Umiejętność pożytecznego wykorzystania możliwości urządzeń mobilnych wzmacnia poczucie wolności. W ciągu minionych 20 lat systematycznie redefiniowaliśmy zarówno pojęcie wolności jak i mobilności. Pojawienie się w 1999 r. pierwszego urządzenia, łączącego zegarek naręczny i telefon komórkowy oraz zapoczątkowana 7 lat później ofensywa smartfonów, pozwoliła ludzkości uwolnić się od analogowych usług telekomunikacyjnych w stacjonarnej sieci.

Smartfony otworzyły drogę do przeniesienia wielu codziennych czynności do świata aplikacji mobilnych. Codzienność ze smartfonem jest dla nas oczywista, jednak warto przypomnieć, że pierwsze 0,5 mld egzemplarzy sprzedano zaledwie 10 lat temu. Gartner prognozował, że globalna sprzedaż telefonów komórkowych w 2019 r. spadnie o 3,7% rok do roku, a odbicie o 1,7% powinno nastąpić w tym roku. Przyczyną planowanego wzrostu ma być rozszerzenie zasięgu i dostępu do sieci 5G. W 2020 r. sprzedaż telefonów komórkowych 5G powinna przekroczyć 220 mln sztuk, a w 2023 r. miliard.[2] Do 2023 r. prawie 60% wyprodukowanych smartfonów będzie obsługiwać 5G, w porównaniu z 1% w 2019 r.[3]

Smartfon przejmuje funkcje zarezerwowane dotychczas dla komputerów i laptopów. Przewiduje się, że w tym roku aż 80% internautów będzie się łączyć z siecią poprzez telefon komórkowy. 72% wyszukuje informacji poprzez telefon komórkowy, 69% spędza swój czas w mediach ze smartfonem, 80% kupujących korzysta z telefonu w sklepie stacjonarnym, 85% podróżujących korzysta z telefonu do rezerwacji atrakcji w czasie podróży. Użytkownicy spędzają ze swoim smartfonem średnio 2 godziny i 51 minut dziennie.[4]

Bez wątpienia, to właśnie technologii mobilnej zawdzięczamy zawrotną karierę mediów społecznościowych. Raport „WeAreSocial i Hootsuite Digital 2020” informuje, że online jest już 4,54 mld internautów, czyli 59 proc. populacji. Liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła już 3,8 miliarda. Przewiduje się, że do połowy 2020 r. ponad połowa ludzkości będzie korzystać z mediów społecznościowych. W Ameryce Północnej oraz w Zachodniej i Północnej Europie ponad 90% ludzi ma dostęp do internetu. Mieszkańcy Tajlandii średnio online spędzają dziennie aż 9 godzin i 38 minut, Amerykanie – 6,5 godziny, a Polacy 6 godzin i 2 minuty. Ogólny średni czas poświęcony na obecność w sieci to 6 godzin i 42 minuty – czytamy w raporcie.

Łączna liczba pobrań aplikacji mobilnych w 2018 r. wyniosła ponad 205 miliardów, całkowita liczba pobrań aplikacji wzrośnie do 258 miliardów w 2022 r. Podczas korzystania z telefonu chętnie używamy aplikacji z wielu różnych obszarów. W Apple App Store dostępnych jest 2.2 miliona aplikacji – gry stanowią 24,86%, aplikacje biznesowe 9,77% i edukacyjne 8,5%. Google Play Store oferuje 2.8 miliona aplikacji. Najwięcej jest aplikacji edukacyjnych, bo 8,29%, służących rozrywce 7,43% i 6,96% aplikacji biznesowych. Aż 71% użytkowników aplikacji porzuca je w ciągu 90 dni od momentu instalacji, 77% spędza swój czas korzystając z aplikacji z listy TOP3. W czasie aktywnej sesji 52% użytkowników korzysta tylko z jednej aplikacji, a 27% z dwóch. Zaledwie 9% obsługuje od 4 do 13 aplikacji. [5]

