ChatGPT już zabiera pracę. Niebezpieczny entuzjazm firm

Mimo ostrzeżeń, że nie należy polegać na rewolucyjnym chatbocie od OpenAI w ważnych sprawach, wiele firm bezgranicznie mu zaufało. Na tyle, że sztuczna inteligencja zastępuje stanowiska zajmowane przez ludzi w kolejnych branżach.

Publikacja: 03.03.2023 01:21

ChatGPT stał się sposobem wielu firm na obniżkę kosztów i "optymalizację zatrudnienia".

ChatGPT stał się sposobem wielu firm na obniżkę kosztów i "optymalizację zatrudnienia".

Foto: Bloomberg

ChatGPT – zaawansowany bot, który zadebiutował na rynku w listopadzie – wkrada się do kolejnych sfer naszego życia. W biznesie już się rozgościł na dobre. W wielu przedsiębiorstwach odpowiada nawet za decyzje biznesowe.

Platforma doradztwa zawodowego Resumebuilder.com przeprowadziła niedawno ankietę wśród 1000 menedżerów, którzy korzystają lub planują korzystać z ChatGPT. Okazało się, że prawie połowa wprowadziła chatbota, a niemal 50 proc. z tej grupy stwierdziło, iż ChatGPT zastąpił już pracowników w ich przedsiębiorstwach. Jak pisze magazyn „Fortune”, firmy korzystające z ChatGPT używają go już do pisania kodu (66 proc.), tworzenia treści i copywritingu (58 proc.), obsługi klientów (57 proc.) oraz tworzenia podsumowań spotkań i innych dokumentów (52 proc.). – Wśród użytkowników panuje wiele entuzjazmu względem wykorzystania bota. Ponieważ ta nowa technologia dopiero co wkracza do miejsc pracy, pracownicy powinni zastanowić się, jak wpłynie ona na ich obecne obowiązki. Wyniki tej ankiety pokazują, że pracodawcy chcą usprawnić niektóre zadania za pomocą AI – komentuje Stacie Haller, ekspertka Resumebuilder.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja już zabiera nam pracę. Tym zawodom najbardziej zagraża

W procesie rekrutacji 77 proc. badanych firm, korzystających z chatbota, tworzy z jego pomocą opisy stanowisk, a dwie trzecie pisze listy z zaproszeniami na rozmowy kwalifikacyjne i odpowiada na zgłoszenia. Co ciekawe, większość ankietowanych jest bardzo zadowolonych z efektów pracy algorytmu. 55 proc. respondentów stwierdziło, że jakość pracy ChatGPT jest „doskonała”, a co trzeci, że jest „bardzo dobra”.

Należy jednak pamiętać, że ChatGPT ma swoje wady. Pojawiają się obawy dotyczące oszustw i plagiatów, uprzedzeń związanych z rasizmem i seksizmem, dokładności oraz pytań dotyczących sposobu, w jaki został nauczony. Ian Bogost z „The Atlantic” ostrzegł, że należy go traktować jako zabawkę, a nie narzędzie. Natomiast dyrektor generalny OpenAI Sam Altman, ostrzegał wcześniej, że nie należy polegać na ChatGPT w „czymkolwiek ważnym”. Te ostrzeżenia na nic się zdają, skoro biznes oszczędza dzięki algorytmom. Dzięki ChatGPT firmy, które używają tego narzędzia i przynosi on im konkretne profity, już zaoszczędziły co najmniej 50 tys. dol. (tak deklaruje 48 proc. ankietowanych), a nawet ponad 100 tys. dol. (11 proc.). Nie dziwi zatem, iż niemal 93 proc. przedsiębiorców, którzy już sięgnęli bo bota, zamierza rozszerzyć jego wykorzystanie.

Czytaj więcej

ChatGPT zalewa świat swoją literaturą. Dramat wydawców i „prawdziwych" autorów

ChatGPT – zaawansowany bot, który zadebiutował na rynku w listopadzie – wkrada się do kolejnych sfer naszego życia. W biznesie już się rozgościł na dobre. W wielu przedsiębiorstwach odpowiada nawet za decyzje biznesowe.

Platforma doradztwa zawodowego Resumebuilder.com przeprowadziła niedawno ankietę wśród 1000 menedżerów, którzy korzystają lub planują korzystać z ChatGPT. Okazało się, że prawie połowa wprowadziła chatbota, a niemal 50 proc. z tej grupy stwierdziło, iż ChatGPT zastąpił już pracowników w ich przedsiębiorstwach. Jak pisze magazyn „Fortune”, firmy korzystające z ChatGPT używają go już do pisania kodu (66 proc.), tworzenia treści i copywritingu (58 proc.), obsługi klientów (57 proc.) oraz tworzenia podsumowań spotkań i innych dokumentów (52 proc.). – Wśród użytkowników panuje wiele entuzjazmu względem wykorzystania bota. Ponieważ ta nowa technologia dopiero co wkracza do miejsc pracy, pracownicy powinni zastanowić się, jak wpłynie ona na ich obecne obowiązki. Wyniki tej ankiety pokazują, że pracodawcy chcą usprawnić niektóre zadania za pomocą AI – komentuje Stacie Haller, ekspertka Resumebuilder.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Technologie
X – to ma być samolot przyszłości. Nie potrzebuje pasa startowego
Technologie
Polacy ratują Ziemię. Kluczowa misja kosmiczna z urządzeniem z Warszawy
Technologie
Rewolucyjny test wykryje zagrożenie zawałem serca. Jest tani i szybki
Materiał Partnera
Design thinking usprawnia wdrożenie sztucznej inteligencji
Technologie
Amerykański samolot może latać bez końca. Tak wygląda przyszłość lotnictwa?