Firmy, które zainwestują w sztuczną inteligencję (AI) i współpracę między człowiekiem a maszyną, mogą zwiększyć do 2022 r. swoje przychody o ponad jedną trzecią, a poziom zatrudnienia o 10 proc. – szacuje firma Accenture. Większość menedżerów jest świadoma tych szans, ale tylko 3 proc. planuje znaczne zwiększenie inwestycji na przekwalifikowanie pracowników w ciągu najbliższych trzech lat.
Dotychczas proces automatyzacji polegał na zastępowaniu ludzi maszynami podczas wykonywania powtarzalnych czynności, ale niebawem sięgnie zdecydowanie dalej. Maszyny uczą się rozpoznawania wzorców, przewidywania potrzeb, identyfikowania nieprawidłowości i ostrzegają pracowników o potencjalnych problemach.
Internet rzeczy kwitnie
– Systemy klasy ERP i CRM coraz częściej wykorzystują najnowsze trendy rynkowe, takie jak AI, big data czy uczenie maszynowe, adaptując je na potrzeby konkretnych scenariuszy biznesowych. Rok 2018 przyniesie także z pewnością praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach wspomagających zarządzanie – uważa Justyna Klimuk, ekspertka z firmy Microsoft.
Zwraca też uwagę, że coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, które ma szansę ukształtować branżę ERP, jest wykorzystanie czujników internetu rzeczy na halach produkcyjnych czy w działach kontroli jakości. Już 80 proc. przedstawicieli firm produkcyjnych przyznaje, że wykorzystanie połączonych systemów może zwiększyć wydajność ich organizacji.