Raport IT: W oprogramowaniu dominuje zagranica

Firmy z tej branży sprzedały w minionym roku produkty za niemal 18 mld zł, wypracowały średnio 11-proc. marże. W pierwszej dziesiątce największych graczy jest zaledwie trzech z dominującym udziałem krajowego kapitału prywatnego.

Publikacja: 29.10.2018 18:38

Adam Góral jest założycielem i wieloletnim prezesem Asseco Poland

Adam Góral jest założycielem i wieloletnim prezesem Asseco Poland

Foto: Materiały prasowe

Kilkanaście firm tworzących i wdrażających oprogramowanie może się pochwalić rocznymi przychodami przekraczającymi 0,5 mld zł. Liderem jest Asseco Poland, co nie powinno dziwić zważywszy na mocną pozycję rynkową tej spółki i jej systematyczny rozwój. Niedaleko za Asseco znalazły się takie firmy, jak Atos, Comarch i Oracle Polska (patrz tabela poniżej).

Ubiegłoroczne łączne przychody ponad 100 analizowanych twórców oprogramowania wynoszą niemal 18 mld zł i są o 4 proc. wyższe niż w 2016 r. Natomiast znaczący spadek widać na poziomie łącznego wyniku netto. W 2017 r. analizowane firmy wypracowały niemal 700 mln zł (pod uwagę bierzemy zarówno zyski, jak i straty), podczas gdy rok wcześniej ta kwota była dwa razy wyższa. Nie należy jednak z tego wyciągać zbyt pesymistycznych wniosków. Spadek wyniku nie jest efektem kryzysu branży, ale raczej skutkiem jednostkowych przypadków – np. Asseco, które mocno waży w łącznym wyniku, w 2016 r. miało zyski zdecydowanie wyższe niż w 2017. Średnia rentowność analizowanych firm wynosi 11 proc.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
IT
„Papież internetu”. Tu Polacy okazali się światowym liderem
IT
Wybory prezydenckie 2025: Kiedy są i co mówią najnowsze sondaże? Tego Polacy szukają w sieci
IT
Izraelski twórca Pegasusa przegrywa głośny proces. Musi zapłacić krocie
IT
Konklawe budzi coraz większe emocje. Tym tematem żyje internet
IT
Nie będzie transformacji energetycznej bez cyfryzacji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem