Koncern poinformował, że pozwał administratorów grup za rekrutowanie ludzi do pisania fałszywych lub wprowadzających w błąd recenzji produktów w zamian za pieniądze lub prezenty.

Fałszywe recenzje mogą prowadzić do tego, że konsumenci kupują produkty o niskiej jakości, ponieważ ich oceny są zawyżone przez sprzedawców. Podczas pandemii problem znacznie się pogorszył, kiedy eksplodował handel elektroniczny, a sprzedawcy znaleźli nowe możliwości wykorzystania fałszywych recenzji, aby wzmocnić swój biznes.

Trend ten skłonił brytyjskie organy regulacyjne do wszczęcia dochodzenia w sprawie tego, czy Amazon i Google zaszkodziły konsumentom, nie zapewniając im wystarczającej ochrony przed fałszywymi recenzjami. Amazon i Google powiedziały w zeszłym roku, że będą współpracować przy dochodzeniu.

Amazon przekazał w komunikacie, że pozew pozwoli mu „zidentyfikować złych uczestników rynku i usunąć fałszywe recenzje zlecone przez oszustów”, których także zautomatyzowane systemy Amazona nie były w stanie samodzielnie wychwycić.

Czytaj więcej

Amazon się ugiął. Ogranicza dostęp do tęczowych produktów

Wtorkowy pozew dotyczy fałszywych recenzji pojawiających się na platformie Amazon we Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Obejmowały szereg produktów sprzedawanych na platformie, od radioodtwarzaczy samochodowych po statywy do aparatów.

W skardze Amazon podał, że podejmuje kroki prawne „w celu poznania tożsamości administratorów oraz zamknięcia tych grup”. W skardze zwraca się do sądu w stanie Waszyngton o nakaz zaprzestania działalności domniemanych pośredników zajmującym się fałszywymi recenzjami, a także o przyznanie Amazonowi odszkodowania.

Amazon stwierdził, że Meta, firma macierzysta Facebooka, usunęła z sieci społecznościowej ponad 5 tys. grup z fałszywymi recenzjami od 2020 roku w wyniku przekazanych jej informacji.

Jedna grupa na Facebooku, którą Meta usunęła na początku tego roku, nazywała się „Amazon Product Review” i miała ponad 43 tys. członków. Dani Lever, rzecznik Meta, w oświadczeniu przekazanym CNN Business podał, iż firma współpracuje z Amazonem w tej sprawie i będzie nadal współpracować z branżą w celu zwalczania spamu i fałszywych recenzji.