System, w ramach którego można zgłaszać wszelkiego rodzaju incydenty w cyberprzestrzeni, które uderzają w działalność polskich samorządów, powstał dopiero w 2018 r. Wszystko stało się możliwe dzięki ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) z 5 lipca 2018 r.
Pierwszą grupą podlegającą ustawie są operatorzy usług kluczowych, czyli firmy lub instytucje świadczące usługi o istotnym znaczeniu dla utrzymania krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej.
CZYTAJ TAKŻE: Raport NASK: Hakerzy będą coraz groźniejsi
Zakres jest szeroki – obejmuje sektor energetyczny, transport, banki i infrastrukturę rynków finansowych, ochronę zdrowia, sektor zaopatrzenia w wodę pitną (wraz z dystrybucją) oraz infrastrukturę cyfrową.
Druga grupa to instytucje publiczne – od NBP czy BGK po Polską Agencję Żeglugi Powietrznej czy Polskie Centrum Akredytacji.