Będzie stopniowo przybywać wagonów z wewnętrzną siecią dostępu do internetu dla pasażerów.
Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.
Wi-fi standardem
Wi-fi w SIWZ to już standard. – Zapis o konieczności montażu wi-fi znajduje się najczęściej już właśnie w przygotowanej przez zamawiającego Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – przyznaje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu, jednego z największych obok Pesy i państwowej Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski krajowych producentów lokomotyw i wagonów.
Newag wyposaża w wi-fi głównie pojazdy pasażerskie z rodziny Impuls (wykorzystywane przede wszystkim przez lokalnych przewoźników, takich jak SKM w Warszawie). Jak podaje rzecznik, do dziś to w sumie 125 pojazdów.
– Zabudowa podzespołów niezbędnych do uruchomienia sieci wi-fi na pojeździe odbywa się przez Newag, natomiast podzespoły te są produkowane przez jednego z dostawców – wyjaśnia Mikołajczyk, nie zdradzając nazwy tej firmy.
Czy konkurencja wśród dostawców podzespołów sieci wi-fi jest duża?
– Trudno mówić o „dużej konkurencji”. Jest ona zauważalna, ale często podwykonawcy nie nadążają za wymaganiami stawianymi przez zamawiającego. Prowadzi to do zawężenia listy potencjalnych dostawców czy podwykonawców – wyjaśnia Mikołajczyk.
Według niego oprócz możliwości spełnienia wymogów zamawiającego drugim nie mniej ważnym jest kryterium kosztów utrzymania infrastruktury w długim okresie czasu, a trzecim – doświadczenie w oparciu o wcześniejszą współpracę.
Szybko czy stopniowo
Mimo upływu czasu przedstawiciele rządu lub szefowie PKP InterCity co rusz odpowiadają na pytania o wi-fi w pendolinie. Ostatnio Marek Chraniuk, prezes PKP InterCity, powiedział dziennikarzom, że urządzenia, które mają być instalowane w tych pociągach, przeszły pozytywne testy i sieć pojawi się do końca roku.
Jednak zdaniem ekspertów problem pendolina i braku dostępu do internetu w wagonach tego typu będzie zanikać stopniowo: wraz z zakupem nowych pojazdów szynowych, naprawą zepsutych lub uszkodzonych w wypadku. Montaż instalacji w sprawnych wagonach oznaczałby naruszenie gwarancji udzielonej przez producenta (Alstom).
Ktokolwiek ma tu rację, jedno jest pewne. Składów pociągów z dostępem do sieci będzie przybywać. Obecnie stanowią one ok. 15 proc. wszystkich składów – wynika z naszych obliczeń.
Wysyp zamówień
Według dostępnych informacji PKP InterCity planuje zmodernizować w kolejnych latach 700 wagonów.
Planowane inwestycje przewoźnika, głównego gracza na rynku przewozów międzymiastowych, są dobrą informacją dla dostawców infrastruktury, operatorów sieci wi-fi i firm próbujących monetyzować dane o tym, jak zachowują się pasażerowie pociągów w sieci.
– PKP InterCity zamawia nowe wagony i modernizuje pojazdy starszego typu krótkimi seriami. Spodziewam się, że przetargów na infrastrukturę wi-fi będzie w tym roku kilka – mówi nam menedżer jednej z krajowych firm specjalizujących się w instalacjach tego typu.
Przykładem mogą być wagony zmodernizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski: 22 wagony oddane w lutym zostały wyposażone w sieć wi-fi.
Gdy niniejszy tekst był przygotowywany do druku, PKP InterCity odpowiadało na pytania oferentów w kolejnym już postępowaniu obejmującym instalację wi-fi.
Konkurencja powoduje, że firmy nie poprzestają na jednej usłudze.
Na przykład dostawcy infrastruktury – tacy jak choćby założona przez polskiego przedsiębiorcę i zatrudniająca grupę informatyków spółka Ledatel – nie wykluczają też startu w przetargach na utrzymanie i operowanie sieciami wi-fi. Tu konkurować będą zapewne ze spółką firmą zależną PKP – PKP Telkol. Wysyp zamówień powoduje, że na rynku pojawiają się zupełnie nowe krajowe firmy.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.