Nadciągają chmury. Polska staje się europejskim hubem

Bez tej technologii wiele firm nie byłoby w stanie przetrwać w okresie pandemii. Chmura rozwija się pięciokrotnie szybciej niż cała branża teleinformatyczna.

Publikacja: 12.01.2021 07:51

Nadciągają chmury. Polska staje się europejskim hubem

Foto: cyfrowa.rp.pl

Wstępne dane za 2020 r. wskazują, że rynek usług chmurowych w Polsce jest wart przeszło 1,75 mld zł, a jego dynamika rozwoju w skali roku po raz kolejny przekroczyła 30 proc. – podaje PMR. Pandemia wywołała skokowy wręcz wzrost wykorzystania pracy zdalnej, rozmów wideo i webinariów.

– Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom, Cisco Webex, Amazon Chime i inne aplikacje osiągały rekordową popularność. Krytyczne były marzec i kwiecień. Wzrost w przypadku poszczególnych dostawców rozwiązań wideokonferencyjnych sięgał rok do roku nawet 1000 proc. – podkreśla Paweł Olszynka, dyrektor działu analiz rynku ITC z firmy PMR.

Inwestycje gigantów

Początkowo po zalety chmury sięgały przede wszystkim małe firmy, które ceniły sobie niską barierę wejścia.

– Dzisiaj widzimy bardzo duże zainteresowanie chmurą po stronie tradycyjnych branż. To energetyka, przemysł wydobywczy, duże sieci handlowe, a także sektor administracji publicznej. Doceniają one zalety chmury: bezpieczeństwo, elastyczność kosztową, dostęp do nieograniczonej mocy obliczeniowej – mówi Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej. Dodaje, że pandemia pokazała, jak ważna jest elastyczność przedsiębiorstw. – Dla przykładu: zespół Chmury Krajowej wspólnie z działem IT PKO BP zbudował w zaledwie 2,5 tygodnia usługę Doradca Online, która umożliwia wideorozmowę klienta banku z jego pracownikiem. W klasycznym IT taki projekt trwałby kilka miesięcy – dodaje Michał Potoczek.

CZYTAJ TAKŻE: UPC z wielką chmurą od Google. Hybrydowa przyszłość

Covid nie powstrzymał inwestycji największych globalnych dostawców chmury. Dowodzą tego miliardowe inwestycje Google’a i Microsoftu dotyczące ulokowania w Polsce regionów chmurowych opartych na centrach danych zlokalizowanych na terenie kraju i współpracy z lokalnymi partnerami.

– Prace nad budową regionalnego data center Microsoftu w Polsce postępują zgodnie z harmonogramem. Inwestycja Microsoftu zakłada powstanie pierwszego centrum regionalnego Azure w Europie Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie 59. takiego obiektu na świecie – informuje Paweł Jakubik, członek zarządu firmy Microsoft Polska. Dodaje, że usługi w chmurze obliczeniowej są jednym z najbardziej dynamicznych obszarów polskiego sektora IT, z kilkakrotnie wyższą dynamiką wzrostu niż tradycyjne systemy informatyczne.  Według prognoz IDC rynek usług w chmurze rośnie aż pięć razy szybciej niż cały sektor usług IT.

– Microsoft jest najpopularniejszym dostawcą chmury dla przedsiębiorstw i firmą pierwszego wyboru, uzyskując 31 proc. odpowiedzi w badaniu „Computerworld” pod nazwą „Cloud computing w Polsce 2020” w kwietniu ubiegłego roku – przekonuje Jakubik.

CZYTAJ TAKŻE: Druga młodość IT. Potężne inwestycje w centra danych, chmurę i VPN

Na Polskę postawił m.in. amerykański Box, specjalizujący się w zarządzaniu treścią w chmurze. Wybrał Warszawę na lokalizację swojego najnowszego biura i właśnie rekrutuje specjalistów.

