Danych z roku na rok przybywa. Generuje je m. in. różnego typu oprogramowanie, urządzenia mobilne, Internet Rzeczy, media społecznościowe - tylko na samym Facebooku dokonywanych jest co minutę 4 mln operacji. Jak podaje portal Statista do końca 2021 roku na świecie zostanie wyprodukowanych 74 zetabajtów danych, co oznacza, że ich ilość niemal podwoi się od ostatnich dwóch lat (w 2019 było to 41 zetabajtów).
Aby odnieść korzyść ze gromadzonych informacji należy poddać je analizie. Model DIKW, często stosowany w zarządzaniu wiedzą, wyjaśnia proces pozyskiwania wartości z danych, czyli przechodzenia od samych danych (Data), do informacji (Information) i wiedzy (Knowledge), by dotrzeć na końcu do mądrości (Wisdom). Na bazowym poziomie informacje nie są jeszcze przetworzone, brak im kontekstu, który pozwala je połączyć i zrozumieć zależności. Dodanie kontekstu umożliwia przejście na wyższy poziom wiedzy i podjęcie konkretnych działań.
Już nie musisz zatrudniać eksperta
Wciąż zwiększająca się ilość danych przerasta ludzkie możliwości analityczne i wymaga wdrożenia odpowiednich narzędzi technologicznych. Aby jeszcze lepiej wypełniały swoje zadanie i działały z jak najmniejszym zaangażowaniem pracy ludzkiej są one coraz częściej wyposażone w rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji, które na podstawie kodu umieszczonego przez programistów przeszukują dane współczesne oraz historyczne, dokonują odpowiednich korekt (na przykład wyłączają z analizy zauważone anomalie) i formułują wnioski i predykcje.
Jednym z tego typu narzędzi analitycznych jest SAP Analytics Cloud, który dzięki wbudowanej technologii machine learning uczy się jak wykrywać ukryte zależności pomiędzy danymi, co pozwala poznawać trendy, identyfikować zagrożenia, planować i prognozować. Platforma analizuje dane pochodzące z różnych źródeł, takich jak prognozy budżetowe, dane zbierane w czasie rzeczywistym z bieżącej działalności biznesowej, w tym z systemów ERP, czy też tysiące lub miliony rekordów z tabel Excela, a następnie przedstawia wyniki w formie graficznej, uzupełniając je komentarzami tekstowymi. W ten sposób można bardzo szybko uzyskać strategiczne informacje na temat biznesu.