każdego przedsiębiorstwa w XXI wieku. Dlatego firmy myślące o nich strategicznie definiują swoje podejście do pozyskania, rozwoju i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań. Skuteczne wdrożenie i realizacja takiej strategii nie są jednak proste.
Kluczem networking
Jak twierdzi Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce, głównym elementem strategii innowacyjności jest określenie, jakiego rodzaju nowatorskich rozwiązań dane przedsiębiorstwo będzie poszukiwać, nie tylko biorąc pod uwagę obecne trendy technologiczne i rynkowe, ale również uwzględniając potencjalne scenariusze ewolucji czy nawet rewolucji rynkowej.
– Przedsiębiorstwo musi mieć jasną wizję, jakich innowacji poszukuje – czy są to np. innowacyjne materiały z określonej grupy, a może produkty lub rozwiązania ułatwiające pozyskanie klientów czy też usprawnienia procesowo-organizacyjne, umożliwiające np. poprawę efektywności działania bądź obniżkę kosztów – wylicza Kalinowski.
Jego zdaniem drugim ważnym elementem strategii innowacyjności jest określenie sposobu pozyskiwania innowacji. Preferowanym modelem jest ich pozyskiwanie wewnątrz organizacji, jednak – przy obecnym tempie rozwoju technologicznego – większość przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że duża część innowacji powstaje na zewnątrz organizacji. I stąd coraz większą wagę przywiązują do aktywnego poszukiwania innowacji na uczelniach czy wśród startupów. – W tym celu wykorzystuje się bardzo różne modele, takie jak tradycyjne zakupy licencji czy partnerstwa z uczelniami i ośrodkami badawczo-rozwojowymi, a także jeszcze bardziej proaktywne rozwiązania, jak choćby tzw. crowdsourcing, inkubatory, akceleratory, hackatony i inne formy networkingu, które mają służyć wyłapaniu najciekawszych nowatorskich rozwiązań i ich twórców – tłumaczy Jerzy Kalinowski. – W przypadku największych przedsiębiorstw coraz większą popularnością cieszy się tworzenie tzw. korporacyjnych funduszy venture capital, jako wyspecjalizowanych platform do inwestycji w innowacyjne startupy – kontynuuje.
Trzecim – ale równie ważnym – elementem strategii są założenia dla ekosystemu wspierającego działania proinnowacyjne.