PMR informuje, że z punktu widzenia przychodów liderem sprzedaży rozwiązań oferowanych w chmurze jest w Polsce Comarch, który sukcesywnie migruje swoich klientów na rozwiązania w modelu SaaS.

Pozytywnie na polski rynek chmury wpływają też zmiany w otoczeniu prawnym

– Na liście czołowych podmiotów znajdują się m.in. najwięksi globalni dostawcy IaaS/PaaS (AWS, Microsoft, Google), inni dostawcy zagraniczni (OVH, Aruba Cloud), integratorzy wyspecjalizowani w rozwiązaniach chmury prywatnej i hybrydowej oraz doradztwie, największe grupy telekomunikacyjne i dostawcy data center w kraju (ATM, Beyond.pl, Netia, Orange, T-Mobile), którzy obok usług kolokacyjnych świadczą usługi hostingowe i chmurowe – wymienia Paweł Olszynka.

Brexit szansą

Pozytywnie na polski rynek chmury wpływają też zmiany w otoczeniu prawnym. Brexit sprawił, że firmy działające na rynku brytyjskim już w ubiegłym roku zaczęły szukać lokalizacji gwarantujących im ciągłość działania w nowej sytuacji. Polska ze względu na regulacje, przynależność do UE, ale i zaplecze technologiczne, stała się jedną z tych pożądanych.

– Ta sytuacja w najbliższym czasie będzie się zmieniać tylko na lepsze ze względu na planowane otwarcia centrów danych w Polsce przez największych dostawców – podkreśla Aleksandra Piech, rada prawny z Kochański & Partners.

CZYTAJ TAKŻE: Marek Zagórski: Największym wygranym kryzysu są usługi chmurowe

Wojciech Stramski, zarządzający Beyond.pl, podkreśla, że chmura jest świetnym rozwiązaniem, ale nie rekomenduje jej zawsze i wszystkim. – Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, w której koszt kolokacji czy IaaS był niższy niż przetwarzanie danych w chmurze. To scenariusze hybrydowe okazują się często atrakcyjnym modelem kosztowym – podkreśla. Coraz bardziej widoczne jest też zainteresowanie środowiskami wielochmurowymi.

– Zapewniają wiele korzyści, począwszy od większej odporności na ewentualne awarie, przez zmniejszenie opóźnień związanych z rozproszeniem geograficznym, aż po optymalizację kosztów – mówi Stanisław Bochnak, ekspert z VMware Polska.

Technologie to system naczyń połączonych. Dynamiczny rozwój e-commerce pociąga za sobą potrzebę cyfryzacji płatności i komunikacji z klientami. Bo oni też przenieśli się do internetu. – Nagle wiele firm działających do tego pory offline stanęło przed koniecznością sprzedaży produktów i usług online oraz wykonania bardzo prozaicznych czynności: autoryzacji transakcji, wysłania powiadomień klientowi o statusie dostawy czy doręczeń – podkreśla Krzysztof Szyszka, prezes firmy Vercom.

IT

Wstępne dane za 2020 r. wskazują, że rynek usług chmurowych w Polsce jest wart przeszło 1,75 mld zł, a jego dynamika rozwoju w skali roku po raz kolejny przekroczyła 30 proc. – podaje PMR. Pandemia wywołała skokowy wręcz wzrost wykorzystania pracy zdalnej, rozmów wideo i webinariów.

– Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom, Cisco Webex, Amazon Chime i inne aplikacje osiągały rekordową popularność. Krytyczne były marzec i kwiecień. Wzrost w przypadku poszczególnych dostawców rozwiązań wideokonferencyjnych sięgał rok do roku nawet 1000 proc. – podkreśla Paweł Olszynka, dyrektor działu analiz rynku ITC z firmy PMR.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Dassault Systèmes prezentuje koncepcję Przemysłu 4.0 na żywo razem z Bosch Rexroth Polska
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO