Polski przewoźnik z przytupem chce wejść w zastosowanie nowych technologii, np. przy planowaniu siatki połączeń.
LOT podpisał list o współpracy z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Współpraca ma dotyczyć analizy Big Data do optymalizacji operacji lotniczych. Obejmie też szkolenia, a w przyszłości zorganizowanie studiów z zagadnień obliczania i modelowania procesów w sektorze lotniczym.
– Nowe technologie pozyskiwania i analizowania danych wspomagają procesy transformacji cyfrowej w wielu gałęziach gospodarki. Są one szczególnie istotne w branży lotniczej, w której kluczowym czynnikiem sukcesu jest dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu skuteczności operacyjnej – mówi Maciej Wilk, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych.
CZYTAJ TAKŻE: Polska cyfrowa? Katastrofalny dla nas ranking KE
– Kształcenie analityków lotnictwa to kolejny, przełomowy krok w realizacji misji uczelni w obszarze nauki i gospodarki opartej o wielkie dane – dodaje dr Marek Michalewicz, dyrektor ICM.
Pomoc w przewadze
Miejsce na zastosowanie najnowszych technologii jest właściwie w każdym biznesie. Jednak według danych Eurostatu tylko 10–11 proc. polskich firm korzysta z takich rozwiązań, jak analityka wielkich zbiorów danych czy systemy chmurowe, choć tkwią w nich wielkie możliwości.
Z badania IBM C-suite Study wynika, że 74 proc. polskich przedsiębiorców, którzy podejmują strategiczne decyzje, opierając się na danych, chce w ciągu najbliższych 2–3 lat inwestować w AI i uczenie maszynowe.
– To firmy, które już wiedzą, że na podstawie danych można budować przewagę na rynku i osiągają o 63 proc. lepsze wyniki w zakresie wzrostu przychodów oraz o 84 proc. lepsze wyniki pod kątem rentowności od innych. Większość firm ma w chmurze jedynie 20 proc. procesów – mówi Piotr Beńke, chief technology officer IBM Polska.
Bank w chmurze
Kolejne firmy wchodzą w takie projekty. Strategię transformacji cyfrowej zaprezentowała Amica, producent AGD. Również spółki Skarbu Państwa zmierzają w tym kierunki. – W 2018 r. udostępniliśmy platformę pozwalającą na zdalne potwierdzanie autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez bank drogą elektroniczną – mówi Paweł Wierciński, ekspert z PKO BP. Projekt opierający się na blockchainie to współpraca z KIR Coinfirm, IBM i Accenture. – W ramach jego kontynuacji zaplanowaliśmy rozszerzenie usługi o możliwość wersyfikacji dokumentów spersonalizowanych. Zespół R&D pracuje nad rozwiązaniami z zakresu technologii blockchain w obszarze rynku kapitałowego oraz klienta detalicznego – dodaje Wierciński.
według danych Eurostatu tylko 10–11 proc. polskich firm korzysta z takich rozwiązań, jak analityka wielkich zbiorów danych czy systemy chmurowe
Bank rozwija też rozwiązania chmurowe, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju powołał Operatora Chmury Krajowej, którego celem jest stworzenie wirtualnego środowiska dla biznesu. – W pierwszym kwartale tego roku bank przeniesie do chmury około 11 tys. stanowisk pracowników oddziałów. Kilkumiesięczne testy zakończyły się pomyślnie – zapewnia Paweł Wierciński.
PGE Obrót rozwija z kolei system Lerta Energy Intelligence, czyli narzędzie do minimalizowania strat i nieefektywnego poboru energii, wykorzystujące nowoczesne i przyjazne dla użytkownika oprogramowanie. – Dzięki zastosowaniu algorytmów systemu Lerty klienci, którzy zarządzają dużymi nieruchomościami, mogą przewidywać i optymalizować zużycie energii elektrycznej z dokładnością do poszczególnych pomieszczeń – podaje firma.
CZYTAJ TAKŻE: Państwowi giganci chcą, by startupy rozwiązały ich problemy
Z kolei Scanway realizuje pionierski projekt badawczo-rozwojowy dla PGE „Energia odnawialna”, którego celem jest ocena stanu technicznego turbin wiatrowych przy wykorzystaniu technik laserowych. W ramach Grupy PGE wdrażana jest też technologia RPA (Robotic Process Automation), która wspiera pracowników w powtarzalnych i żmudnych czynnościach wykonywanych w systemach informatycznych.
– W październiku 2019 r. uruchomiliśmy automatyczną obsługę aktualizacji ofert dla klientów PGE Obrót. Cyfrowy asystent usprawnia wymianę informacji między służbami sprzedażowymi i komórkami zajmującymi się wyceną, co znacznie skraca czas ofertowania klientów – podaje biuro prasowe PGE.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.