Ranking Rzeczpospolitej. Polskie perły innowacji

W Selvicie wydatki na badania i rozwój pochłaniają niemal 70 proc. przychodów
Selvita, mat. pras

Producenci leków, systemów łączności, gier oraz drukarek 3D – tak wygląda czołówka polskich firm, które napędza działalność badawczo-rozwojowa.

Choć polskie innowacje wciąż są w powijakach i lądujemy w ogonie globalnych rankingów, mamy wśród rodzimych firm prawdziwe perełki, które nie szczędzą pieniędzy na badania i rozwój (B+R) oraz wyróżniają się ponadprzeciętną aktywnością patentową. Wśród poszukujących nowatorskich rozwiązań prym wiodą spółka z branży farmaceutycznej Selvita, gdyński Radmor produkujący nowoczesne systemy łączności czy EC Engineering z Krakowa – wynika z badania „Rzeczpospolitej” przeprowadzonego wśród rodzimych przedsiębiorstw.

Te trzy firmy uzyskały w naszym rankingu ponad 3 pkt na 6 możliwych. Miejsce na podium zapewniły im m.in. wyjątkowo duży stosunek wydatków na B+R do przychodów (w przypadku Selvity udział ten sięgał niemal 70 proc.) czy imponujący poziom zatrudnienia w działach pracujących nad innowacjami.

 

W tym ostatnim przypadku liderem jest informatyczny gigant Asseco Poland, który w segmencie B+R ma blisko 5 tys. pracowników. W czołówce najbardziej innowacyjnych firm w naszym rankingu znalazły się też m.in. Vigo System, CD Projekt czy Zortrax.

Rafała Tomasiaka, prezesa tej ostatniej spółki, nie dziwi wysokie miejsce w rankingu. Firma działa w branży druku 3D, a to segment, który – jak podkreśla – jest jedną z najszybciej rozwijających się nowych technologii. – Właśnie innowacyjność uczyniła z nas globalną markę – podkreśla.

Asseco też mocno inwestuje w B+R – buduje w Rzeszowie hub innowacji. – To będzie miejsce skupiające zespoły prowadzące prace badawcze nad sztuczną inteligencją, telemedycyną czy elektromobilnością – wylicza Grzegorz Warzocha, dyrektor w Asseco.

Klimat bez znaczenia

Jak pisaliśmy w środę, Polska pod względem innowacyjności zajmuje dopiero 27. miejsce na 35 państw na świecie zbadanych przez Związek Przemysłu Niemieckiego.

CZYTAJ TAKŻE: Mit polskich innowacji

Ale z naszymi firmami pod względem działań B+R, patentowania i tworzenia nowatorskich rozwiązań nie jest aż tak źle. Według najnowszego rankingu „Rzeczpospolitej” mamy spore grono przedsiębiorstw, które napędzane są przez nowe technologie i naukowców. Wśród liderów są m.in. Selvita, EC Engineering, CD Projekt, Zortrax, Syndatis i Asseco.

Ta ostatnia firma w ub.r. prowadziła aż 64 projekty badawczo-rozwojowe. Co istotne, jak wskazuje Grzegorz Warzocha, dyrektor Biura Projektów Unijnych, Asseco Poland, zdecydowana większość z nich realizowana jest ze środków własnych. – To potwierdza wysoki potencjał w opracowaniu i wdrażaniu innowacji przez naszą spółkę – komentuje.

Według najnowszych danych GUS ponad 26 proc. firm przemysłowych i 21 proc. usługowych prowadziło w latach 2016–2018 działalność innowacyjną

Innowacje są wpisane również w DNA Vigo System z Ożarowa Mazowieckiego. Spółka, założona przez naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej, znalazła się na czwartej miejscu naszego zestawienia. Zajmuje czołową pozycję na światowym rynku tzw. fotonowych detektorów podczerwieni. – Fotonika jest jednym z najbardziej innowacyjnych segmentów gospodarki, stymulujących rozwój takich obszarów jak internet rzeczy, przemysł 4.0 czy technologia 5G. Zaawansowane technologie fotoniczne znajdują masowe zastosowania, a popyt na innowacyjne moduły detekcyjne i laserowe dynamicznie rośnie – mówi Adam Piotrowski, prezes Vigo System.

CZYTAJ TAKŻE: Jesteśmy innowacyjnym maruderem

Jak tłumaczy, spółka we współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce zamierza poszerzyć ofertę o nowe innowacyjne produkty. – Rynki, na które chcemy wejść, są wielokrotnie większe od obecnych obszarów naszej działalności, co sprawia, że efekty naszych działań mogą się przełożyć na zwielokrotnienie potencjału biznesowego i skali działalności – wyjaśnia Piotrowski.

