Producenci gier na GPW są 10 razy więcej warci niż polski rynek

Akcja gry „World War 3” ma miejsce w owładniętej wojną Warszawie
materiały prasowe

Łączna wartość gier sprzedawanych w Polsce jest relatywnie mała, lecz mocno rośnie. Jeszcze szybciej rośnie wycena i skala biznesu polskich studiów.

Wartość polskiego rynku, liczona jako wydatki na gry, szacowana jest na 2,5 mld zł (wzrost o 7 proc. r./r.). Niższą wartość daje suma przychodów działających w Polsce podmiotów sprzedających gry – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR. Jej eksperci podkreślają, że siła tego sektora wyraża się najpełniej w wycenie producentów gier notowanych na giełdzie.

CZYTAJ TAKŻE: Kobiety zdominowały gry mobilne

Ich akcje są warte w sumie około 25 mld zł – wynika z naszych szacunków. Gdyby do tego zestawienia dodać Techland, który według PMR planuje debiut najwcześniej w 2020 r., otrzymalibyśmy grubo ponad 30 mld zł.

Najistotniejszą część polskiego rynku gier stanowią przychody ze sprzedaży tytułów na komputery PC i konsole oraz dedykowanych im płatnych dodatków. Coraz większy udział zyskują natomiast wydatki na gry i dodatki do gier mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych. Związane jest to z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych i lepszym dostępem do internetu oraz z rosnącą jednocześnie popularnością gier darmowych.

CZYTAJ TAKŻE: Gry w modzie. Dobry debiut Moonlita na NewConnect

– Trendy w Polsce nie odbiegają od globalnych: główny wzrost rynku gier przypada obecnie na gry mobilne free-to-play. Uważam, że obserwowany trend wyższej dynamiki wzrostu rynku na PC względem konsol odwróci się przy premierze nowej generacji, którą zakładam pod koniec 2020 r. – mówi Kacper Koproń, analityk Trigon DM.

Analitycy podkreślają, że czytanie o „dużym polskim rynku gier” ich razi, ponieważ rynek ten – rozumiany jako gry kupowane w pudełkach na terenie Polski oraz pobierane w dystrybucji cyfrowej – jest w skali światowej mały, z racji naszej relatywnie niewielkiej i dopiero bogacącej się populacji. Z szacunków „Rzeczpospolitej” wynika, że w takim ujęciu na Polskę przypada niespełna 0,4 proc. globalnego tortu.

CZYTAJ TAKŻE: Datę premiery polskiego Cyberpunka 2077 podał Keanu Reeves

– Należy patrzeć na polskich producentów gier sprzedających je na globalnym rynku. Przecież ponad 90 proc. ich przychodów stanowi sprzedaż zagraniczna. Sam rynek polski prawie nie ma znaczenia z perspektywy wyników finansowych osiąganych przez polskie studia – potwierdza Maciej Hebda, szef zespołu analiz technologicznych Vestor DM.

Sprzedaż płatnych gier w kolejnym roku powinien wspierać globalny plan wydawniczy, w którym tytuły polskich twórców będą mocno wyczekiwane. – Mowa tu oczywiście o „Cyberpunku” oraz „Dying Light” – wskazuje Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku.

W Polsce działa około 400 firm zajmujących się produkcją gier. PMR zwraca też uwagę na rynek e-sportu. Jego wartość szacuje się na 50 mln zł. W zeszłym roku urósł o 17 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dzięki geolokalizacji szybko skontaktują z lekarzem i dowiozą leki

Na fali pandemii rośnie innowacyjny biznes HomeDoctor. Startup wdraża system kompleksowej opieki telemedycznej dla ...

Pandemia rozpala umysły innowatorów. W Polsce mają problem

Sztuczna inteligencja wykryje Covid-19 na podstawie zdjęć rentgenowskich i tomografii, roboty zaś zniszczą wirusa, ...

Wiceprezes Facebooka: Podatki zapłacimy w Warszawie

Nasza struktura się zmienia i przenosimy rozliczenia podatkowe na rynki lokalne – zapowiada David ...

Sztuczna inteligencja otrzyma zmysł dotyku

„Naukowcy z uczelni MIT stworzyli rękawicę wypełnioną mikro czujnikami, które zbierają dane z przedmiotów, ...

McDonald’s zatrudni roboty. Wyręczą pracowników przy smażeniu frytek

Najpopularniejsza sieć typu fastfood ma zamiar zatrudnić roboty do obsługi frytkownic. Wszystko po to, ...

CD Projekt ma certyfikację i rusza z produkcją płyt z „Cyberpunkiem”

Studio zakończyło proces certyfikacji „Cyberpunka” i rozpoczęło produkcję płyt na konsole Microsoft Xbox oraz ...