Cashback i moneyback – co to za usługi i jak działają?

Cashback i moneyback to dwie usługi, które dostarczają klientom znacznych korzyści. W pierwszym przypadku mogą wypłacać gotówkę w sklepach bez prowizji lub z bardzo niską prowizją, zaś w drugim – liczyć na zwrot części wydatku na zakup kartą.

Publikacja: 16.06.2024 13:36

Płacąc w sklepie kartą, można liczyć na zwrot części kosztu. Można też wypłacić gotówkę

Płacąc w sklepie kartą, można liczyć na zwrot części kosztu. Można też wypłacić gotówkę

Foto: Adobe Stock

Pojęcia cashback i moneyback często są ze sobą mylone, choć to zupełnie różne usługi bankowe. Cashback polega na wypłacaniu gotówki w sklepach. Wystarczy zrobić zakupy za co najmniej 1 gr w placówce handlowej, która oferuje taką usługę, by wypłacić pieniądze. Z cashbacku można skorzystać przy użyciu każdej karty płatniczej MasterCard lub Visa i jest dostępna dla klientów zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Niedługo coraz więcej banków pozwoli na wypłatę gotówki za pomocą aplikacji mobilnej BLIK. Na razie taką możliwość udostępniają: Alior Bank, VeloBank, Bank Milenium, Santander Bank Polska oraz Pekao SA.

Z kolei moneyback pozwala na uzyskanie zwrotu części kosztów za zakupy opłacone kartą (zazwyczaj od 1 proc. do 10 proc., choć czasem bywają promocje nawet do 25 proc.). Po raz pierwszy usługa pojawiła się w Polsce w 2009 roku w ofercie BZ WBK, a obecnie wprowadziła ją już większość banków w kraju.

Czytaj więcej

Polskie mobilne kasy mają skończyć z kolejkami w sklepach. Sam je pchasz

Co jeszcze różni moneyback i cashback? W przypadku moneybacku zwrot pochodzi od banku jako forma promocji. W cashbacku środki są wypłacane z własnego konta klienta i jest to po prostu dodatkowa usługa bankowa. Moneyback często określa warunki dotyczące minimalnej liczby transakcji, natomiast cashback nie ma zwykle takich ograniczeń.

Gdzie można skorzystać z cashbacku?

Z danych NBP z 2023 roku wynika, że obecnie w naszym kraju ok. 280 tys. punktów oferuje wypłatę gotówki. Są to różnego rodzaju palcówki handlowe: od dużych marketów (np. Kaufland, Carrefour, Lidl, Netto, Dino, Biedronka, Media Expert, Media Markt, Euro AGD), po dyskonty i sklepy osiedlowe (np. Żabka), stacje benzynowe, saloniki prasowe oraz niektóre hotele. Punkty te są oznakowane logo cashbacku, które najczęściej bywa umieszczone przy kasie, na witrynach sklepowych lub na drzwiach wejściowych.

Czy cashback się opłaca? Na czym zarabiają strony usługi?

Cashback opłaca się wszystkim trzem stronom transakcji: bankom, sklepom oraz właścicielom kart. Natomiast dla klientów jest to oszczędność czasu i pieniędzy. Często łatwiej jest znaleźć sklep z usługą cashback niż bankomat, którego może nie być w danej lokalizacji. Dodatkowa opłata, jeśli w ogóle jest pobierana, jest zdecydowanie niższa niż prowizja za skorzystanie z bankomatu, wynosi bowiem od 0 do 2 zł. Natomiast przy wypłacie gotówki z bankomatu przy użyciu karty kredytowej trzeba się liczyć z prowizją wynoszącą zazwyczaj jednak nie mniej niż 10 zł. Transakcje te są proste i bezpieczne, bo klient zatwierdza je swoim PIN-em i nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z usługi wielokrotnie w ciągu dnia, wypłacając za każdym razem kwotę, jaką można pobrać jednorazowo. Oczywiście jak wszędzie, mogą się zdarzyć nieprzewidziane sytuacje i problemy techniczne, dlatego na wypadek ewentualnej reklamacji, warto zawsze zabierać ze sobą wydruk potwierdzający płatność. Cashback opłaca się też sklepom, bo zwiększa ich przychody. Klienci, korzystając z usługi, generują dodatkowy zysk, a zwrot za wypłacane środki jest przesyłany bezpośrednio na konto firmowe. Patrząc od strony banków, cashback zachęca posiadaczy kart do ich częstszego używania i zwiększenia wolumenu transakcji kartami.

Czytaj więcej

Włamanie na Instagramie: jak odzyskać konto i jak je chronić?

Mimo tak wielu zalet cashbacku wciąż wielu Polaców o takiej usłudze nie słyszało. Jeszcze pod koniec 2022 roku w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Polska Bezgotówkowa wykazano, że 6 proc. ankietowanych w ogóle nie wiedziało, co oznacza termin cashback. Wśród 68 proc. badanych, którzy się z tą nazwą spotkali, nie wszyscy wiedzą, na czym usługa polega, choć dokładny ich procent nie został określony.

Jakie są korzyści z moneybacku?

Monayback polega na tym, że klient płaci kartą za usługi lub produkty w wyznaczonych przez banki sklepach, a bank zwraca mu określoną sumę od każdej transakcji spełniającej warunki promocji. Przykładowo, jeśli klient dokonuje zakupu na kwotę 100 zł przy użyciu karty kredytowej, która oferuje 5 proc. cashbacku, to po transakcji na jego konto trafia 5 zł. Zwrot środków zazwyczaj następuje w kolejnym miesiącu. Usługa ta ma zachęcać klientów do skorzystania oraz wykonywania większej ilości transakcji płatniczych kartą. Zasady zwrotów za zakupy są różne, w zależności od banku, który je ustala, i zazwyczaj wynoszą od 1 do 5 proc. Czasem też banki dokładnie precyzują, za jakie produkty i usługi zwracają część środków.

Programy moneybacku, chociaż wiążą się z kosztami, są korzystnym rozwiązaniem dla banków. Zwiększają nie tylko liczbę transakcji i przychody z tego tytułu, ale wpływają również na lojalność klientów i lepsze zrozumienie ich zachowań, co sprawia, że jest to także doskonałe narzędzie marketingowe.

Pojęcia cashback i moneyback często są ze sobą mylone, choć to zupełnie różne usługi bankowe. Cashback polega na wypłacaniu gotówki w sklepach. Wystarczy zrobić zakupy za co najmniej 1 gr w placówce handlowej, która oferuje taką usługę, by wypłacić pieniądze. Z cashbacku można skorzystać przy użyciu każdej karty płatniczej MasterCard lub Visa i jest dostępna dla klientów zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Niedługo coraz więcej banków pozwoli na wypłatę gotówki za pomocą aplikacji mobilnej BLIK. Na razie taką możliwość udostępniają: Alior Bank, VeloBank, Bank Milenium, Santander Bank Polska oraz Pekao SA.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Women in Tech Summit. Polska będzie producentem półprzewodników
Materiał partnera
AI w bankowości to szanse i wyzwania
IT
Cios Joe Bidena w rosyjską firmę Kaspersky. Jest totalny zakaz
IT
Women in Tech Summit. Sztuczna inteligencja może być używana w niemal każdym biznesie
Materiał partnera
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży