proc. niższe niż w tradycyjnych taksówkach). Skala operacji – przekraczająca 250 tys. w pełni autonomicznych kursów tygodniowo – pozwala bilansować koszty, co pokazuje, że model biznesowy oparty na autonomii może być skalowalny nawet na rynkach o niższej sile nabywczej. – Gdy tylko jesteśmy w stanie generować zysk na jednym samochodzie w mieście drugiej kategorii w Chinach, możemy generować zyski w wielu miastach na całym świecie – powiedział Halton Niu, dyrektor generalny Apollo Go ds. działalności zagranicznej. – Skala ma znaczenie. Jeśli wdrożysz tylko 100 do 200 samochodów w jednym mieście, nigdy nie staniesz się rentowny – podsumowuje.
Operacjom robotaxi sprzyja spadek kosztów kluczowych komponentów, takich jak lidary i baterie oraz poprawa bezpieczeństwa. Koszt produkcji autonomicznego pojazdu (Apollo RT6) spadł do poziomu ok. 28 tys. dol. – to cena porównywalna z dobrze wyposażonym autem osobowym średniej klasy.
Czytaj więcej
Uber wraca do gry o autonomiczne pojazdy – i robi to z rozmachem. Amerykańska platforma przeznacz...