Przemysł kosmiczny staje się jednym z kół zamachowych rozwoju globalnej gospodarki. Jest również szansą dla Polski. Wprawdzie nad Wisłą dopiero raczkuje, ale to nie znaczy, że w skali globalnej nie ma polskich akcentów. Amerykański łazik, który wylądował na Marsie, wyposażony był w polską aparaturę, podobnie jak chiński sputnik, badający ciemną stronę Księżyca. A to tylko niektóre z przykładów.
IT z potencjałem
Polskie firmy dostarczają podzespoły, tworzą własne urządzenia, a rodzime rozwiązania informatyczne udostępniające dane satelitarne służą wszystkim obywatelom Unii Europejskiej.
– To właśnie usługi IT mają szansę stać się polską specjalizacją w europejskim sektorze kosmicznym – uważa Maciej Krzyżanowski, prezes firmy CloudFerro. Dostarcza ona usługi przetwarzania w chmurze obliczeniowej. – Mamy duże doświadczenie w zakresie przechowywania, wyszukiwania, prezentacji i przetwarzania wielkich zbiorów danych satelitarnych obserwacji Ziemi. Mogą z nich korzystać zarówno organizacje rządowe, albo szerzej publiczne – cywilne i wojskowe, jak również sektor prywatny – podkreśla prezes. Dodaje, że jego firma wygrywa publiczne przetargi, konkurując ze znacznie większymi i bardziej znanymi podmiotami międzynarodowymi. Zwraca też uwagę, że polska strategia kosmiczna zakłada, że do roku 2030 nasz kraj będzie miał 3-proc. udział w europejskim sektorze kosmicznym.
CZYTAJ TAKŻE: „100 innowacji stulecia”. Firmy dostają kosmiczne wsparcie
– Oczekujemy wsparcia rozwoju przemysłu kosmicznego poprzez rozpisanie przetargów na zakup zaawansowanych rozwiązań, zamiast przyznawania dotacji. Jesteśmy w stanie w takich przetargach zawalczyć i dostarczać nowoczesne i sprawdzone usługi – deklaruje Krzyżanowski. Uważa, że rządowe zakupy będą kreowały i animowały rynek. Oznacza to konkurencyjne ceny, nowe miejsca pracy w Polsce oraz napędzanie lokalnego biznesu i gospodarki. – Czyli to, co od lat dzieje się w amerykańskim sektorze kosmicznym i czego kwintesencją był udany start Dragona NASA sprzed kilku tygodni, wykonany przez komercyjnego dostawcę SpaceX – podsumowuje szef CloudFerro.