Cyfrowa opieka zdrowotna oczami polskich i amerykańskich pacjentów

Pacjenci mają duże oczekiwania związane z cyfryzacją, bo oznacza ona lepszy dostęp do usług medycznych.

Publikacja: 05.03.2018 21:00

Cyfrowa opieka zdrowotna oczami polskich i amerykańskich pacjentów

Foto: Adobe Stock

Cyfryzacja służby zdrowia w Polsce postępuje. W 2020 roku znikną papierowe recepty i zwolnienia, a dokumentacja medyczna będzie prowadzona w postaci elektronicznej.

Przyjęta 2 grudnia 2017 r. przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji „Strategia rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2018–2022″ poprawi interoperacyjność systemów informatycznych w ochronie zdrowia – przede wszystkim wymiany i udostępniania danych, tak, aby były one kompatybilne i kompletne. Poprawie interoperacyjnosci systemów służyć ma także przystąpienie w 2018 roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia do międzynarodowej organizacji IHE International (Integrating the Healthcare Enterprise).

Wiele się więc będzie w najbliższych latach działo w zakresie stosowania nowoczesnych narzędzi w służbie zdrowia. Obecnie jednak polscy pacjenci nie oceniają dobrze usług e-zdrowia. Aż 65,2 proc. z nas, jak wykazało badanie firmy LeekSeek, uważa system e-zdrowia za słabo rozwinięty. Najbardziej negatywnie oceniają go osoby starsze, w grupie wiekowej 50+ (71,6 proc.) i mieszkańcy największych miast (77 proc.), ale słabe oceny przyznają także mieszkańcy wsi (63 proc.).

Kanały kontaktu z lekarzem

Ciekawie wygląda zestawienie dwóch raportów z 2017 r. dotyczących sposobu, w jaki pacjenci postrzegają cyfrowe usługi w służbie zdrowia. Jeden z nich powstał w Polsce („E-zdrowie oczami Polaków” autorstwa LeekSeek), drugi, przygotowany przez firmę Salesforce („2017 Connected Patients Report”) analizował zachorowania i opinie pacjentów w USA.

Kanały kontaktu, z jakich korzystają polscy pacjenci są wciąż dosyć tradycyjne, ale okazuje się, że nie różnią się tak bardzo od sposobu kontaktu w USA, gdzie służba zdrowia jest najbardziej na świecie skomercjalizowana i mocno finansowana. Według raportu „E-zdrowie oczami Polaków” najczęściej wskazywanym rozwiązaniem, z którego skorzystali ankietowani, było dzwonienie do lekarza i umawianie się na wizytę (60,8 proc.). Z możliwości rejestracji online korzystało 44,9 proc. respondentów, 29 proc. odbierało wyniki badań przez telefon czy internet. Jedynie 8,8 proc. korzystało z aplikacji do zarządzania wizytami, płatnościami i receptami, a 13,7 proc. przyznało, że nie korzystało z żadnej z tych form cyfryzacji.

Amerykańscy pacjenci mający ubezpieczenie zdrowotne również najczęściej komunikują się z lekarzami pierwszego kontaktu za pośrednictwem telefonu (80 proc.), a 13 proc. za pomocą portalu online. Ok. 30 proc. przechowuje dane medyczne w portalu oferowanym przez służbę zdrowia lub ubezpieczyciela, ale kolejne 28 proc. trzyma ją w folderze na komputerze, pudełku na buty czy po prostu w szufladzie.

Praktyka ta nie powinna specjalnie dziwić, bo mimo iż administracja Baracka Obamy wydała ponad 30 mld dol., zachęcając amerykańskie szpitale i gabinety lekarskie do przejścia z papierowej dokumentacji na elektroniczną i chociaż liczba szpitali korzystających z dokumentacji elektronicznej wzrosła z 9 proc. w 2008 r. do 83 proc. w 2015 r., to nadal nie ma scentralizowanego systemu pozwalającego na jej udostępnienie. Jednostki ochrony zdrowia przekazują dokumentację medyczną pomiędzy sobą za pośrednictwem faksu, poczty lub e-maila.

Jaka przyszłość

Jak widać polscy i amerykańscy pacjenci nie różnią się specjalnie od siebie w sposobie kontaktu z lekarzem. Telefon i rejestracja online to jego dwie podstawowe formy. Amerykanie częściej niż Polscy wysyłają także e-maile i esemesy, natomiast polscy pacjenci częściej korzystają z aplikacji mobilnych.

Wizja przyszłości jest jednak nieco inna. Polacy chcieliby przede wszystkim większej cyfryzacji usług (umawianie się na wizytę przez internet – 58 proc., zintegrowany system wiedzy o pacjencie i dokumentacji medycznej – 57 proc., aplikacje mobilne przypominające o wizytach – 44 proc., płatność przez aplikacje mobilną – 37 proc.).

Amerykańscy pacjenci, wybiegając w przyszłość chętnie skorzystaliby z zaawansowanych rozwiązań z elementami sztucznej inteligencji, jak cyfrowi asystenci medyczni, co z jednej strony umożliwiłoby wysoce spersonalizowany poziom opieki medycznej, z drugiej pozwoliło lekarzom więcej czasu poświęcić zdrowiu pacjentów.

IT

Cyfryzacja służby zdrowia w Polsce postępuje. W 2020 roku znikną papierowe recepty i zwolnienia, a dokumentacja medyczna będzie prowadzona w postaci elektronicznej.

Przyjęta 2 grudnia 2017 r. przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji „Strategia rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2018–2022″ poprawi interoperacyjność systemów informatycznych w ochronie zdrowia – przede wszystkim wymiany i udostępniania danych, tak, aby były one kompatybilne i kompletne. Poprawie interoperacyjnosci systemów służyć ma także przystąpienie w 2018 roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia do międzynarodowej organizacji IHE International (Integrating the Healthcare Enterprise).

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT