Krok do masowej komunikacji naddźwiękowej. Cyfrowe okna wyciszą samolot

NASA opracowała nowoczesny system wizyjny, który ma zastąpić przednie szyby w kokpicie superszybkich maszyn. Chodzi o ograniczenie efektu „gromu dźwiękowego”.

Publikacja: 12.10.2021 02:21

Komercyjne loty X-59, cichym naddźwiękowym samolotem, mają być możliwe już za kilka lat. Testy ruszą

Komercyjne loty X-59, cichym naddźwiękowym samolotem, mają być możliwe już za kilka lat. Testy ruszą w 2022 r.

Foto: Staff Sgt. Kate Thornton

Lockheed Martin X-59 QueSST to doświadczalny naddźwiękowy samolot, który konstruowany jest w ramach programu NASA – Quiet Supersonic Technology. Maszyna ma służyć badaniom redukcji tzw. gromu dźwiękowego, charakterystycznego hałasu, który towarzyszy np. myśliwcom przy przekraczaniu bariery dźwięku.

X-59, nazywany też cichym naddźwiękowcem, wyposażony będzie w wiele rozwiązań redukujących hałas, a jednym z nich będą cyfrowe okna. NASA, by wygłuszyć pojazd, zrezygnowała z przedniej szyby. Nowy system, opracowany wraz z Lockheed Martin Skunk Works, pozwoli zredukować uderzenia dźwiękowe do ledwo słyszalnego odgłosu.

Jednomiejscowy X-59 będzie miał 30 metrów długości i 9 m rozpiętości skrzydeł. Projekt zakłada, że będzie latał na wysokości ponad 1,6 tys. metrów, poruszając się z zawrotną prędkością 1,4 macha, czyli ok. 1500 km/h. To, co będzie go jednak wyróżniać, to brak przedniego okna, które zastąpione zostanie technologią Xternal Vision System (XVS). Jak pisze serwis Interesting Engineering, Randy Bailey, szef projektu XVS w NASA, wskazuje, iż ów system „sztucznego widzenia” ma zapewnić pilotowi wzrokowy kontakt z otoczeniem, stanowiąc tzw. ostatnią linię obrony, gdy zawiodą systemy ATC (kontrola ruchu lotniczego) i nawigacja satelitarna (ADS-B).

Czytaj więcej

To będzie rewolucja. Czas na naddźwiękowe samoloty pasażerskie

X-59 ma długi szpiczasty nos i umieszczenie oszklonego kokpitu zaburzyłoby projekt. Naszpikowany jest jednak masą czujników i kamer, które pozwalają dostarczać do cyfrowych okien kokpitu obraz wysokiej rozdzielczości w czasie rzeczywistym. Rolę szyb pełnią monitory 4K. Monitorujące przestrzeń systemy XVS umożliwiają pilotowi widzenie przez mgłę i chmury. Dodatkowo testowy samolot naddźwiękowy wyposażony będzie w kamerę pod nosem samolotu, która będzie się wysuwać tylko podczas startu i lądowania, zapewniając widok pasa na płycie lotniska.

Pierwsze prace nad X-59 ruszyły z końcem 2018 r. NASA planuje, by dziewiczy lot naddźwiękowca odbył się przed końcem 2022 r.

Innowacje
AbramsX na AUSA 2022
Innowacje
Amerykanie mają pomysł, jak oślepić wroga. Inteligentna mgła
Innowacje
Rzecz o Innowacjach. Zrównoważone rolnictwo i nowe odmiany
Innowacje
Domy z plastiku. Amerykańska firma zamienia śmieci w budulec
Innowacje
Polskie innowacje i startupy promowane w Paryżu