Koniec kolejek w urzędach i nowe możliwości. Polacy mają zyskać totalny dostęp online

Ogromne kwoty popłyną na rozwój internetowych usług publicznych. To ma usprawnić załatwianie spraw urzędowych. W sieci będzie można zawierać umowy kupna-sprzedaży pojazdów, zyskać dostęp do karty pacjenta czy składać pozwy.

Publikacja: 11.10.2024 20:31

Obecnie Polacy w urzędach czy sądach często zderzają się ze ścianą. Internetowe usługi publiczne cze

Obecnie Polacy w urzędach czy sądach często zderzają się ze ścianą. Internetowe usługi publiczne czeka rewolucja

Foto: Adobe Stock

Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), które pomaga instytucjom i firmom realizować finansowane z unijnych funduszy projekty mające na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli czy edukację w zakresie nowych technologii, zakończyło podpisywanie umów i porozumień na dofinansowanie w ramach programu zwiększającego dostępność usług publicznych. W sumie do dziewięciu instytucji trafi przeszło 726 mln zł.

Za te pieniądze zrealizują one inwestycje, które pozwolą załatwiać więcej spraw online – bez kolejek i konieczności wizyty w urzędzie. Nowe usługi administracyjne mają być szczególnie pomocne dla osób starszych i niepełnosprawnych. A co będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. Wśród dofinansowanych przedsięwzięć jest m.in. projekt Nowa Academica, realizowany przez Bibliotekę Narodową. Rozwiązanie, które ma dać dostęp online do publikacji naukowych (cyfrowych wersji książek i artykułów w bibliotekach w całej Polsce), pozwoli czytelnikom korzystać z jednego e-konta w wielu placówkach.

Pozew online i e-dostęp do akt

Platforma eUFG pozwoli podpisać umowę kupna-sprzedaży auta i przesłać drogą elektroniczną do urzędów. Co więcej, zapewni ona dostęp do historii szkód pojazdu. Internauci zyskają ponadto możliwość składania pozwów online i uzyskiwania szybkiego e-dostępu do akt spraw. A wszystko za sprawą EPU 3.0. (Elektroniczne Postępowanie Upominawcze), przedsięwzięcia prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Czytaj więcej

Przychodzi sztuczna inteligencja do lekarza... Polska firma zlikwiduje kolejki

Pieniądze popłyną także do Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Pierwsza instytucja zadba o zaoferowanie w sieci zasobów geodezyjnych. Integracja tych danych ma umożliwić obywatelom zamawianie map i innych dokumentów przez internet, bez konieczności zakładania kont lokalnych (dane będą dostępne w formie cyfrowej). Z kolei projekt resortu da możliwość tzw. elektronizacji umów o pracę. W efekcie przedsiębiorcy będą mogli zawierać umowy o pracę i zlecenia w formie cyfrowej, za pośrednictwem systemu Biznes.gov.pl (t ma uprościć procesy kadrowe i przyspieszyć obieg dokumentów). Usprawnienie procesów da też nowy System Obsługi Szkód i Regresów prowadzony przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Serwis ten usprawni proces wypłaty odszkodowań oraz dochodzenie należności, a w konsekwencji przyspieszy rozliczenia i uprości procedury.

e-usługi zdrowotne, łatwiejszy kontakt z lekarzem

Dwa projekty zrealizuje Centrum e-Zdrowia. Chodzi o wdrożenie systemu SOLR 2.0 do elektronicznej refundacja leków, a także o Platformę P1, wprowadzającej nowe e-usługi dla pacjentów. Ulepszony system obsługi list refundacyjnych ułatwi składanie wniosków o refundację leków oraz wyrobów medycznych i przyspieszy proces wydawania decyzji, natomiast dzięki P1 zyskamy dostęp do e-karty zdrowia dziecka, e-zleceń na badania i innych dokumentów medycznych (system ma ułatwić kontakt z lekarzami i poprawić jakość opieki zdrowotnej).

Na tym nie koniec. CPPC zdecydowało również o dofinansowaniu programu wdrażanego przez resort finansów. Chodzi o system CRM do zarządzanie relacjami z klientami, który ma funkcjonować w Krajowej Administracji Skarbowej. Wedle Ministerstwa Finansów poprawi on jakość obsługi podatników w całym kraju.

Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), które pomaga instytucjom i firmom realizować finansowane z unijnych funduszy projekty mające na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli czy edukację w zakresie nowych technologii, zakończyło podpisywanie umów i porozumień na dofinansowanie w ramach programu zwiększającego dostępność usług publicznych. W sumie do dziewięciu instytucji trafi przeszło 726 mln zł.

Za te pieniądze zrealizują one inwestycje, które pozwolą załatwiać więcej spraw online – bez kolejek i konieczności wizyty w urzędzie. Nowe usługi administracyjne mają być szczególnie pomocne dla osób starszych i niepełnosprawnych. A co będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. Wśród dofinansowanych przedsięwzięć jest m.in. projekt Nowa Academica, realizowany przez Bibliotekę Narodową. Rozwiązanie, które ma dać dostęp online do publikacji naukowych (cyfrowych wersji książek i artykułów w bibliotekach w całej Polsce), pozwoli czytelnikom korzystać z jednego e-konta w wielu placówkach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Cyberbezpieczeństwo i dyrektywa NIS 2. Jest wspólny apel branży cyfrowej
IT
Telegram padł w Rosji. Ucierpiały główne miasta
IT
Zamrożona sztuka. Polskie dzieła trafiają do Światowego Archiwum Arktycznego
IT
Nie zjadajmy oszczędności – AI w biurach rachunkowych
IT
Hakerzy zaatakowali znaną polską firmę odzieżową. Wyciekły ważne dane