Reklama

2021 r. to zmiany w ochronie danych osobowych i prywatności

Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej oraz rozporządzenie e-privacy to projekty dwóch aktów prawnych, które w 2021 roku mogą w znaczący sposób zmienić reguły działania przedsiębiorców w obszarze nowych technologii.

Publikacja: 25.01.2021 10:22

2021 r. to zmiany w ochronie danych osobowych i prywatności

Foto: iStock

Nowe obowiązki dla dostawców poczty elektronicznej i komunikatorów

Jedną z kluczowych zmian przewidzianych w projekcie Prawa Komunikacji Elektronicznej jest wprowadzenie definicji usług interpersonalnych. Są to usługi, które umożliwiają bezpośrednią, interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. Innymi słowy pozwalają na wzajemną komunikację dwóch lub większej liczby osób. Dzięki temu nowe przepisy obejmą dostawców usług poczty elektronicznej (np. Gmail) i komunikatorów internetowych (np. WhatsApp).

Rozszerzenie stosowania przepisów telekomunikacyjnych na wspomniane grupy będzie szczególnie istotne z uwagi na wprowadzenie tajemnicy komunikacji elektronicznej. Póki co zdarza się, że podmioty te skanują treść naszych wiadomości np. na poczcie elektronicznej i na tej podstawie wyświetlają określone reklamy. W ten sposób rozmowa ze znajomymi o planach wakacyjnych skutkuje zamieszczeniem reklam wyjazdów w obszarze naszej skrzynki mailowej. Nowe przepisy znacznie utrudnią takie działania, gdyż treść komunikatu będzie objęta powyższą tajemnicą i nie będzie mogła być wykorzystywana w opisanych celach. Niezależnie od tego, dostawcy usług komunikacji elektronicznej muszą liczyć się z nowymi obowiązkami informacyjnymi, sprawozdawczymi czy dotyczącymi praw użytkowników końcowych.

Ujednoliceniu ulegną także regulacje dotyczące zgód marketingowych na działania e-mail, sms oraz wykonywanie w tych celach połączeń głosowych na numery telefonów. Nowe przepisy zastąpią obowiązujące aktualnie art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 Prawa telekomunikacyjnego.

Zbieranie ciasteczek (ang. cookies) będzie możliwe jak dotychczas, po uprzednim poinformowaniu o tym użytkownika oraz pozyskaniu zgody na takie działanie. Tutaj jednak nie pojawiają się istotne zmiany. Słusznie utrzymano wyjątek od konieczności uzyskiwania zgody w odniesieniu do cookies funkcjonalnych tj. niezbędnych do świadczenia danej usługi nie będzie konieczności informowania o nich użytkownika. Ułatwia to działanie przedsiębiorcom, którzy nie wykorzystują cookies w celach marketingowych czy analitycznych.

Prawo Komunikacji Elektronicznej miało wejść w życie jeszcze w grudniu 2020 r. Jednak prace są nadal w toku.

Reklama
Reklama

Rozporządzenie e-privacy, czyli tematu cookies ciąg dalszy

Na ten moment przepisy regulujące funkcjonowanie plików cookies są oparte o dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej. Oznacza to, że każde państwo członkowskie posiada własne regulacje w zakresie cookies, które różnią się od siebie w pewnych aspektach. Rozporządzenie e-privacy ma doprowadzić do ujednolicenia przepisów w tym zakresie na obszarze całej Unii Europejskiej.

Prace nad rozporządzeniem e-privacy trwają od 2017 roku. W listopadzie 2020 r. głosowano nad kolejną wersją projektu. Dość powiedzieć, że w raporcie po głosowaniu wskazano, że reakcja państw członkowskich na zaproponowane zmiany była „raczej zróżnicowana”. Ogólną zasadą miałby być zakaz wykorzystywania cookies. Natomiast wyjątki, poza zgodą, obejmowałby takie szczególne sytuacje jak: zapobieganie oszustwom, konieczność aktualizacji oprogramowania, czy zlokalizowanie urządzenia podczas wykonywania połączenia na numer „112” lub krajowy numer alarmowy. W projekcie wykluczono natomiast możliwość przetwarzania danych w oparciu o przesłankę uzasadnionego interesu. Ta ostatnia zmiana wzbudziła szczególny niepokój w środowisku przedsiębiorców. Podkreślano, że w takim kształcie regulacje nie będą sprzyjały budowaniu konkurencyjnych usług cyfrowych w UE. Stąd ciężko przewidzieć ostateczny kształt regulacji. Czas pokaże, czy 2021 r. przyniesie przełom w tej sprawie.

Autorami tekstu są r. pr. Witold Chomiczewski oraz apl. radc. Maciej Jakubowski z Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

IT

Nowe obowiązki dla dostawców poczty elektronicznej i komunikatorów

Jedną z kluczowych zmian przewidzianych w projekcie Prawa Komunikacji Elektronicznej jest wprowadzenie definicji usług interpersonalnych. Są to usługi, które umożliwiają bezpośrednią, interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. Innymi słowy pozwalają na wzajemną komunikację dwóch lub większej liczby osób. Dzięki temu nowe przepisy obejmą dostawców usług poczty elektronicznej (np. Gmail) i komunikatorów internetowych (np. WhatsApp).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
IT
Ustawa „lex Huawei” pod lupą. Obok finansowania pojawił się kolejny problem
IT
Atak dronów wywołał falę dezinformacji. Skala działań Rosji jest porażająca
IT
Drony nad Polską. Nocny incydent i ogromne zainteresowanie w sieci
IT
Burza wokół programu edukacji zdrowotnej. Teraz prześwietlają go rodzice
IT
Rok szkolny 2025/2026 pełen nowości. Wielkie zmiany w feriach, religii i edukacji zdrowotnej
Reklama
Reklama