Źle z naszą sztuczną inteligencją. Polska w ogonie Europy

Właśnie ukazały się nowe wyniki panelu ICT Eurostatu – pokazują one jak Polska wypada na tle innych państw Unii Europejskiej w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji (AI). I nie jest dobrze.

Publikacja: 26.01.2021 13:28

Zespół STX Next ma za pośrednictwem rozwiązań AI
uniemożliwić grę nieletnim.

Zespół STX Next ma za pośrednictwem rozwiązań AI uniemożliwić grę nieletnim.

Foto: Shutterstock

Zaledwie 6 proc. polskich firm korzysta z technologii maszynowego uczenia (ML), a tylko 2 proc. z systemów przetwarzania języka naturalnego (NLP). To dwa razy mniej niż średnia w UE. Liderami są firmy z Irlandii i Skandynawii.

Pod względem wykorzystania najnowocześniejszych, niezwykle perspektywicznych technologii jesteśmy w ogonie Europy. Dosłownie. Eurostat zakwalifikował nas do grupy krajów z najniższym stopniem wykorzystania maszynowego uczenia. Aby sprawdzić wykorzystanie AI najlepiej spojrzeć na duże firmy, czyli te zatrudniające powyżej 250 pracowników. To wśród nich głównie wykorzystywany jest AI. I tam tylko 6 proc. przedsiębiorstw sięga po ML. Marną pociechą jest fakt, że równie kiepsko prezentują się też inne kraje naszego regionu, m.in. Czechy, Węgry, czy Słowacja. Na drugim biegunie są Irlandia (41 proc.), Finlandia (24 proc.), Dania i Szwecja (po 23 proc.).

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Technologie
W pierwszym takim biegu humanoidy rywalizowały z ludźmi. Kto wygrał?
Technologie
USA potrafią już „manipulować czasem i przestrzenią”. Człowiek Trumpa zaskoczył
Technologie
Te zawody znikną przez AI w pierwszej kolejności. „Radykalne i szybkie zmiany”
Technologie
Powstał system nawigacji odporny na zakłócenia i dokładniejszy od GPS
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Technologie
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku