Robot Bonifacy, czyli rewolucja na rynku pracy

Nawet jeśli perspektywa konkurencji robotów i sztucznej inteligencji na rynku pracy wydaje się jeszcze odległa, to realne są już zmiany, jakie wprowadzają tam nowe technologie.

Publikacja: 30.12.2018 21:16

Robot Bonifacy, czyli rewolucja na rynku pracy

Foto: Luke MacGregor/Bloomberg

– W naszej firmie już teraz bazujemy na całkowicie zautomatyzowanym systemie, w którym decyzja o sfinansowaniu faktury jest podejmowana przez sztuczną inteligencję – twierdzi Maciej Błasiak, inżynier w Finiata.pl, która jest jednym z graczy na szybko rozwijającym się polskim rynku fintechów. Niemal połowa z nich stosuje technologie z zakresu intelligence automation i data science.

Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, wchodzą coraz śmielej nie tylko do finansów, ale również do przemysłu, usług doradczych czy HR. Nic więc dziwnego, że niemal co dziesiąty mieszkaniec Unii przyznał w badaniu Eurostatu z 2018 r., że w ciągu minionych 12 miesięcy jego główne zadania w pracy uległy zmianie w wyniku wprowadzenia nowego oprogramowania albo sprzętu. Co szósty musiał się nauczyć pracy z nowym oprogramowaniem albo urządzeniami. Jak wynika z danych Eurostatu, najczęściej technologiczne zmiany wpływały na pracę mieszkańców Islandii (22 proc.) i Danii (16 proc.), ale były też odczuwalne przez 5 proc. pracowników w Polsce. Niemal co dziesiąty musiał się też nauczyć obsługi nowego oprogramowania czy sprzętu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Technologie
Właściciel wyszukiwarki zainwestuje w elektrownie atomowe. Pojawił się „pożeracz energii”
Technologie
„Rozmowa" z psem i kotem? Właśnie pada bariera w komunikacji
Technologie
Jest najszybszy na świecie. Może dać Chinom podwodną dominację
Technologie
To największy elektryczny pojazd na świecie. Same baterie ważą 250 ton
Technologie
Rząd chce wyciągnąć z dołka polskie innowacje. Powstała specgrupa
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem