Szklaneczka whisky od sztucznej inteligencji

Microsoft

Szwedzka destylarnia Mackmyra skorzystała z pomocy Microsoftu oraz fińskiej firmy technologicznej Fourkind, by skomponować „whisky idealną”. Zapędzono do pracy sztuczną inteligencję.

Pracownicy Mackmyry dostarczyli SI swoje dane sprzedażowe, najlepsze przepisy 20-letniej destylarni oraz podali preferencje konsumentów whisky. Chmura Azure Microsoftu natomiast zajęła się przerobieniem tych danych na idealny przepis na whisky. Idealny w tym przypadku oznacza, że mający szanse spodobać się największej liczbie amatorów tego trunku.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja pomaga w walce z nałogiem

Zazwyczaj proces mieszania whisky trwa dość długo i jest pracochłonny. Do tego dochodzą badania marketingowe i kilkuletni okres leżakowania trunku w specjalnych dębowych beczkach. Mackmyra postanowiła skrócić proces tworzenia receptury idealnej, który może trwać latami. Dane dostarczone Azure pozwolą na stworzenie aż 70 mln przepisów.

Ten jeden jedyny, najlepszy z najlepszych przepisów SI daje whisky smak, który określono jako „toffi i wanilia z delikatnymi nutami dębu, smakiem cytrusów, jabłka i gruszki, a także anyżu, imbiru i białego pieprzu oraz subtelny posmak tytoniu z niewielką nutą dymną i lekko słonawy”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy na giełdzie tracą rozum. Musiała pomóc sztuczna inteligencja

Jednak według ekspertów destylarni Mackmyra SI nie wyeliminuje zawodu master blender, który tradycyjnie zajmuje się opracowywaniem recept. Wciąż będą potrzebne „ludzkie zmysły” do przetestowania receptur wygenerowanych przez SI. I to człowiek ostatecznie zdecyduje, która whisky trafi do seryjnej produkcji, ale dzięki technologii jego praca ma zostać znacznie ułatwiona.

Master Blender Mackmyry Angela D’Orazio uważa, że to wielkie osiągnięcie, móc powiedzieć, że jest się „mentorem pierwszej whisky na świecie stworzonej przez SI”. Sztuczna inteligencja to część naszego cyfrowego rozwoju. To naprawdę ekscytujące, że jest dopełnieniem rzemiosła produkcji wysokiej jakości whisky – podkreśla D’Orazio.

CZYTAJ TAKŻE: Alcarelle: ten alkohol ma raz na zawsze wyeliminować kaca

Microsoft i destylarnia Mackmyra – potwierdzili, że tak skomponowane whisky będzie dostępne w sklepach już od jesieni 2019 roku. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować. Za to spróbować można było, jak smakuje, na konferencji „The Next Web 2019” w Amsterdamie na początku maja tego roku.

Według prezesa Fourkind tworzenie przez SI nowych smaków whisky to dopiero początek. Kolejne mogą być słodycze, perfumy, napoje, a może nawet buty sportowe. Amerykański koncern McCormick z pomocą IBM opracował algorytm, który komponuje nowe mieszanki przypraw. Wszystko jest więc możliwe.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja wymyśla nowe zaskakujące smaki

Szwedzka firma Mackmyra Whisky powstała w 1999 roku. Założyło ją ośmiu przyjaciół, którzy postanowili stworzyć własny smak whisky. Destylarnia odniosła sukces komercyjny i zdobyła kilka nagród branżowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Firmy nie są gotowe na sztuczną inteligencję. Brakuje… ludzi

Sztuczna inteligencja ma być napędem wielu biznesów na świecie. Problem w tym, że wykorzystanie ...

Kiosk e-medyczny prześwietli pracownika

PZU Zdrowie rozpoczęło testy kiosku telemedycznego dla swoich pracowników. Spółka jest zadowolona z popularności, ...

Facebook nie żałuje na bezpieczeństwo Zuckerberga

Społecznościowy gigant podwoił kwotę wydaną na bezpieczeństwo dyrektora generalnego Marka Zuckerberga w 2018 roku ...

Wyścig po gotówkę na centra badawcze

Ruszył konkurs na pozyskanie dotacji na centra badawczo-rozwojowe. Do podziału jest 350 mln zł. ...

Startupy 2019. Stworzą w pełni cyfrowe miejsce pracy

Elastic Cloud Solutions już w pierwszym roku działalności wyszedł na plus, a dynamika wzrostu ...

Jak rozbudzić innowacyjność w Polsce

O tym, jak stymulować kreatywność małych i średnich polskich przedsiębiorstw rozmawiano w środę w ...