Materiał powstał we współpracy z Hicron
Firmy, w celu usprawnienia usług serwisowych i zwiększenia efektywności pracowników technicznych za pomocą zaawansowanych technologii, coraz częściej sięgają po rozwiązania Field Service Management. Z badań przeprowadzonych przez firmę Hitachi Solutions wynika, że najlepsze w swojej klasie FSM, które wykorzystują m.in. zaawansowaną analizę danych, odnotowały wzrost wydajności w realizacji umów SLA o 44 proc. oraz wzrost zysków z usług o 18 proc.
Za przykład takiego systemu może posłużyć SAP FSM obecny w ofercie SAP od 2018 roku, od momentu przejęcia firmy Coresystems. – Rozwiązanie FSM można budować, wdrażając różne jego komponenty. Przed implementacją dokonywana jest zawsze analiza wymagań biznesowych, która pokazuje jak najkorzystniej skonfigurować rozwiązanie i spersonalizować je pod potrzeby konkretnego klienta. Aby w znaczący sposób zmniejszyć konieczność kosztownych dostosowań i skrócić czas implementacji na podstawie naszych doświadczeń i różnych studiów przypadku opracowaliśmy standardową ofertę na wdrożenie FSM z możliwością rozbudowy systemu o dodatkowe komponenty – mówi Przemysław Perz, architekt rozwiązań CX, menedżer zespołu CRM i integracji w Hicron. Hicron jest jednym z pierwszych europejskich partnerów SAP, który zajmuje się wdrożeniem modułu FSM.
Możliwości SAP FSM
SAP FSM jest idealnym rozwiązaniem dla firm średnich i dużych, zapewniających serwis urządzeń, zwłaszcza tych, których mobilność jest ograniczona i trudno transportować je w celu naprawy do producenta. Są to na przykład agregaty lub stacje trafo w przedsiębiorstwach energetycznych, stacje bazowe i szafy rozdzielcze w firmach telekomunikacyjnych czy też maszyny do lodów, ekspresy do kawy w firmach HoReCA (sektor hotelarski i gastronomiczny), a także specjalistyczne maszyny produkcyjne.
Aby skorzystać z SAP FSM, niekoniecznie trzeba być użytkownikiem systemów SAP. Można zintegrować go również z systemami innych producentów poprzez dedykowane API lub wdrożyć jako tzw. stand alone, samodzielne rozwiązanie realizujące cały cykl zadań serwisowych od zgłoszenia problemu po jego zamknięcie i rozliczenie. SAP FSM nie jest trudny w obsłudze. Posiada portal dla klientów i pracowników technicznych oraz intuicyjną aplikację mobilną działającą w systemie operacyjnym Android lub iOS, używaną przez techników w terenie, która pozwala w łatwy sposób rejestrować i zbierać w czasie rzeczywistym wiarygodne i szczegółowe dane. Tworzona w ten sposób baza danych stanowi fundament rozwiązania analitycznego. Wykorzystując zebrane informacje do szczegółowych analiz, można określić efektywność pracowników, marżowość konkretnego urządzenia, a także jego awaryjność. Analityka umożliwia też optymalizację procesu konserwacji urządzeń dzięki śledzeniu, monitorowaniu i prognozowaniu ich zużycia in real time. Spośród innych rozwiązań tej klasy SAP FSM wyróżnia specjalna platforma Crowd Service działająca analogicznie do rozwiązania Uber, która służy do przekazywania zleceń dostawcom zewnętrznym. Z platformy mogą korzystać również mikrofirmy czy też samodzielni eksperci, przetwarzając przydzielane im przez dyspozytora lub algorytm AI zadania serwisowe.