Pojęcia cashback i moneyback często są ze sobą mylone, choć to zupełnie różne usługi bankowe. Cashback polega na wypłacaniu gotówki w sklepach. Wystarczy zrobić zakupy za co najmniej 1 gr w placówce handlowej, która oferuje taką usługę, by wypłacić pieniądze. Z cashbacku można skorzystać przy użyciu każdej karty płatniczej MasterCard lub Visa i jest dostępna dla klientów zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Niedługo coraz więcej banków pozwoli na wypłatę gotówki za pomocą aplikacji mobilnej BLIK. Na razie taką możliwość udostępniają: Alior Bank, VeloBank, Bank Milenium, Santander Bank Polska oraz Pekao SA.
Z kolei moneyback pozwala na uzyskanie zwrotu części kosztów za zakupy opłacone kartą (zazwyczaj od 1 proc. do 10 proc., choć czasem bywają promocje nawet do 25 proc.). Po raz pierwszy usługa pojawiła się w Polsce w 2009 roku w ofercie BZ WBK, a obecnie wprowadziła ją już większość banków w kraju.
Czytaj więcej
Start-up ZeroQs chce odmienić nasze doświadczenia zakupowe. Po innowację spółki już sięgnęły placówki Społem i Detal Centrum. Projekt przyciągnął też wielkie sieci.
Co jeszcze różni moneyback i cashback? W przypadku moneybacku zwrot pochodzi od banku jako forma promocji. W cashbacku środki są wypłacane z własnego konta klienta i jest to po prostu dodatkowa usługa bankowa. Moneyback często określa warunki dotyczące minimalnej liczby transakcji, natomiast cashback nie ma zwykle takich ograniczeń.
Gdzie można skorzystać z cashbacku?
Z danych NBP z 2023 roku wynika, że obecnie w naszym kraju ok. 280 tys. punktów oferuje wypłatę gotówki. Są to różnego rodzaju palcówki handlowe: od dużych marketów (np. Kaufland, Carrefour, Lidl, Netto, Dino, Biedronka, Media Expert, Media Markt, Euro AGD), po dyskonty i sklepy osiedlowe (np. Żabka), stacje benzynowe, saloniki prasowe oraz niektóre hotele. Punkty te są oznakowane logo cashbacku, które najczęściej bywa umieszczone przy kasie, na witrynach sklepowych lub na drzwiach wejściowych.