Z podobnego założenia wychodzi Rafał Tomasiak, kierujący spółką Zortrax. – Zdolność do wprowadzania na rynek kolejnych nowych rozwiązań będzie kluczem do sukcesu naszej firmy w przyszłości – podkreśla.

 

Jego zdaniem miejsce Polski w rankingach innowacyjności i klimat, jaki panuje nad Wisłą do tworzenia nowatorskich rozwiązań, nie powinny wpływać na działalność biznesu. Przekonuje, że nadmierne skupianie się na lokalnej specyfice to błąd. – Zortrax rozpoczął swoją historię od udanej kampanii w serwisie crowdfundingowym Kickstarter, tak jak cała masa startupów z Doliny Krzemowej, Kanady czy Japonii. Pracując w branży nowych technologii, stajemy się częścią globalnej kultury i gospodarki. Oczywiście dobrze, gdy Polska wspiera innowacyjnych przedsiębiorców, ale nie przeceniałbym znaczenia wsparcia czy jego braku. Jeżeli produkt ma sens i tworzy wartość dla klientów, to odniesie sukces niezależnie od kraju, w którym był rozwijany – komentuje nasz rozmówca.

CZYTAJ TAKŻE: Polska wypadła z wyścigu po grafen

Według Dawida Jakubowicza, prezesa Ciechu, innowacyjność ma być jedną z kluczowych przewag chemicznej firmy. – Intensywnie zwiększamy efektywność produkcji i poszerzamy portfolio produktowe. Niedawno informowaliśmy o obiecujących testach technologii zawracania dwutlenku węgla w procesie produkcji sody. Zmniejszenie emisji może oznaczać oszczędności, szczególnie w obliczu wysokich cen certyfikatów CO2 – wskazuje. I dodaje, że spółka, by pozyskiwać nowatorskie projekty, inwestuje również w startupy. – Takim przykładem jest inwestycja w spółkę Smart-Fluid, która opracowała technologię wytwarzania inteligentnych materiałów absorbujących siłę uderzenia. Technologię tę można wykorzystywać w produkcji odzieży ochronnej – tłumaczy. – Aktualnie intensywnie pracujemy nad kolejnymi projektami i szukamy nowych inspiracji, stawiając na formułę open innovation, czyli współpracę z ośrodkami akademickimi, naukowcami czy platformą crowdsourcingową – zaznacza prezes Jakubowicz.

Zakorzenianie innowacji

Eksperci twierdzą, że przedsiębiorcy bez innowacji nie mają szans z konkurencją. – Firmy nieustannie szukają źródeł swojej przewagi rynkowej. Na co dzień zmagają się z rosnącymi kosztami działalności i oczekiwaniami ze strony klientów. Odpowiednie zastosowanie najnowszych technologii w ich działalności jest kluczowe – przekonuje Piotr Nędzewicz, kierujący działem komercjalizacji w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym.

– Oczekujemy, że w ciągu kolejnych kilku lat innowacyjne rozwiązania jeszcze mocniej zakorzenią się w biznesie – dodaje Sławomir Lubak, lider obszaru strategii i integracji technologii w Deloitte.

CZYTAJ TAKŻE: KE: Europa ma być liderem w danych, a AI zyskać ludzką twarz

W naszym kraju sytuacja w zakresie B+R niewątpliwie się poprawia. Według najnowszych danych GUS ponad 26 proc. firm przemysłowych i 21 proc. usługowych prowadziło w latach 2016–2018 działalność innowacyjną. – To najwyższy wynik w ostatnich latach. Coraz większe znaczenie odgrywają inwestycje w B+R. W 2018 r. odsetek wydatków przeznaczonych na ten cel wyniósł 57 proc. w przypadku przedsiębiorstw usługowych i 37 proc. w przypadku przemysłowych – mówi Ignacy Święcicki, szef zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Amazon na celowniku Niemiec

Krajowy urząd ds. konkurencji wszczął postępowanie w sprawie potencjalnego naruszenia przez Amazona prawa konkurencji. ...

Mistrzowie cyfrowej transformacji

Elastic Cloud Solutions wchodzi na biznesowe salony na całym świecie. Usprawnia komunikację wewnętrzną, zarządzanie ...

Polacy zbyt chętnie odkrywają się w sieci

Choć tyle się mówi o prywatności w sieci, to połowa badanych może zdradzić datę ...

NapoleonCat wprowadził obsługę Google Reviews

Polskie narzędzie do obsługi social media, NapoleonCat, umożliwia teraz klientom odpowiadanie na opinie pozostawiane ...

Najbogatszy Azjata tworzy spożywczego Ubera. Cios w Amazona

Hinduski miliarder Mukesh Ambani najpierw zdetronizował Jacka Ma, właściciela Alibaby na pozycji najbogatszego Azjaty, ...

Amazon ma problem, również w Polsce

Gigant handlu internetowego musi zmierzyć się z wizją globalnego strajku w swoich centrach dystrybucyjnych ...