Jak pokazują liczby, dużo ściągamy, ale mało z aplikacji korzystamy. Pojawia się więc potrzeba integracji wielu obszarów w jak najmniejszej liczbie aplikacji. Z badania #finanseprzyszlosci przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium wynika, że dla większości Polaków bankowe aplikacje mobilne staną się w przyszłości ważnym centrum usług. Będzie to zarówno nowa forma wglądu w konto osobiste jak i uzyskiwania powiadomień o operacjach bankowych. Scalając różnego rodzaje usługi i produkty, aplikacje staną się platformą nieograniczonego kontaktu klienta z bankiem. Zdaniem ponad 90% badanych kupowanie biletów, funduszy inwestycyjnych i ubezpieczeń, płacenie za buty czy wypożyczenie roweru będzie w mobilnym banku oczywistością.[6]

Do niedawna, by zrealizować proste zadanie, potrzebowaliśmy kilku aplikacji. Większość z nich zaprojektowano jako aplikacje jednofunkcyjne (np. do komunikowania się, sprawdzania ocen restauracji, szukania wydarzeń kulturalnych czy zamawiania taksówki). Obecnie, dysponując nowoczesnymi telefonami i technologiami, możemy tworzyć aplikacje łączące kilka funkcji. Klienci kupujący bilety w internecie poszukują rozwiązań, które mogą przyśpieszyć proces zakupowy. Jakiś czas temu Bank Millennium udostępnił klientom kolejną niebankową usługę ułatwiającą codzienne życie. Możliwość zakupu biletów do kina bezpośrednio w aplikacji. Warto dodać, że klienci banku mogą także w ten sposób płacić za bilety parkingowe i komunikacji miejskiej oraz przejazd autostradą. Jak widać możliwa jest zamiana aplikacji obsługującej wyłącznie konto bankowe w prawdziwe centrum dowodzenia, gdzie wszystko będzie można załatwić natychmiast i „od ręki”.

Według badania Deloitte, poświęconego niebankowym usługom dodanym (value added services, w skrócie VAS), Polacy już dziś powszechnie korzystają z licznych usług cyfrowych. Ponad 80% badanych skorzystało z ponad trzech takich usług w ciągu 12 miesięcy, przy czym ponad 60% irytuje konieczność zakładania wielu kont do różnych portali/aplikacji. Niemal połowa obawia się o prywatność. Jednocześnie prawie 70% respondentów ufa, że banki lepiej dbają o prywatność niż firmy technologiczne. Polacy oczekują VAS–ów. Ponad 50% chciałoby mieć w kanałach bankowych takie usługi jak śledzenie przesyłek, możliwość kupna biletów komunikacji miejskiej, biletów do kina i teatru czy możliwość rezerwacji wizyty u lekarza.[7]

W nadchodzącej przyszłości przekonamy się, jak technologia 5G, upowszechnienie sieci neuronowych oraz komputerów kwantowych wpłynie na kolejną zmianę definicji wolności. Internet rzeczy, inteligentne miasta, autonomiczne pojazdy, roboty, industry4.0 to przyszłość rozwoju, opartej na algorytmach wolności, mądrej cywilizacji. Nie powinniśmy obawiać się sztucznej inteligencji. Zawsze z nią wygramy. W naszych decyzjach życiowych bierzemy pod uwagę nie tylko powtarzalne parametry mierzalne, ale również wszystkie wartości intuicyjne i uczuciowe, których bezduszne algorytmy nie rozpoznają.

[1] https://www.bankmycell.com/blog/how-many-phones-are-in-the-world (dostęp: 6.03.2020)

[2] https://www.gartner.com/en/search?keywords=smartphone%20forecast%20for%202020&context=dym (dostęp: 6.03.2020)

[3] https://www.gartner.com/en/documents/3976108 (dostęp: 6.03.2020)

[4] https://www.bankmycell.com/blog/smartphone-addiction/#chapter2 (dostęp: 6.03.2020)

[5] Źródło: TOP3 najbardziej aktywnych kategorii wśród aplikacji, Statista.com

[6] Badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

[7] Badanie Deloitte poświęcone usługom dodanym (VAS) przeprowadzone zostało na próbie reprezentatywnej aktywnych użytkowników bankowości internetowej w Polsce (n=1000). Badanie prowadzone metodą CAWI w maju 2019 r.

Dr Janusz Grobicki

Materiał Promocyjny