Reklama
Rozwiń

Nadciągają chmury. Polska staje się europejskim hubem

Bez tej technologii wiele firm nie byłoby w stanie przetrwać w okresie pandemii. Chmura rozwija się pięciokrotnie szybciej niż cała branża teleinformatyczna.

Publikacja: 12.01.2021 07:51

Nadciągają chmury. Polska staje się europejskim hubem

Foto: cyfrowa.rp.pl

Wstępne dane za 2020 r. wskazują, że rynek usług chmurowych w Polsce jest wart przeszło 1,75 mld zł, a jego dynamika rozwoju w skali roku po raz kolejny przekroczyła 30 proc. – podaje PMR. Pandemia wywołała skokowy wręcz wzrost wykorzystania pracy zdalnej, rozmów wideo i webinariów.

– Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom, Cisco Webex, Amazon Chime i inne aplikacje osiągały rekordową popularność. Krytyczne były marzec i kwiecień. Wzrost w przypadku poszczególnych dostawców rozwiązań wideokonferencyjnych sięgał rok do roku nawet 1000 proc. – podkreśla Paweł Olszynka, dyrektor działu analiz rynku ITC z firmy PMR.

Inwestycje gigantów

Początkowo po zalety chmury sięgały przede wszystkim małe firmy, które ceniły sobie niską barierę wejścia.

– Dzisiaj widzimy bardzo duże zainteresowanie chmurą po stronie tradycyjnych branż. To energetyka, przemysł wydobywczy, duże sieci handlowe, a także sektor administracji publicznej. Doceniają one zalety chmury: bezpieczeństwo, elastyczność kosztową, dostęp do nieograniczonej mocy obliczeniowej – mówi Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej. Dodaje, że pandemia pokazała, jak ważna jest elastyczność przedsiębiorstw. – Dla przykładu: zespół Chmury Krajowej wspólnie z działem IT PKO BP zbudował w zaledwie 2,5 tygodnia usługę Doradca Online, która umożliwia wideorozmowę klienta banku z jego pracownikiem. W klasycznym IT taki projekt trwałby kilka miesięcy – dodaje Michał Potoczek.

CZYTAJ TAKŻE: UPC z wielką chmurą od Google. Hybrydowa przyszłość

Covid nie powstrzymał inwestycji największych globalnych dostawców chmury. Dowodzą tego miliardowe inwestycje Google’a i Microsoftu dotyczące ulokowania w Polsce regionów chmurowych opartych na centrach danych zlokalizowanych na terenie kraju i współpracy z lokalnymi partnerami.

– Prace nad budową regionalnego data center Microsoftu w Polsce postępują zgodnie z harmonogramem. Inwestycja Microsoftu zakłada powstanie pierwszego centrum regionalnego Azure w Europie Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie 59. takiego obiektu na świecie – informuje Paweł Jakubik, członek zarządu firmy Microsoft Polska. Dodaje, że usługi w chmurze obliczeniowej są jednym z najbardziej dynamicznych obszarów polskiego sektora IT, z kilkakrotnie wyższą dynamiką wzrostu niż tradycyjne systemy informatyczne.  Według prognoz IDC rynek usług w chmurze rośnie aż pięć razy szybciej niż cały sektor usług IT.

– Microsoft jest najpopularniejszym dostawcą chmury dla przedsiębiorstw i firmą pierwszego wyboru, uzyskując 31 proc. odpowiedzi w badaniu „Computerworld” pod nazwą „Cloud computing w Polsce 2020” w kwietniu ubiegłego roku – przekonuje Jakubik.

CZYTAJ TAKŻE: Druga młodość IT. Potężne inwestycje w centra danych, chmurę i VPN

Na Polskę postawił m.in. amerykański Box, specjalizujący się w zarządzaniu treścią w chmurze. Wybrał Warszawę na lokalizację swojego najnowszego biura i właśnie rekrutuje specjalistów.

PMR informuje, że z punktu widzenia przychodów liderem sprzedaży rozwiązań oferowanych w chmurze jest w Polsce Comarch, który sukcesywnie migruje swoich klientów na rozwiązania w modelu SaaS.

Pozytywnie na polski rynek chmury wpływają też zmiany w otoczeniu prawnym

– Na liście czołowych podmiotów znajdują się m.in. najwięksi globalni dostawcy IaaS/PaaS (AWS, Microsoft, Google), inni dostawcy zagraniczni (OVH, Aruba Cloud), integratorzy wyspecjalizowani w rozwiązaniach chmury prywatnej i hybrydowej oraz doradztwie, największe grupy telekomunikacyjne i dostawcy data center w kraju (ATM, Beyond.pl, Netia, Orange, T-Mobile), którzy obok usług kolokacyjnych świadczą usługi hostingowe i chmurowe – wymienia Paweł Olszynka.

Brexit szansą

Pozytywnie na polski rynek chmury wpływają też zmiany w otoczeniu prawnym. Brexit sprawił, że firmy działające na rynku brytyjskim już w ubiegłym roku zaczęły szukać lokalizacji gwarantujących im ciągłość działania w nowej sytuacji. Polska ze względu na regulacje, przynależność do UE, ale i zaplecze technologiczne, stała się jedną z tych pożądanych.

– Ta sytuacja w najbliższym czasie będzie się zmieniać tylko na lepsze ze względu na planowane otwarcia centrów danych w Polsce przez największych dostawców – podkreśla Aleksandra Piech, rada prawny z Kochański & Partners.

CZYTAJ TAKŻE: Marek Zagórski: Największym wygranym kryzysu są usługi chmurowe

Wojciech Stramski, zarządzający Beyond.pl, podkreśla, że chmura jest świetnym rozwiązaniem, ale nie rekomenduje jej zawsze i wszystkim. – Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, w której koszt kolokacji czy IaaS był niższy niż przetwarzanie danych w chmurze. To scenariusze hybrydowe okazują się często atrakcyjnym modelem kosztowym – podkreśla. Coraz bardziej widoczne jest też zainteresowanie środowiskami wielochmurowymi.

– Zapewniają wiele korzyści, począwszy od większej odporności na ewentualne awarie, przez zmniejszenie opóźnień związanych z rozproszeniem geograficznym, aż po optymalizację kosztów – mówi Stanisław Bochnak, ekspert z VMware Polska.

Technologie to system naczyń połączonych. Dynamiczny rozwój e-commerce pociąga za sobą potrzebę cyfryzacji płatności i komunikacji z klientami. Bo oni też przenieśli się do internetu. – Nagle wiele firm działających do tego pory offline stanęło przed koniecznością sprzedaży produktów i usług online oraz wykonania bardzo prozaicznych czynności: autoryzacji transakcji, wysłania powiadomień klientowi o statusie dostawy czy doręczeń – podkreśla Krzysztof Szyszka, prezes firmy Vercom.

IT
IT
Planowanie infrastruktury IT w MŚP
IT
Jak uczynić zakupy w internecie bezpiecznymi. Niska świadomość klientów
IT
Mapy Google powiedzą, gdzie stoi policja. A w kolejce do wprowadzenia już kolejne nowości
IT
Amerykanie alarmują: chińskie dźwigi portowe szpiegują. Są też w Polsce
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
IT
Firmy i konsumenci mogą wykorzystać atuty transformacji cyfrowej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku