Nowe obowiązki dla dostawców poczty elektronicznej i komunikatorów
Jedną z kluczowych zmian przewidzianych w projekcie Prawa Komunikacji Elektronicznej jest wprowadzenie definicji usług interpersonalnych. Są to usługi, które umożliwiają bezpośrednią, interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. Innymi słowy pozwalają na wzajemną komunikację dwóch lub większej liczby osób. Dzięki temu nowe przepisy obejmą dostawców usług poczty elektronicznej (np. Gmail) i komunikatorów internetowych (np. WhatsApp).
Rozszerzenie stosowania przepisów telekomunikacyjnych na wspomniane grupy będzie szczególnie istotne z uwagi na wprowadzenie tajemnicy komunikacji elektronicznej. Póki co zdarza się, że podmioty te skanują treść naszych wiadomości np. na poczcie elektronicznej i na tej podstawie wyświetlają określone reklamy. W ten sposób rozmowa ze znajomymi o planach wakacyjnych skutkuje zamieszczeniem reklam wyjazdów w obszarze naszej skrzynki mailowej. Nowe przepisy znacznie utrudnią takie działania, gdyż treść komunikatu będzie objęta powyższą tajemnicą i nie będzie mogła być wykorzystywana w opisanych celach. Niezależnie od tego, dostawcy usług komunikacji elektronicznej muszą liczyć się z nowymi obowiązkami informacyjnymi, sprawozdawczymi czy dotyczącymi praw użytkowników końcowych.
Ujednoliceniu ulegną także regulacje dotyczące zgód marketingowych na działania e-mail, sms oraz wykonywanie w tych celach połączeń głosowych na numery telefonów. Nowe przepisy zastąpią obowiązujące aktualnie art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 Prawa telekomunikacyjnego.
Zbieranie ciasteczek (ang. cookies) będzie możliwe jak dotychczas, po uprzednim poinformowaniu o tym użytkownika oraz pozyskaniu zgody na takie działanie. Tutaj jednak nie pojawiają się istotne zmiany. Słusznie utrzymano wyjątek od konieczności uzyskiwania zgody w odniesieniu do cookies funkcjonalnych tj. niezbędnych do świadczenia danej usługi nie będzie konieczności informowania o nich użytkownika. Ułatwia to działanie przedsiębiorcom, którzy nie wykorzystują cookies w celach marketingowych czy analitycznych.
Prawo Komunikacji Elektronicznej miało wejść w życie jeszcze w grudniu 2020 r. Jednak prace są nadal w toku.