Elektryczne samoloty szykują się do startu

Samochody i autobusy elektryczne stają się codziennością. Po chodnikach ludzie poruszają się na elektrycznych hulajnogach czy deskach. Przyszedł i czas na elektryczny podbój nieba. Najpierw na krótkich dystansach.

Publikacja: 07.04.2019 11:35

Elektryczne samoloty szykują się do startu

Foto: cyfrowa.rp.pl

Nad elektrycznymi silnikami pracują giganci, jak Rolls-Royce, General Electric i Pratt & Whitney, ale i cała rzesz startupów. Jednym z nich jest amerykański MagniX, który właśnie porozumiał się z Harbour Air, kanadyjską linią lotniczą. Kanadyjczycy obsługują 30 tys. lotów, przewożąc 500 tys. pasażerów rocznie na ponad 12 liniach, skupiających się głównie na północnym-zachodzie wybrzeżu Pacyfiku. Nie jest to więc duża linia, co pokazuje, że nie tylko duże towarzystwa lotnicze myślą o elektryfikacji swoich flot. Na początek będą wymieniać silniki spalinowe na elektryczne w swoich mniejszych samolotach.

CZYTAJ TAKŻE: Samoloty przyszłości będą w locie zmieniały kształt

MagniX wymieni silniki w sześcioosobowych maszynach kanadyjskiego producenta- Havilland Beaver, z których korzystają Harbor Air. Jak podaje portal IEEE Spectrum, MagniX zastosuje silniki własnej konstrukcji osiągające moc 560 kilowatów (750 koni mechanicznych) zasilane bateriami litowo-jonowymi i pozwalające pokonać dystans około 160 kilometrów na jednym ładowaniu. Przewoźnik deklaruje, że nowa technologia na razie znajdzie zastosowanie na połączeniach krótkodystansowych. Pierwsze loty testowe mają odbyć się jeszcze w tym roku. Podstawowa korzyść to ograniczenie kosztów paliwa, które jest podstawowym wydatkiem linii lotniczych.

Amerykański start-up planuje zdublować zasięg lotu maszyn do 2025 roku i nie ogranicza się jedynie do jednego typu maszyn. Na swojej stronie magnix.com, oferują przeróbkę szerokiej gammy małych samolotów. Ponadto firma pracuje nad stworzeniem w pełni elektrycznego samolotu pasażerskiego, który nawet na obecnych bateriach byłby wstanie pokonać dystans 800 kilometrów.

CZYTAJ TAKŻE: Wynaleziono materiał znacznie lżejszy i twardszy od tytanu. To rewolucja w lotnictwie

Elektryczne samoloty, pomimo że ich historia rozpoczęła się już na początku XIX w., nadal są raczkującą dziedziną pojazdów ograniczającą się do prototypów. Wiąże się to głównie z dostępną obecnie technologią przechowywania energii. Baterie jak i same silniki elektryczne mają dużą masę, a to czynnik, który znacząco wpływa na możliwości konstrukcji aeroplanów.

W tym roku odbędą się też pierwsze testy 12-osobowego samolotu firmy Zunum Aero, wspieranej przez Boeinga i JetBlue. Maszyna ma wejść do sprzedaży komercyjnej wraz z nadejściem roku 2022. Kolejny duży producent samolotów, Airbus, pracuje z kolei z niemiecką firmą Siemens nad technologią hybrydową, która ma zostać wprowadzona do 2030 roku. Wcześniej do użytku wszedłby samolot z silnikami o mocy około 8 megawatów, zabierający na pokład około setki pasażerów. Taka maszyna miałaby obsługiwać głównie połączenia lokalne. Konstruktorzy szacują, że napęd elektryczny stanie się normą już w 2050 roku.

Technologie
Zaskakujące właściwości złota. To może być przełomowy lek na raka
Technologie
Człowiek może zapaść w wieloletni sen. Naukowcy bliscy opanowania hibernacji
Technologie
Powstaje projekt wielkiego statku kosmicznego. Wielopokoleniowa arka ma uratować gatunek
Technologie
Telekomunikacja na ścieżce zmian
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Technologie
Nowy humanoid zadziwia możliwościami w fabryce BMW. Ma masowo zastępować pracowników
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska