Elon Musk pozywa bojkotujące go firmy. Wcześniej kazał im „wyp...ać"

Miliarder oskarżył grupę głównych reklamodawców o naruszenie przepisów antymonopolowych. Zarzuca im nielegalną zmowę w celu unikania umieszczania reklam w jego platformie X

Publikacja: 07.08.2024 10:35

Elon Musk znajduje się na wojennej ścieżce z reklamodawcami

Elon Musk znajduje się na wojennej ścieżce z reklamodawcami

Foto: Bloomberg

Zdaniem Elona Muska, właściciela Tesli, SpaceX czy platformy X (dawny Twitter) wpływowa grupa branży reklamowej porozumiała się w celu zbiorowego wstrzymania miliardów dolarów, dotąd trafiających na reklamy na Twitterze. Grupa ta obawiała się, że platforma odstąpi od standardów bezpieczeństwa po przejęciu przez miliardera pod koniec 2022 r.

Kto nie chce się reklamować na X

Wskazana w pozwie grupa to Global Alliance for Responsible Media, znana również jako GARM, dobrowolna inicjatywa branży reklamowej prowadzona przez World Federation of Advertisers, której celem jest pomoc markom w unikaniu wyświetlania ich reklam obok nielegalnych lub szkodliwych treści.

GARM zrzesza ponad 100 znanych firm. Cztery z tych firm — CVS, Unilever, Mars i duńska firma energetyczna Ørsted — zostały również wymienione jako oskarżeni w pozwie, który został złożony w sądzie federalnym w Teksasie.

Pozew jest najnowszą próbą X, aby ożywić swój podstawowy biznes reklamowy, który podupadł od czasu przejęcia przez Muska. Wiele marek wycofało swoje wydatki z powodu obaw, że ich reklamy mogą być wyświetlane obok dezinformacji lub mowy nienawiści, którą sam Musk czasami promował. Pozew to kolejny przykład zwyczajowych dla Muska kłótni z reklamodawcami, na których pieniądzach polega. W zeszłym roku powiedział markom, które opuściły platformę, aby „poszły się piep...”. Okazuje się, że bez nich sytuacja firmy jest fatalna.

Czytaj więcej

X traci reklamodawców. A Elon Musk do nich: „wyp…cie!”

Dyrektor generalna X Linda Yaccarino przedstawiła ponury obraz finansów w filmie opublikowanym na platformie w poniedziałek. - Spiskowali, aby zbojkotować X, co zagraża naszej zdolności do rozwoju w przyszłości — powiedziała o członkach GARM, dodając, że strata pieniędzy z reklam naraziła firmę na długoterminowe ryzyko.

GARM nie odpowiedział na prośbę o komentarz w sprawie pozwu.

W statucie organizacji można przeczytać, że członkowie GARM zgadzają się przyjąć, wdrożyć i egzekwować standardy bezpieczeństwa marki w tym poprzez wstrzymanie reklam na platformach mediów społecznościowych uznanych przez GARM za niezgodne ze standardami bezpieczeństwa marki — stwierdza również pozew. Poza tym grupa publicznie wezwała X, wówczas znanego jako Twitter, do przestrzegania standardów bezpieczeństwa marki po przejęciu przez Muska, a wiele powiązanych z GARM firm nagle zaprzestało lub gwałtownie ograniczyło zakupy reklam, zgodnie z pozwem. GARM zauważa jednak na swojej stronie internetowej, że nie ingeruje w decyzję firm członkowskich co do tego, czy inwestować zasoby reklamowe w konkretną stronę internetową lub kanał.

Pozew ma na celu uniemożliwienie GARM dalszego udzielania rekomendacji dotyczących reklam w X, a także nieokreślonych odszkodowań pieniężnych.

Problemy finansowe X

To nie pierwszy raz, kiedy X złożył pozew związany ze spadkiem przychodów z reklam. W zeszłym roku pozwała Center for Countering Digital Hate, twierdząc, że organizacja non-profit naruszyła warunki korzystania z usługi, gdy badała, a następnie pisała o mowie nienawiści na platformie i obwiniała ją o odstraszanie reklamodawców. Sędzia federalny oddalił pozew w marcu, krytykując go jako próbę ukarania CCDH.

Czytaj więcej

Musk pozywa OpenAI, twórcę ChatGPT. Misja zamiast zysku ze sztucznej inteligencji

X pozwała również grupę Media Matters za jej analizę podkreślającą antysemickie i pro-nazistowskie treści na X. Raport, który wydawał się odgrywać znaczącą rolę w ogromnym i szkodliwym buncie marki pod koniec zeszłego roku. Pozew oskarża Media Matters o zniekształcanie prawdopodobieństwa wyświetlania reklam obok treści ekstremistycznych na X. Prezes Media Matters Angelo Carusone nazwał złożenie pozwu „błahym pozwem”. Sprawa ma trafić do sądu w przyszłym roku.

Zdaniem Elona Muska, właściciela Tesli, SpaceX czy platformy X (dawny Twitter) wpływowa grupa branży reklamowej porozumiała się w celu zbiorowego wstrzymania miliardów dolarów, dotąd trafiających na reklamy na Twitterze. Grupa ta obawiała się, że platforma odstąpi od standardów bezpieczeństwa po przejęciu przez miliardera pod koniec 2022 r.

Kto nie chce się reklamować na X

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
kosmos
„Prywatny spacer kosmiczny”. Wystartowała historyczna misja
Globalne Interesy
Serwis X Elona Muska rugowany z Brazylii. Kolejny będzie jego Starlink?
Globalne Interesy
Trump czy Harris? Niedoceniana bitwa o Dolinę Krzemową może zaważyć na wyborach
Globalne Interesy
Elon Musk podał, kiedy ludzie wylądują na Marsie. To już zaskakująco blisko
Globalne Interesy
Gigant przegapił AI, teraz chce się ratować. „To jak przesuwanie leżaków na Titanicu”
Globalne Interesy
Bill Gates otworzył się jak nigdy. Chce ograniczenia wolności słowa?