Krok do masowej komunikacji naddźwiękowej. Cyfrowe okna wyciszą samolot

NASA opracowała nowoczesny system wizyjny, który ma zastąpić przednie szyby w kokpicie superszybkich maszyn. Chodzi o ograniczenie efektu „gromu dźwiękowego”.

Publikacja: 12.10.2021 02:21

Komercyjne loty X-59, cichym naddźwiękowym samolotem, mają być możliwe już za kilka lat. Testy ruszą

Komercyjne loty X-59, cichym naddźwiękowym samolotem, mają być możliwe już za kilka lat. Testy ruszą w 2022 r.

Foto: Staff Sgt. Kate Thornton

Lockheed Martin X-59 QueSST to doświadczalny naddźwiękowy samolot, który konstruowany jest w ramach programu NASA – Quiet Supersonic Technology. Maszyna ma służyć badaniom redukcji tzw. gromu dźwiękowego, charakterystycznego hałasu, który towarzyszy np. myśliwcom przy przekraczaniu bariery dźwięku.

X-59, nazywany też cichym naddźwiękowcem, wyposażony będzie w wiele rozwiązań redukujących hałas, a jednym z nich będą cyfrowe okna. NASA, by wygłuszyć pojazd, zrezygnowała z przedniej szyby. Nowy system, opracowany wraz z Lockheed Martin Skunk Works, pozwoli zredukować uderzenia dźwiękowe do ledwo słyszalnego odgłosu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Innowacje
AbramsX na AUSA 2022
Innowacje
Amerykanie mają pomysł, jak oślepić wroga. Inteligentna mgła
Innowacje
Rzecz o Innowacjach. Zrównoważone rolnictwo i nowe odmiany
Innowacje
Domy z plastiku. Amerykańska firma zamienia śmieci w budulec
Innowacje
Polskie innowacje i startupy promowane w Paryżu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem