Nawet lodówka stanie się szpiegiem

Sklepy unowocześniają się, wprowadzając nowe technologie, ale pozycji gazetek promocyjnych nic nie jest w stanie na razie zagrozić

Nowa technologia trafiła właśnie do sklepów w Stanach Zjednoczonych. Kamery w sklepie, na półkach czy w lodówkach odgadną wiek, płeć, a nawet ocenią humor klienta.

Tradycyjne sklepy muszą wprowadzać coraz to nowsze technologie, aby nie zostać w tyle za swoimi cyfrowymi odpowiednikami takimi jak Amazon. W związku z tym detaliści w Stanach Zjednoczonych próbują innowacji.

Pomimo, że to raczkująca technologia, pierwsze kamery trafiły już do kilku sklepowych sieci. Kroger, największa sieć supermarketów w Stanach Zjednoczonych, zdecydowała się na zainstalowanie obiektywów w miejscu plakietek z ceną produktu. Po zebraniu informacji na temat klienta i analizie przez sztuczną inteligencję monitory umieszczone przy półkach z produktami mogą wyświetlać reklamy i rabaty na dopasowane do konsumenta produkty. Kierownictwo sieci zapewnia, że nagrania z kamer wraz z danymi klientów są anonimowe i nie będą przechowywane. Obecnie innowacja obejmuje jedynie kilka sklepów.

CZYTAJ TAKŻE: Inteligentne kamery zmierzą poziom zadowolenia klienta

Kolejną siecią, która zdecydowała się na wprowadzenie cyfrowych oczu w sześciu miastach na terenie USA jest Walgreens, firma z długą historią działalności na amerykańskim rynku sięgającą początku XX. wieku. Przedsiębiorstwo ma ponad 8 tys. drogerii na terenie USA. Kierownictwo zdecydowało się na montaż kamer nad klamkami lodówek. Dodatkowo zastąpiono tradycyjne przeszkolone drzwi i wstawiono w ich miejsce ekrany wyświetlające poszczególne produkty. Obiektywy będą miały za zadanie śledzenie wzroku klientów, aby dopasować produkty do zainteresowań konsumenta. System nie jest jeszcze włączony, ale kamery działają i zliczają już liczę klientów, która zatrzymuje się przy lodówkach. Jak donoszą dziennikarze agencji Associated Press, firma odmówiła udzielenia informacji, czy włączy pozostałe funkcje kamer.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

Wprowadzanie takich rozwiązań budzi kontrowersje. Z jednej strony fani nowych technologii twierdzą, że jest to słuszny kierunek, w który branża sprzedaży detalicznej powinna iść. Twierdzą, że klienci mogą tylko na tym zyskać, łatwiej dostrzegą rabaty dostosowane do ich preferencji. Z drugiej jednak strony znajdują się eksperci ds. bezpieczeństwa i prywatności, przestrzegający przed nową technologią. Obawy dotyczą głównie przechowywania danych oraz sposobu, w jaki mogą zostać użyte wobec klientów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kolorowa ulica, czyli czego chcą mieszkańcy polskich miast

Na rynku mamy sporą ilość nowych mieszkań. Może z ich sprzedażą nie ma kłopotów, ...

Polskie projekty kosmiczne dostaną zastrzyk pieniędzy

NCBiR ogłosił start programu sektorowego pod nazwą „Szybka Ścieżka Kosmiczna”. Szybka Ścieżka dedykowana będzie ...

Polacy opracowali cudowny lek na kaca. Pomógł Japończyk

Dzięki państwowym funduszom i pomocy japońskiego naukowca polski startup opracował preparat niwelujący skutki zatrucia ...

Porowate Powłoki Przyszłości

Naukowcy z Wydziału Mechanicznego Politechniki Koszalińskiej pod kierownictwem prof. nadzw. dr. hab. inż. Krzysztofa ...

Europa drży przed chińskim Alibabą. Będą protesty

Organizacje konsumenckie z Unii Europejskiej donoszą na chińskiego konkurenta Amazona. Chcą, by przestrzegał unijnego ...

Chiny zablokowały wyszukiwarkę Microsoftu

Bing był jedyną większą niechińską wyszukiwarką dostępną za cyfrowym Wielkim Murem. Państwo Środka od ...