W 2025 roku, po trzech latach silnego ograniczania zatrudnienia, duże spółki i start-upy technologiczne nadal znajdują sposoby na dalsze ograniczanie liczby pracowników – dowodzą statystyki cięć kadrowych po siedmiu miesiącach tego roku. Jak podliczył TrueUp, amerykański serwis rekrutacyjny z branży ICT, w ramach ogłoszonych od początku tego roku planów zwolnień pracę straci ponad 131 tysięcy pracowników spółek technologicznych na świecie – czyli średnio 608 osób dziennie.
Wprawdzie to nadal mniej niż w ubiegłym roku, gdy ta średnia wyniosła 653 (ubiegłoroczne cięcia dotknęły w sumie ponad 238 tys. osób), ale nie wiadomo, co przyniosą kolejne miesiące.
Rekordowy lipiec w zwolnieniach z pracy
Która z globalnych firm zdecyduje się na kolejną serię oszczędności kadrowych? W tym roku zrobiły to m.in. Intel, Meta (Facebook), Microsoft czy Panasonic. Według analiz TrueUp, rekordowy był lipiec, gdy ogłoszono cięcia zatrudnienia obejmujące łącznie ponad 46 tysięcy osób. Lipcowy rekord to „zasługa” indyjskiego potentata usług technologicznych TCS (Tata Consultancy Services), a także amerykańskich gigantów nowych technologii – Microsoftu, który na początku ub. miesiąca zapowiedział zwolnienia 9 tys. pracowników, oraz Intela. Ten drugi już w kwietniu zapowiedział plany ok. 20 proc. cięcia zatrudnienia, a pod koniec lipca, nowy prezes Intela, Satya Nadella, w opisanym na łamach „Fortune” liście do pracowników poinformował o redukcji ponad 25 tysięcy miejsc pracy w firmie poprzez zwolnienia i rotację pracowników.
Czytaj więcej
Szef Amazona Andy Jassy ostrzega, że liczba biurowych etatów spadnie. „Potrzebujemy mniej ludzi w...
Z kolei TCS pod koniec lipca ogłosił, że do końca 2025 r. zredukuje zatrudnienie o 2 proc. w centrach usług na świecie, co oznacza zwolnienie około 12 tys. pracowników. Za decyzją o zwolnieniach miał nie stać – jak tłumaczyła firma – wzrost produktywności napędzany AI, który wynosi ok. 20 proc., ale niedopasowanie umiejętności i brak możliwości przesunięcia niektórych pracowników na inne stanowiska w ramach ewoluującego modelu biznesowego firmy.